فوتبال چگونه قربانی کرونا و سیاست شد؟/توپ در زمین پوپولیست ها

سایت بدون – در سراسر آلمان، ورزشگاه‌های فوتبال با ظرفیت بسیار محدود یا بدون حضور تماشاگران فعالیت می‌کنند به‌دلیل افزایش نرخ ابتلا به کووید۱۹٫ جمعه شب در پیروزی ۵ بر یک بوروسیادورتموند مقابل فرایبورگ تنها ۷۵۰ نفر در ورزشگاه ۸۳ هزار نفری دورتموند حضور داشتند. همه جاهای دیگر باز است. همان موقع که چندصد هوادار دورتموند بیرون ورزشگاه یخ زده بودند، سالن اپرای فیلارمونی هامبورگ در فضای سرپوشیده پر از آدم بود ضمن اینکه بسیاری از ۸۲ هزار تماشاچی دیگری که در فضای باز دیدار تیمشان را تماشا می‌کردند، بازی را در فضاهای بسته از تلویزیون دیدند. این سناریوی عجیب تکراری در سراسر آلمان دیده می‌شود.
این موقعیت غیرمنطقی عجیبی است که هر هفته میلیون‌ها یورو به تیم‌های فوتبال ضرر می‌رساند و هیچ سودی هم برای جلوگیری از انتشار ویروس ندارد بلکه مضر هم هست.
دو ماه قبل دربی کلن و بوروسیا مونشن گلادباخ را ۵۰ هزار نفر از نزدیک دیدند و فرماندار ایالت نورث راین وستفالیا به‌شدت اعتراض کرد: «دیگر نمی‌توانیم شاهد چنین صحنه‌هایی باشیم. این نشانه خوبی نیست.» اما در هفته‌های بعدش، شهردار کلن تأیید کرد مسابقه فوتبال هیچ تأثیری در افزایش مبتلایان نداشته بلکه برنامه‌های داخل سالن مثل میهمانی‌ها، نایت کلاب‌ها، مسابقه بسکتبال و یک خانه سالمندان قدیمی باعث افزایش ابتلا شده.
جای شگفتی نیست، بازی تحت شرایطی برگزار شد که همه ۵۰ هزار نفر تماشاچی آن واکسن زده بودند یا تست منفی داشتند. بازی در فضای باز برگزار شد و درست مثل بقیه بازی‌های بوندس‌لیگا تمام قوانین، سختگیرانه اجرا شد، سخت‌تر از همه جنبه‌های دیگر زندگی. باید هم همین‌طور باشد، منافع مالی باشگاه‌ها ایجاب می‌کند که هواداران با سلامت در ورزشگاه حضور یابند.

نگاه پوپولیستی
بعد از دو ماه در حالی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آلمان دو دوز واکسن زده‌اند و با افزایش استفاده از بوستر احتمالاً باید شیوع ویروس به حداقل برسد و بیمارستان‌ها در شرایط عادی باشند، توجیه کمتری برای محدودیت‌های بیشتر وجود دارد. اما باشگاه‌ها و هواداران فوتبال مجازات می‌شوند برای اینکه استادیوم‌های پر «نشانه بد» محسوب می‌شود؛ یک نگاه سمبلیک و پوپولیستی که جایی برای بحث ندارد.
بر عکس، ورزشگاه‌های پر فوتبال کاملاً نشانه مثبت هستند، نشانه مثبت برای اینکه اقلیت کوچک مقاوم در برابر تزریق واکسن متوجه شود با این کار می‌توانند به زندگی عادی برگردند.
چرا هواداران فوتبال که مسئولانه عمل کردند، قوانین قرنطینه را رعایت کردند و واکسن زدند، باید حالا تاوان بدهند برای اینکه مسئولان و سیاستمداران نتوانسته‌اند راهی برای حل این مشکل پیدا کنند؟ برای آنکه تصویر تاریخ گذشته و غیرمنصفانه هواداران فوتبال به‌عنوان افراد بی‌مسئولیت همچنان بی‌دلیل وجود دارد و حمایت می‌شود.

فوتبال قابل سرزنش نیست
در ابتدای پاندمی کرونا، فوتبال متهم شد به اینکه مورد لطف ویژه قرار گرفته به این دلیل که بوندس‌لیگا اجازه شروع دوباره گرفت؛ گفتند فوتبال می‌خواهد قابلیت تست گرفتن را از مراکز بهداشتی خارج کند اما هیچ کدام درست نبود: باشگاه‌ها برنامه بهداشتی مدون و پیچیده‌ای را طراحی و اجرا کردند و از آن موقع در استادیوم‌های خودشان مرکز واکسیناسیون راه انداختند.
فوتبالیست‌های مخالف واکسن هم مقصر قلمداد شدند برای تشویق واکسن نزدن با وجود آنکه بنا بر اظهار نظر کریستین زایفرت، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان، تنها ۶/۸ درصد از فوتبالیست‌های شاغل در لیگ‌های طراز اول آلمان تا پایان سال ۲۰۲۱ واکسن نزده بودند اگرچه شکی در رفتار غیرمسئولانه یاشوا کیمیش وجود ندارد.
در مورد هواداران غیرمسئول هم باید گفت آنها اولین کسانی بودند که در سال ۲۰۲۰ خواستار توقف بوندس‌لیگا شدند و اولین گروهی بودند که حاضر شدند به گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کنند. و وقتی پای طمع مسئولان فوتبال، تجارت و فساد پیش می‌آید، هواداران بزرگترین منتقدان به حساب می‌آیند.
آنها شایسته بیرون ماندن از استادیوم‌ها نیستند وقتی طرفداران اپرا و سایر برنامه‌های فرهنگی آزاد هستند. اما آنها هدف آسان سیاستمدارانی هستند که اگر هواداران را محدود نکنند، راه دیگری برای مقابله با پاندمی نمی‌دانند.

مت فورد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *