کدام کتابخانه برای خانه شما مناسب است؟ کنج دنج کلمات

سایت بدون -اگر به کتاب‌هایتان اهمیت می‌دهید، حتما دوست دارید آنها را به شکلی زیبا داخل کتابخانه جانمایی کنید تا علاوه بر این که خودتان از تماشای آنها لذت می‌برید، ظاهر زیبایی هم به فضای اتاق بدهد. اولین قدم برای داشتن یک کتابخانه در محیط خانه، پیدا کردن جای مناسب برای آن است. معمولا با توجه به فضای اغلب خانه‌ها، امکان این‌که بتوان یک اتاق را کاملا به کتابخانه اختصاص داد، وجود ندارد بنابراین باید راه‌های خلاقانه‌تری برای آن پیدا کرد. اگر تعداد کتاب‌هایتان کم است، می‌توانید قسمت‌های بی‌استفاده و به اصطلاح پِرت خانه را برای ساخت کتابخانه استفاده کنید. به عنوان مثال فرورفتگی‌های دیوار اتاق‌ها، یا فضای فرورفته زیر پنجره‌ها از کاربردی‌ترین فضاها برای جانمایی کتابخانه است. معمولا کتابخانه‌هایی که طبقه‌طبقه بوده و از کف اتاق تا سقف ادامه دارند، جزو کتابخانه‌های سنتی و قدیمی محسوب می‌شوند. اگر طرحی سنتی دوست دارید، این انتخاب، گزینه مناسبی برای شماست. اما اگر دنبال تنوع و زیبایی بیشتر هستید، بهتر است از طرح‌های خلاقانه‌تری استفاده کنید.

نویسنده : ندا اظهری / روزنامه نگار    گنجایش کتاب‌ها را در نظر بگیرید
اندازه و ابعاد کتابخانه بستگی به تعداد کتاب‌های شما دارد. کتابخانه شما باید به قدری فضا داشته باشد که تمام کتاب‌ها را در خود جای دهد و حتی فضای کافی برای جا دادن کتاب‌های آینده را هم داشته باشد. از طرف دیگر طبیعی است که وقتی تعداد کتاب‌ها زیاد می‌شود وزنشان هم افزایش پیدا کند بنابراین، کتابخانه‌ای که می‌سازید یا می‌خرید باید آن‌قدر قدرتمند باشد که تحمل وزن کتاب‌های شما را داشته باشد. بنابراین اگر کتاب‌های زیادی دارید، سعی کنید کتابخانه‌ای آماده کنید که به زمین اتکا داشته باشد تا بهتر بتواند وزن کتاب‌ها را تحمل کند. برای محکم‌تر قرار گرفتن کتابخانه در جای خود، بهتر است آن را به دیوار پیچ کنید تا در برابر زلزله هم مقاوم باشد.

   قفسه‌های مناسب انتخاب کنید
یکی از مشکلات بعضی کتابخانه‌ها خم شدن میانه قفسه‌ها به خاطر سنگینی کتاب‌ها و مقاوم نبودن قفسه است که به اصطلاح می‌گویند کتابخانه شکم داده است. استاندارد این است که طول ۳۶ سانتی‌متری قفسه یک سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. هرچه طول قفسه بیشتر می‌شود، ضخامت آن هم باید بالاتر برود.  عمیق بودن قفسه‌ها راه خوبی برای صرفه‌جویی در فضای قرار گرفتن کتاب‌هاست، اما مشکلی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که نمی‌توانید عنوان کتاب‌ها را بخوانید. بهتر است عمق قفسه‌ها به اندازه‌ای باشد که فضای کافی برای قرار گرفتن کتاب‌هایی با عرض بیشتر هم در نظر گرفته شود و کتاب‌هایی با عرض کمتر هم خیلی به عمق قفسه فرو نروند. 

   از فضاهای متفاوت کمک بگیرید
اگر خانه کوچکی دارید و فضای کافی برای داشتن کتابخانه در اختیار ندارید، بهترین گزینه این است که کمی خلاقیت به خرج دهید و از نقاط دیگر خانه به عنوان کتابخانه استفاده کنید. مثلا در قسمت فرورفتگی‌های زیر پنجره‌ها یا حتی زیر میزهایی که فضای کافی داشته باشند. اگر خوب دقت کنید فضاهایی را خواهید دید که می‌توانند تبدیل به کتابخانه شوند. یک نمونه دیگر از این فضاها کنار مبل‌ها هستند. بعضی مبل‌ها و به‌ویژه کاناپه‌ها طوری طراحی شده‌اند که زیر دسته‌ها و حتی قسمت پشتی آنها فضای کافی برای ساخت یک کتابخانه وجود دارد. با این کار نه‌تنها در مکان صرفه‌جویی کرده‌اید، بلکه نمای زیبایی هم به محیط داده‌اید. فضای زیرپله‌ها هم معمولا بی‌استفاده باقی می‌مانند. با قفسه‌بندی در این قسمت از خانه هم می‌توانید یک کتابخانه دنج و زیبا بسازید.

​​​​​​​   جاکفشی هم یک کتابخانه است!
شاید یکی از ساده‌ترین وسایل برای ساخت کتابخانه، استفاده از جاکفشی‌های فلزی یا حتی چوبی بدون استفاده در خانه باشد. با کمی سلیقه به خرج دادن می‌توانید آنها را رنگ‌آمیزی کنید یا از رویه‌های پارچه‌ای مختلف و رنگی روی قفسه‌ها استفاده کنید. البته این کتابخانه‌ها جمع و جور هستند و تنها کتاب‌های محدودی را در خود جای می‌دهند. یک راه خلاقانه دیگر برای ساخت کتابخانه، استفاده از جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی میوه یا کارتن‌های مقوایی محکم است. آنها را رنگ‌آمیزی کرده و روی دیوار به شکل‌های مختلف با میخ و پرچ محکم کنید و کتاب‌هایتان را در آن بچینید. این کار را حتی روی زمین هم می‌توانید انجام دهید. به این شکل که با قرار دادن جعبه‌ها به صورت افقی یا عمودی روی هم یا کنار هم، یک کتابخانه زمینی بسازید.  اگر کتاب‌های کمی دارید و به دنبال یک کتابخانه کوچک هستید، دو تا سه تخته را آماده و رنگ‌آمیزی کنید. در فاصله مناسب و دلخواهتان روی دیوار دو بست را به فاصله مناسب از هم و متناسب با طول قفسه چوبی روی دیوار محکم کرده و سپس تخته‌های چوبی را روی بست‌ها بگذارید. بسته به تعداد کتاب‌هایی که دارید، می‌توانید این کار را برای طبقات دیگر هم انجام دهید. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *