فهرست ثروتمندترین مردان جهان بنا بر اعلام نشریه فوربز /کرونا ثروت کمپانی های بزرگ فناوری را چندبرابر کرد

سایت بدون – همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های اخیر نه تنها تیتر اول رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داد، بلکه تأثیرات قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد و زندگی مردم برجا گذاشت تا آنجا که در این دوره بسیاری از شرکت‌های بزرگ با مشکلات مالی عدیده مواجه شدند و در عوض شرکت‌های فناوری ارائه دهنده خدمات از راه دور توانستند بازاری ایده‌آل را پیش روی خود ببینند. نشریه فوربز در آخرین شماره خود اعلام کرد، تعداد زیادی از کمپانی‌های بزرگ جهان از زمان انتشار ویروس کرونا نیمی از سرمایه‌های خود را از دست دادند و در عوض مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری موفق شدند با تمرکز بر دنیای جدید پس از کرونا ثروت خود را چند برابر کنند.
فوربز در شماره اخیر خود فهرست ثروتمندترین افراد دنیا را که پس از همه‌گیری کرونا سرمایه‌هایشان چند برابر شده است، منتشر کرد. در این گزارش مشخص شد مدیران شرکت‌های فناوری همچنان در صدر فهرست مردان ثروتمند جهان قرار دارند و به عبارت دقیق‌تر ۹ نفر از ۲۰ ثروتمند برتر جهان در عرصه فناوری مشغول به کار هستند که تعداد آنها نسبت به سال ۲۰۱۹ یک نفر بیشتر شده است. این نشریه توضیح داد ۲۰ مرد ثروتمند عرصه فناوری در مجموع سرمایه شخصی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد دلار در اختیار دارند که البته این رقم از ۷۵۸ میلیارد دلار سرمایه آنها در سال قبل کمتر است.
نشریه فوربز در آخرین شماره خود فهرست ۲۴۱ فرد ثروتمند عرصه جهانی فناوری در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که تعداد آنها از ۲۱۵ نفر سال گذشته بیشتر بود. ارزش سرمایه‌های این افراد در مجموع ۱٫۴ تریلیون دلار محاسبه شد که در واقع ۱۶ درصد از مجموع سرمایه‌های ۲۰۹۵ فرد ثروتمند جهان بود. در اینجا فهرست ۱۵ ثروتمند عرصه جهانی فناوری آورده شده است.
جِف بیزوس – بنیانگذار آمازون – ۲۰۲ میلیارد دلار
شرکت آمازون آگوست امسال اعلام کرد، بیش از ۱۲۰ هزار کارمند پاره وقت و تمام وقت دارد که تعداد آنها همچنان در حال افزایش است. بیزوس از زمان همه‌گیری ویروس کرونا تا امروز بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با این بیماری کمک مالی کرده است. بیزوس اواسط سال گذشته پس از متارکه با همسر خود مجبور شد ۳۶٫۸ میلیارد دلار از سهام آمازون را به او واگذار کند. او نخستین فرد در تاریخ است که ثروت شخصی‌اش از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود.
بیل گیتس – بنیانگذار مایکروسافت – ۱۰۵٫۶ میلیارد دلار
گیتس، مارس امسال از هیأت مدیره مایکروسافت هم کناره‌گیری کرد تا به‌صورت رسمی هیچ گونه عنوان شغلی در بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم افزار جهان نداشته باشد. او سال ۱۹۷۵ میلادی همراه با «پائول آلن» مایکروسافت را تأسیس کرد و تا سال ۲۰۰۰ مدیرعامل این شرکت بود. گیتس از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای ریشه‌کن شدن بیماری کرونا اهدا کرده است.
مارک زاکربرگ – بنیانگذار فیس بوک – ۹۸٫۶ میلیارد دلار
او جوان‌ترین ثروتمند جهان است. شبکه اجتماعی فیس‌بوک که زیر نظر او اداره می‌شود بیش از ۳ میلیارد کاربر فعال دارد. فیس‌بوک تنها شرکت جهان است که پس از انتشار ویروس کرونا به هر یک از ۵۳ هزار کارمند خود ۱۰۰۰ دلار کمک هزینه مالی پرداخت کرد تا دچار مشکل نشوند. زاکربرگ سال گذشته هشتمین فرد ثروتمند جهان بود.
لَری الیسون – بنیانگذار اوراکل – ۶۶٫۷ میلیارد دلار
الیسون که چهارمین فرد ثروتمند عرصه فناوری و پنجمین فرد ثروتمند جهان است هم مبلغ قابل ملاحظه‌ای را به مقابله با ویروس کرونا اختصاص داد. او همکاری‌های گسترده‌ای را با کاخ سفید آغاز کرده است تا با تهیه یک پایگاه داده جامع بتواند به راهکار کاربردی برای درمان کرونا دست پیدا کند. الیسون سال گذشته با ۶۲٫۵ میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان بود.
استیو بالمر – مدیرعامل اسبق مایکروسافت – ۷۱٫۴ میلیارد دلار
بالمر هم اکنون یازدهمین فرد ثروتمند جهان محسوب می‌شود و صاحب باشگاه بسکتبال «ال‌اِی کلیپرز» امریکا است. او سال ۲۰۱۴ میلادی که مدیرعاملی شرکت مایکروسافت را کنار گذاشت، این باشگاه ورزشی را خریداری کرد.
لَری پِیج – بنیانگذار گوگل – ۶۷ میلیارد دلار
پیج دسامبر گذشته مدیرعاملی آلفابت را که در اصل شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود، کنار گذاشت و همچنان در هیأت مدیره این شرکت باقی ماند. ترامپ چندی پیش گوگل را به‌عنوان سایت مرجع برای شناسایی نزدیک‌ترین مراکز ارائه خدمات مقابله با ویروس کرونا معرفی کرد. از زمان شیوع کرونا سرمایه شخصی پیج ماهی ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر شد.
سرگئی برین – از بنیانگذاران گوگل – ۶۶٫۲ میلیارد دلار
برین دسامبر گذشته از سمت خود به‌عنوان رئیس هیأت مدیره آلفابت یا همان شرکت مادر گوگل کناره‌گیری کرد. لازم به ذکر است سرمایه‌های شخصی برین نسبت به سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
ما هوآتنگ – بنیانگذار و مدیرعامل تِنسِنت – ۵۵٫۳ میلیارد دلار
همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مردم چین خانه نشین شوند و همین اتفاق محبوبیت بازی‌های تولید شرکت تنسنت را افزایش داد. این کمپانی فوریه امسال اعلام کرد، برای توسعه دستگاه‌های پزشکی مقابله با ویروس کرونا ۲۱۰ میلیون دلار اهدا کرده است. سرمایه شخصی هوآتنگ سال گذشته ۳۸٫۸ میلیارد دلار بود.
جک ما – بنیانگذار علی‌بابا – ۴۱٫۳ میلیارد دلار
او سپتامبر گذشته از سمت خود به‌عنوان رئیس هیأت مدیره گروه شرکت‌های علی‌بابا کناره‌گیری کرد تا تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های انسان‌دوستانه داشته باشد. «بنیاد جک ما» ماه گذشته یک میلیون ماسک و ۵۰۰ هزار کیت آزمایش کرونا را به مردم امریکا اهدا کرد، ماه آوریل ۱۰۰۰ دستگاه تنفس مخصوص بیماران مبتلا به کرونا از طرف او به بیمارستان‌های نیویورک اهدا شد و از سال گذشته به بعد ۱٫۵ میلیارد دلار بر سرمایه‌های شخصی آقای ما افزوده شد.
مایکل دل – بنیانگذار دل – ۳۰ میلیارد دلار
یک سال پس از اینکه آقای دل سهام شرکت خود را به‌صورت عمومی عرضه کرد، بازار بورس امریکا بواسطه شیوع ویروس کرونا با مشکلات فراوان مواجه شد. سرمایه شخصی دل سال گذشته ۳۴٫۴ میلیارد دلار بود و او امسال ۴ میلیون دلار را به بیمارستان‌های امریکا اهدا کرد تا به‌صورت گسترده‌تر با ویروس کرونا مقابله کنند.
کولینگ ژنگ هوانگ – بنیانگذار پیندودو – ۲۹٫۴ میلیارد دلار
این میلیاردر چینی یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در جهان را مدیریت می‌کند. درآمد شخصی هوانگ در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۱۹ توانست ۳ میلیارد دلار به مجموع سرمایه‌های شخصی خود بیفزاید. از او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان چین یاد می‌کنند.
ژانگ یمینگ – بنیانگذار بایت‌دنس – ۲۲٫۶ میلیارد دلار
ممکن است نام ژانگ را تا به حال نشنیده باشید، ولی شرکت او شبکه اجتماعی تیک‌تاک را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های جهان با بیش از یک میلیارد بار دانلود راه‌اندازی کرده است. کمپانی او سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شد و هم اکنون ارزش شرکت او بیش از ۷۵ میلیارد دلار محاسبه می‌شود.
لائورن پاول جابز – از مدیران اسبق دیزنی – ۲۱٫۶ میلیارد دلار
او همسر «استیو جابز» مدیرعامل اسبق اپل بود و بنیانگذار شرکت «امرسان کالِکتیو» است. سال ۲۰۱۷ او بخش اعظم سهام نشریه «آتلانتیک» را خرید و در چندین مؤسسه غیرانتفاعی هم سرمایه‌گذاری کرد. طی یک سال گذشته سرمایه شخصی خانم جابز ۲٫۲ میلیارد دلار افزایش یافت. او هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین سهامداران شرکت دیزنی هم محسوب می‌شود.
ویلیام لِی دینگ – بنیانگذار شرکت نت‌ایز – ۱۵٫۳ میلیارد دلار
سرمایه شخصی این مرد چینی از سال گذشته تاکنون ۲٫۳ میلیارد دلار بیشتر شد که بخش اعظم آن به‌دنبال شیوع ویروس کرونا صورت گرفت. شرکت او بزرگ‌ترین کمپانی جهان در زمینه توسعه پلتفرم بازی‌های آنلاین محسوب می‌شود و از اکتبر گذشته در زمینه سیستم‌های آموزش آنلاین هم سرمایه‌گذاری گسترده کرده است.
اریک اشمیت – رئیس اسبق هیأت مدیره گوگل – ۱۴٫۲ میلیارد دلار
او تا ژوئن ۲۰۱۹ به مدت ۱۸ سال رئیس هیأت مدیره آلفابت شرکت مادر گوگل بود و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ میلادی عنوان مدیرعاملی گوگل را هم در اختیار داشت. اشمیت هم اکنون مدیریت مرکز هوش مصنوعی و نوآوری‌های دفاعی وابسته به کمیسیون امنیت ملی امریکا را برعهده دارد و طی یک سال گذشته سرمایه شخصی او بیش از ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.‌

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *