قلعه‌نویی دوباره در محاصره سه مربی خارجی چشم‌ آبی‌ها را ببر، قهرمان شو!



آرمن ساروخانیان

سایت بدون -بعد از دو نایب‌قهرمانی متوالی با ذوب‌آهن و سپاهان، امیر قلعه‌نویی برای لیگ نوزدهم هدفی جز قهرمانی ندارد. هرچند او با پنج قهرمانی پرافتخارترین مربی لیگ برتر است، ولی از آخرین قهرمانی‌اش شش سال می‌گذرد و مصمم است که ثابت کند هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
پس از قهرمانی سال ۹۲ با استقلال او دو فصل ناامیدکننده در این تیم داشت و به ترتیب پنجم و ششم شد تا چاره‌ای جز جدایی از تیم محبوبش نداشته باشد، ولی در تراکتور، ذوب‌آهن و سپاهان با تکیه بر ایده‌های فنی که همیشه به آنها پایبند بوده توانست به جمع مدعیان برگردد و برندش را احیا کند.
شاید اگر قلعه‌نویی در سه سال گذشته رقیب آماده‌ای مثل پرسپولیس برانکو نداشت، می‌توانست دوباره لذت قهرمانی را بچشد، ولی با رفتن مربی کروات رقابت در لیگ از نو تعریف شده و بخت سپاهان کمتر از دیگر مدعیان نیست.
اگر در لیگ نوزدهم چهار تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور را به طور سنتی مدعیان اصلی قهرمانی بدانیم، قلعه‌نویی باید با سه مربی تازه‌وارد و البته خارجی رقابت کند. کسی که بارها از توجه بیش از اندازه رسانه‌ها به مربیان خارجی گلایه کرده، به قول خودش حالا در محاصره سه «چشم آبی» است که هدفی جز قهرمانی ندارند.
به جز مصطفی دنیزلی که در دو مقطع در لیگ مربیگری کرده و فضای فوتبال ایران را می‌شناسد، استراماچونی و کالدرون تازه‌واردانی هستند که برای عادت به شرایط لیگ به چند هفته زمان نیاز خواهند داشت و ممکن است در شروع لغزش‌هایی داشته باشند، ولی نمی‌توان از سابقه و وزن این دو مربی به راحتی گذشت.
همین رقابت و تضاد، بازی‌های سپاهان با این سه تیم را برای قلعه‌نویی حساس‌تر می‌کند. او از طرفی نمی‌خواهد در دوئل با مربیان خارجی و گرانقیمت لیگ بازنده شود و از طرف دیگر تجربه فصل گذشته به او یادآوری می‌کند که امتیازات این بازی‌ها چه اهمیت بالایی در سرنوشت قهرمانی دارد.
سپاهان فصل گذشته از دو بازی با استقلال یک برد و یک باخت داشت، مقابل پرسپولیس دو بار به تساوی رسید و مقابل تراکتور با یک تساوی و یک شکست عملکرد خوبی نداشت. فصل گذشته هم رقابت با این سه مدعی برای قلعه‌نویی حکم جدال با مربیان خارجی را داشت و اگر در این بازی‌ها نتایج بهتری می‌گرفت، بالاتر از پرسپولیس می‌توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
در لیگ هجدهم اولین بازی سپاهان با مدعیان مقابل تراکتور در فولادشهر بود و تا دقایق پایانی توانسته بود تیم جان توشاک را دو بر یک شکست دهد، ولی با شوت سنگین اسماعیلی‌فر بازی به تساوی رسید.
در هفته دهم سپاهان در تهران میهمان استقلال بود که توانست با تک گل دقایق پایانی کی‌روش به سه امتیاز برسد. قلعه‌نویی با این برد انتقام شکست چند ماه قبل ذوب‌آهن مقابل استقلال در لیگ قهرمانان آسیا را از شفر گرفت.
بازی هفته دوازدهم سپاهان با پرسپولیس به تعویق افتاد تا حکم فینال نیم‌فصل را پیدا کند. این بازی جنجالی با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا سپاهان در نهایت با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس و پدیده قهرمان نیم‌فصل شود. این اولین دوئل فصل قبل قلعه‌نویی با برانکو بود که دو بار دیگر تکرار شد.
در نیم فصل دوم بازی‌های سپاهان مقابل این سه مدعی خوب پیش نرفت. سپاهان در نوزدهمین بازی میهمان تراکتور بود و مقابل شاگردان لیکنز اولین شکست فصل را پذیرفت. مهدی‌پور و استوکس در این بازی برای تراکتور گل زدند و خط حمله سپاهان در تبریز نتوانست کاری از پیش ببرد. بعد از این شکست سپاهان دیگر نتوانست به صدر جدول برگردد.
بازی برگشت با استقلال در هفته بیست و پنجم ضربه دیگری به امیدهای قهرمانی سپاهان بود. شفر هرچند در بحران بود، ولی تیمش توانست با گل دیدنی ثانیه‌های پایانی پاتوسی به سه امتیاز برسد و استقلال جای سپاهان در رده سوم جدول را بگیرد.
با این حال سپاهان پیش از بازی هفته بیست و هفتم مقابل پرسپولیس هنوز شانس قهرمانی داشت. اصفهانی‌ها در ورزشگاه آزادی تلاش زیادی برای گرفتن سه امتیاز بازی داشتند، ولی دومین دوئل قلعه‌نویی با برانکو باز هم برنده‌ای نداشت تا قهرمانی پرسپولیس تقریباً قطعی شود.
سپاهان در نیمه‌نهایی جام حذفی هم میزبان پرسپولیس بود و انگیزه زیادی برای شکست این تیم داشت، ولی این بازی جنجالی با برتری تیم برانکو به پایان رسید. این بازی تا دقیقه ۱۲۰ با تساوی بدون گل پیش می‌رفت که شوت نوراللهی با برخورد به پای سیاوش یزدانی به گل برتری پرسپولیس تبدیل شد.
هرچند سپاهان فصل گذشته هر دو جام را با اختلاف کمی از دست داد، ولی قلعه‌نویی در اولین سال حضور دوباره‌اش در این تیم کارنامه خوبی داشت. در لیگ نوزدهم اما انتظارات هواداران سپاهان از این مربی بالاتر خواهد بود. او یک سال با تیم کار کرده، اکثر بازیکنان اصلی مانده‌اند و در هفته‌های گذشته هم توانسته تیم را به خوبی تقویت کند. ولسیانی، حسینی، نورافکن و مصلح مهم‌ترین خریدهای سپاهان هستند و ظاهراً ترکیب اصلی این تیم قوی‌تر از فصل گذشته خواهد بود.
اولین مصاف سپاهان با تیم‌های مدعی در هفته ششم مقابل پرسپولیس کالدرون در تهران است. آنها در هفته دهم میزبان تراکتور دنیزلی و در هفته دوازدهم میزبان استقلال کالدرون هستند. این یعنی سپاهان در هفته‌های پایانی فصل مجبور است در تبریز و تهران مقابل این دو مدعی بازی کند. عجیب نیست اگر یک بار دیگر سرنوشت قهرمانی را بازی‌های مستقیم تعیین کند و قلعه‌نویی اگر می‌خواهد برای ششمین بار قهرمان لیگ برتر شود باید این بار مقابل مدعیان نتایج بهتری بگیرد.
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *