قفس پرنده ؛ محصولی از نتفلیکس که در هفته اول ۴۵ میلیون بازدید داشت

سایت بدون – پلی‌لیست نوشت: نتفلیکس وقتی پای آمار و ارقام مربوط به وضعیت تماشاگران و کاربران جهانی‌اش به میان می‌آید، چندان شفاف‌سازی نکرده است؛ و البته که در دنیای امروز خیلی هم نمی‌شود از این بابت خرده گرفت و آن‌ها را مقصر دانست!

سال‌ها پیش و در دهه ۱۹۸۰ بود که استودیوهای فیلم‌سازی اجازه دادند آمار و ارقام مربوط به گیشه در گزارش‌ها منعکس شوند تا در واقع به موفقیت‌های بزرگ خود بنازند؛ اما با این کار، خودشان را در معرض قضاوت و بررسی شکست‌های‌شان به دست ژورنالیست‌ها قرار دادند و به همین خاطرست که استودیوها همیشه دست به شفاف‌سازی در خصوص بودجه‌ها و هزینه‌های تولید و تبلیغات و… نمی‌زنند؛ هرچند در این روزگار و با گسترش – همچنان روزافزون! – راه‌های ارتباطی، دیگر نمی‌شود همه چیز را کاملاً مخفی کرد.

پس با در نظر گرفتن گزارش‌های گیشه و انتقادهای گه‌گاه تندوتیز نسبت به عملکرد استودیوها، برای ما پذیرفتنی است که نتفلیکس چرا تا امروز به طور کامل و دقیق از آمار و ارقام کاربران و استقبالی که از محصولاتش شده، اطلاعات زیادی را برملا نکرده است. به هر حال، این هفته نتفلیکس دوباره کمی شفاف‌سازی کرده و به طور طبیعی از رکورد تازه‌اش گفته است و نه چیزهای دیگر!

این طور که پیداست فیلم ترسناک-تریلرِ پساآخرالزمانی و فراطبیعی «قفس پرنده» به کارگردانی سوزان بیر دانمارکی (که جایزه اسکار را هم در کارنامه دارد) و با بازی سندرا بولاک در نقش اصلی، به بالاترین میزان استقبال در هفته اول عرضه‌اش دست پیدا کرده است و ۴۵ میلیون علاقه‌مند در گوشه‌وکنار دنیا به تماشای آن نشسته‌اند. داستان فیلم درباره موجودیت‌های فراطبیعی است که اگر انسان‌ها آن‌ها را ببینند، متقاعد به خودکشی می‌شوند.

اما خبر این موفقیت، در حساب کاربری توییترِ نتفلیکس چنین درج شده است: «امروز صبح وقتی چشم‌بندم را باز کردم، دیدم ۴۵ میلیون و ۳۷ هزار و ۱۲۵ نفر تا این لحظه «قفس پرنده» را تماشا کرده‌اند که بهترین آمار در هفت روز ابتدای عرضه یک فیلم نتفلیکسی است!» البته ژورنالیست‌ها و تحلیلگران زیادی شک خود را این طور ابراز کرده‌اند که نتفلیکس هرگز اطلاعاتی ارائه نداده که بتوان بر اساس آن‌ها درباره این موفقیت قضاوت کرد. رکورد قبلی چه بوده است؟ آیا این ۴۵ میلیون کاربر فرضی تا آخر فیلم را تماشا کرده‌اند؟ و…

اما سؤال جالب دیگر این است که اگر این میزان تماشاگر بلیت خریده بودند و برای دیدن فیلم به سینما می‌رفتند چه فروشی برای فیلم رقم خورده بود؟ براین دافیلد فیلم‌نامه‌نویس می‌گوید بر اساس بلیت نُه دلار، فروشی حدود ۴۰۵ میلیون دلار برای فیلم به دست می‌آمد. اما مسأله دیگر این است که چند نفر از طریق هر اشتراک به دیدن فیلم نشسته‌اند؟ و چند نفر واقعاً هزینه اشتراک را پرداخت کرده‌اند و از اشتراک دیگری استفاده نکردند؟! با همه این‌ها فراموش نکنیم که نتفلیکس هزینه‌هایی مانند سهم سالن‌های سینما، تکثیر و انتقال مصالح مورد نیاز به دیگر کشورها، تبلیغات و بازاریابی‌های پرهزینه برای فیلم‌های سینمایی و… را ندارد و بخش اعظمی از فروشش سود به حساب می‌آید

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *