فهرستی متفاوت از گران‌ترین بازیکنان کنونی فوتبال جهان /غیبت مسی، نیمار و رونالدو

سایت بدون – قیمت‌گذاری بازیکنان فوتبال همواره یکی از بحث‌های جذاب این رشته بوده و در سال‌های اخیر معمولا ستاره‌هایی چون کیلیان امباپه، نیمار، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در صدر این فهرست‌های مختلف قرار داشته‌اند. موسسه «فوتبال آبزرویتوری» به‌گونه‌ای متفاوت و براساس الگوریتمی خاص دست به انتخاب باارزش‌ترین بازیکنان کنونی فوتبال دنیا زده که نکته جالب این فهرست قرار نداشتن نام نفراتی چون نیمار، مسی و رونالدو در جمع ۲۰ بازیکن برتر است.

    انگلیسی‌های گران

معمولا در فهرست‌هایی که منتشر می‌شود بازیکنان براساس گران‌ترین نقل‌وانتقالات انجام شده، رده‌بندی می‌شوند و در سایر فهرست‌ها نیز معمولا قیمت‌ها غیرواقعی است و چندان با پولی که باشگاه‌ها درنهایت برای خرید آنها می‌پردازند، همخوانی ندارد. در رنکینگ جدید این موسسه مطابق انتظار نام کیلیان امباپه، ستاره جوان پاری‌سن‌ژرمن در صدر جدول قرار گرفته است. مهاجم جوان فرانسه از معدود بازیکنانی است که قیمتش پس از بحران کرونا کاهش چندانی نداشته است و با اختلافی زیاد صدرنشین این فهرست است. قهرمانی به همراه تیم ملی فرانسه در جام‌جهانی و همچنین درخشش فوق‌العاده‌ای که در سال‌های اخیر داشته باعث شده تا قیمت او ۲۵۹٫۲ میلیون یورو تخمین زده شود که در شرایط فعلی هیچ باشگاهی توان پرداخت چنین پولی را برای خرید او ندارد. گفته می‌شود در تابستان پیش رو رئال مادرید مذاکراتش را با تیم پاریسی برای خرید این ستاره جوان آغاز خواهد کرد، اما شیوع کرونا و بحران مالی در باشگاه‌های مختلف باعث شد این برنامه فعلا و حداقل تا یک سال آینده به تعویق بیفتد.

هر چهار بازیکن بعدی در این فهرست همگی انگلیسی هستند. رحیم استرلینگ، وینگر منچسترسیتی با ۲۵سال سن و ارزش‌گذاری ۱۹۴٫۷ میلیون یورویی در رتبه دوم قرار دارد. پس از او جیدون سانچوی ۲۰ساله حضور دارد که در دورتموند دو فصل عالی را پشت سر گذاشته و مشتریان زیادی در بین تیم‌های معروف اروپایی دارد که اصلی‌ترین آنها منچستریونایتد است. رتبه چهارم به ترنت‌الکساندر آرنولد تعلق گرفته که یکی از بهترین مدافعان راست کنونی فوتبال دنیاست و با ۲۱ سال سن در لیورپول به مهره‌ای تاثیرگذار تبدیل شده است. قیمت او ۱۷۱٫۱ میلیون یورو برآورد شده است. نفر بعدی هم مارکوس رشفورد، مهاجم گلزن منچستریونایتد است که با ۱۵۲٫۳ میلیون یورو در رده پنجم حضور دارد.

در بین ۲۵ بازیکن برتر این فهرست تنها نام پنج بازیکن شاغل در لالیگا دیده می‌شود که رئالی‌ها در بین آنها جایی ندارند. آنتوان گریزمان با ۱۳۶٫۳ میلیون یورو در رتبه هشتم قرار گرفته و با ۲۹ سال سن مسن‌ترین بازیکن در بین ۲۰ نفر ابتدایی است. پس از او فرانکی‌ دی‌یونگ، هافبک هلندی بارسا(۱۰۲٫۱میلیون یورو) در رده بیستم و لیونل مسی با۱۰۰٫۱ میلیون یورو در رتبه بیست‌ودوم قرار گرفته‌اند. فوق‌‌ستاره آرژانتینی بارسا با توجه به بالا رفتن سنش حتی در بین ۲۰ بازیکن برتر نیز قرار ندارد اما به‌نظر می‌رسد اگر در همین تابستان هم بخواهد از جمع کاتالان‌ها جدا شود، باشگاه‌های خواهانش باید قیمتی بیشتر از این مبلغ را برای خرید او پرداخت کنند. بازیکنان دیگر لالیگایی در جمع ۲۵ نفر برتر از اتلتیکومادرید هستند. ژوائو فلیکس پرتغالی با ۱۰۷٫۹ میلیون یورو در رده چهاردهم است و سائول نیگز با ۹۷٫۷میلیون یورو بیست‌وپنجمین بازیکن این فهرست است. برای یافتن نامی از بازیکنان رئال باید به سراغ رتبه ۳۸ برویم که رودریگو، وینگر برزیلی و جوان این تیم با ۸۱٫۴ میلیون یورو قرار گرفته و بالاتر از ادن آزارد بلژیکی ارزش‌گذاری شده است.

    سقوط کریس و نیمار

کریس رونالدو با ورود به ۳۵ سالگی به تدریج به سال‌های آخر فوتبالش نزدیک می‌شود و طبیعی است که قیمت او در بازار نقل‌وانتقالات نیز افت کند. البته این ستاره پرتغالی هنوز از آمادگی بالایی برخوردار است و روند گلزنی‌هایش نشان می‌دهد که می‌تواند تا چند سال دیگر در اوج باشد، اما قیمت او در این لیست ۶۲٫۸ میلیون یورو ثبت شده و رتبه ۷۰ این لیست را دراختیار دارد اما قرار گرفتن نام نیمار در رده ۳۷ کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. سه سال پیش گران‌ترین نقل‌وانتقال تاریخ فوتبال به نام این ستاره برزیلی ثبت شد و هنوز هیچ بازیکنی نتوانسته این رکورد را جابه‌جا کند، اما افول او در پاری‌سن‌ژرمن و عدم توفیقش در لیگ قهرمانان اروپا و همچنین جام‌جهانی به همراه تیم ملی کشورش باعث شده تا قیمت او به ۸۷٫۲ میلیون یورو کاهش پیدا کند. جالب اینکه نام مارکینیوش، هموطن او در پاری‌سن‌ژرمن بالاتر از نیمار قرار گرفته و به عقیده کارشناسان این موسسه این مدافع ارزش بیشتری دارد.

براساس این رده‌بندی امباپه و آرنولد گران‌ترین مهاجم و مدافع کنونی دنیا هستند. در بخش دروازه‌بان‌ها هم ادرسون، گلر منچسترسیتی یک پله بالاتر از آلیسون لیورپولی ایستاده و گران‌ترین دروازه‌بان فعلی دنیاست. در بین مدافعان میانی نیز ماتیس دی‌لیخت هلندی با ۱۰۴٫۷ میلیون یورو بیشترین قیمت را دارد. عنوان گران‌ترین هافبک دفاعی نیز به فرانکی دی‌یونگ تعلق گرفته و برونو فرناندز، هافبک تهاجمی منچستریونایتد با ۱۰۴٫۹ میلیون یورو در پست خود بیشترین قیمت را دارد.

قرار گرفتن نام آلفونسو دیویس، مدافع ۱۹ ساله و کانادایی بایرن مونیخ در رتبه نهم نیز از نکات جالب این لیست است. او که در این فصل پیشرفت بسیار خوبی داشته و توانسته جایگاه ثابتی در ترکیب باواریایی‌ها داشته باشد ۱۳۳٫۵میلیون یورو قیمت‌گذاری شده و با ادامه این روند می‌تواند به‌زودی رده‌های بهتری نیز به دست بیاورد. او به همراه ارلینگ هالند، پدیده جوان و نروژی دورتموند تنها بازیکنان زیر ۲۰ سال در بین ۳۰بازیکن برتر این لیست هستند.
در میان بازیکنان اسپانیایی هم «رودری» هافبک منچسترسیتی با ۱۰۱٫۵ میلیون یورو و حضور در رده بیستم گران‌ترین بازیکن فعلی فوتبال این کشور است. اسپانیایی‌ها تنها ۶ بازیکن در بین ۱۰۰ نفر برتر دارند که شامل سائول، میکل اویارزابال، فابین روئیز، کپا آریزابالاگا و آلوارو موراتا می‌شود. البته در بین ۱۰۰بازیکن برتر بیش از ۲۰ درصد در لالیگا مشغول به بازی هستند.

دیویس به همراه هم‌تیمی‌اش، سرژ گنابری تنها بازیکنان بوندس‌لیگایی در بین ۲۰ بازیکن برتر هستند. گنابری با ۱۰۶٫۸ میلیون یورو در رتبه شانزدهم قرار گرفته است. جاشوا کیمیش(۹۶٫۷ میلیون یورو) در رده بیست‌وهفتم قرار دارد و پس از او کای هاورتز، هافبک ۲۰ ساله و آینده‌دار بایرلورکوزن قرار دارد که این روزها مشتریان زیادی در فوتبال اروپا دارد و رئال مادرید و منچستریونایتد در تلاش برای به‌خدمت گرفتن او هستند.

در مجموع بازیکنان لیگ برتری در بین ۱۰ نفر برتر این فهرست حضور بیشتری دارند و می‌توان نتیجه گرفت که درحال حاضر بیشتر بازیکنان گران‌قیمت دنیا در لیگ جزیره توپ می‌زنند. در رتبه‌های ششم و هفتم محمد صلاح(۱۴۴٫۹ میلیون یورو) و سادیو مانه(۱۳۹٫۲ میلیون یورو)، دو ستاره سال‌های اخیر لیورپول قرار دارند و هری کین، مهاجم گلزن تاتنهام نیز با ۱۱۸٫۷ میلیون یورو جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است. البته این مهاجم انگلیسی در سال‌های اخیر بارها موردتوجه تیم‌های مختلف قرار گرفته و تاتنهام اعلام کرده با رقمی کمتر از ۱۵۰ میلیون یورو حاضر به فروش ستاره گلزن خود نیست.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *