قلب دفاع آبی دغدغه بزرگ استراماچونی/استقلال ایتالیایی، غریبه با کاتاناچیو

استقلال در ۱۹ دوره لیگ برتر ۲ بار دیدار افتتاحیه را باخته است. یک بار با علیرضا منصوریان در لیگ هفدهم و برای بار دوم با آندره‌آ استراماچونی در لیگ نوزدهم. با شکست آبی‌ها در بازی با ماشین‌سازی در هفته نخست لیگ نوزدهم که در ثانیه‌های پایانی بازی رقم خورد، نوک تیز پیکان انتقادات خیلی زود به سمت مرد ایتالیایی نشانه رفت. استقلال مدل ایتالیایی که خیلی‌ها منتظرش بودند توی ذوق زد و آبی‌ها نشانی از یک تیم مدعی و آماده حضور در مسابقات نداشتند و ناهماهنگی در خطوط سه‌گانه، نبود ارتباط درست بین خطوط و پاس‌های اشتباه و دفاعی که با هر حمله ماشین‌سازی متزلزل می‌شد، هواداران این تیم را نگران کرد و پیشکسوتان را به انتقاد واداشت. حتی رسانه‌های اروپایی و ایتالیایی هم از زوایای مختلف به اولین دیدار رسمی استقلال با استراماچونی و حواشی آن پرداختند تا جایی‌که گازتا روزنامه معروف ایتالیا با لفظ زندانی از استراماچونی یاد کرد و مدعی شد او شرایط خوبی در ایران ندارد و به اجبار و از ترس پرداخت غرامت مانده است! اما کمتر کسی به تفکرات فنی و تدابیر تاکتیکی سرمربی ایتالیایی استقلال پرداخت و ننوشت که استراماچونی با ترکیبی عجیب تیمش را به مصاف ماشین‌سازی فرستاد، تیمی که در بازی دوستانه و با حضور شیخ دیاباته ۴ گل خورده بود. اما رسول خطیبی به خوبی از باخت در بازی دوستانه درس گرفته‌ و نقطه ضعف آبی‌ها را پیدا کرده بود. خطیبی از ابتدای بازی پشت دفاع استقلال را نشانه گرفت و شاگردانش بارها و بارها آنجا توپ ریختند و عاقبت به آنچه می‌خواستند رسیدند. با وجود آن‌که استقلال با ۱۳ گل خورده بهترین دفاع لیگ فصل گذشته را داشت اما بازی با ماشین‌سازی نشان داد که مشکلات این تیم در خط دفاعی پابرجاست، بخصوص که این فصل لیدری مثل رحمتی و منتظری را هم پشت دفاع و در تیم خود ندارند و سید‌حسین حسینی هم به ندرت با مدافعان تیمش حرف می‌زد و حتی در چند صحنه دانشگر بابت همین به او اعتراض و پرخاش کرد.

 با تغییراتی که در خط دفاعی استقلال ایجاد شده بود، تغییر در قلب خط دفاع آبی‌ها قابل پیش‌بینی بود اما چون سیاوش یزدانی محروم بود، استراماچونی از زوج دانشگر و شاهین طاهر‌خانی بازیکن جوان در قلب خط دفاع استفاده کرد. با وجود عملکرد نسبتا خوب طاهرخانی و پا به توپ شدن او پس از دریافت توپ و حرکت و انتقال توپ به بازیکنان کناری یا هافبک‌ها، ناهماهنگی بین او و دانشگر که کمتر کنار هم بازی کرده بودند، در ثانیه‌های آخر و روی ضد‌حمله ماشین‌سازی کار دست استقلال داد. البته استقلال در جناح چپ خط دفاع همچنان با یک حفره و خلا بزرگ مواجه بود و عمده حملات ماشین‌سازی از این سمت پایه‌ریزی و اجرا می‌شد و شاید همین عملکرد انتقاد‌آمیز زکی‌پور باعث شود استراماچونی هرچه زودتر به میلیچ بازیکن تازه‌وارد و کروات بازی بدهد. نکته دیگری که در مورد استقلال حائز اهمیت است، این است که به قول جلال چراغپور کارشناس فوتبال، استقلال اساسا چیزی به اسم استراتژی دفاعی در تفکراتش وجود نداشت، یا لااقل در بازی اول این‌گونه بود، چرا‌که ماشین‌سازی با ساده‌ترین نوع حمله دفاع استقلال را باز می‌کرد. آن‌ها به مجرد این‌که برای حمله کوشش می‌کردند به دروازه استقلال می‌رسیدند، هرچند موقعیت‌ها را از دست دادند و یکی، ۲ توپ را حسینی دروازه‌بان استقلال با پا دفع کرد.

موضوع دیگری که باعث نگرانی بیشتر هواداران و پیشکسوتان استقلال شده، تغییر در زوج قلب دفاع در ۲ بازی پیش‌رو و رسیدن به دربی با این‌همه تغییر و جابه‌جایی است! استقلال در بازی نخست با زوج دانشگر و طاهرخانی به میدان رفت اما با اخراج دانشگر و بازگشت یزدانی به احتمال زیاد در بازی بعدی زوج یزدانی و طاهرخانی مقابل فولاد قرار می‌گیرند. با پایان محرومیت دانشگر در بازی سوم استراماچونی که در بازی‌های دوستانه از یزدانی و دانشگر استفاده کرده بود، دوباره این ۲ را کنار هم می‌گذارد و در واقع زوج قلب دفاع استقلال تا دیدار با پرسپولیس ۳ زوج مختلف خواهند بود و با این وضعیت خط دفاع محک خوبی نخواهد خورد و قلب دفاع می‌تواند پاشنه آشیل استقلال در دربی رفت سرخابی باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *