فوتبالیست زنی که سرود ملی امریکا را نمی‌خواند/ ستاره فمینیست علیه «کاخ سفید لعنتی»



تیم ملی امریکا در جام جهانی زنان به درخشش و صعود خود ادامه می‌دهد و جمعه شب موفق شد با پشت سر گذاشتن میزبان، به نیمه‌نهایی مسابقات راه پیدا کند. در این دیدار نزدیک و حساس، مگان رپینو کاپیتان امریکا با ۲ گلی که در دقایق ۵ و ۶۵ به ثمر رساند باعث شد تک گل وندی رنار در دقیقه ۸۵ تاثیری روی پیروزی تیمش نداشته باشد. با این ۲ گل، رپینو به همراه هم‌وطنش الکس مورگان، الن وایت انگلیسی و سامانتا کر استرالیایی با ۵ گل زده در صدر جدول گلزنان هستند.

از این جمع سامانتا کر با حذف شدن استرالیا فرصت افزایش تعداد گل‌هایش را ندارد و رقابت خانم گلی جام جهانی بین مثلث اسمیت، رپینو و مورگان در جریان است. مگان رپینو با ۲ پاس گل در جمع بهترین گل‌سازان جام هم جای دارد و در دو بازی باقی‌مانده فرصت دارد خودش را تبدیل به باارزش‌ترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۹ بکند. مگان رپینو در مسابقات جام جهانی فرانسه از چهره‌های شاخص بوده و رسانه‌ها توجه زیادی به او می‌کنند. رپینو علاوه بر کیفیت فوق‌العاده‌ای که در زمین دارد، خارج از مستطیل سبز هم یک رهبر واقعی است. مگان کاپیتانی صریح است و برای احقاق حق خود و هم‌تیمی‌هایش قدم‌های بلندی برداشته. ستاره امریکایی‌ها اردیبهشت امسال بود که در دادگاه فدرال امریکا، پرونده‌ای قضایی علیه فدراسیون فوتبال گشود و خواستار حقوق و امکانات برابر فوتبال زنان و مردان شد. در جریان دور گروهی جام جهانی، خبر آمد که فدراسیون به دنبال توافق با مگان و ۲۷ ملی‌پوش دیگر است تا از شکایت‌شان صرف‌نظر کنند. او پیش از شروع جام جهانی به رسانه‌ها گفت: «احتمالا دستم را روی قلبم قرار نخواهم داد. احتمالا هیچ‌وقت سرود ملی کشورم را نخواهم خواند. این کار من در اعتراض به هر گونه تبعیض و رفتارهای نامناسب مقامات است که در برابر مردمی که مانند او نیستند انجام می‌‌شود. به عنوان یک زن افسوس می‌خورم.» در چهار دیدار گذشته، رپینو موقع پخش سرود ملی کشورش در ورزشگاه دستش را روی قلبش نگذاشته و سرود ملی کشورش را نخوانده است. اما این پایان داستان‌های مگان در این جام جهانی نبود. رپینو طی روزهای گذشته در ویدیویی اعلام کرد که در صورت قهرمانی در جام جهانی به دعوت «کاخ سفید لعنتی» جواب رد خواهد داد و تیم ملی زنان امریکا به کاخ سفید نخواهد رفت.

در واکنش به این صحبت‌های کاپیتان تیم ملی، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در رشته‌توییتی نوشت: «مگان هرگز نباید نسبت به کاخ سفید، کشور یا پرچم ما بی احترامی کند. من خود هوادار سرسخت تیم امریکا و فوتبال زنان هستم. اما مگان قبل از سخن گفتن باید در زمین برنده شود. البته جدای از هر نتیجه‌ای، آنها به کاخ سفید دعوت شده‌اند.»

ترامپ ادامه داده: «غیر از بازیکنان ان‌بی‌ای دیگر تیم‌های ورزشی بسیار مشتاقند که به کاخ سفید بیایند.» اشاره ترامپ به تیم گلدن‌استیت است که دو سال پیاپی پس از قهرمانی در لیگ بسکتبال امریکا بر خلاف رسم معمول، به کاخ سفید نرفتند و با ترامپ دیدار نکردند. تیم ملی زنان امریکا در سال ۲۰۱۵ که قهرمان جام جهانی کانادا شدند به دیدار باراک اوباما رفتند و گپ و گفت صمیمانه‌ای نیز با هم داشتند. کاپیتان دوم ۳۳ ساله تیم ملی امریکا، تاکنون همراه با کشورش موفق به قهرمانی در جام جهانی و المپیک در رده باشگاهی با لیون، قهرمان فرانسه شده است. مگان رپینو موفق شده ۴۹ بار با پیراهن امریکا در رقابت‌های مختلف گل‌زنی کند.

علی کربلایی/اعتماد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *