کشتی‌ها هم دوستدار محیط‌زیست می‌شوند!


این روزها اخبار بسیاری درباره توسعه خودروهای برقی منتشر می‌شود. حتما شنیده‌اید برخی کشورها برای مقابله با گرمایش زمین و آلودگی هوا تصمیم دارند استفاده از خودروهای بنزینی را تا یک یا دو دهه آینده ممنوع کنند. اما شاید درباره برقی شدن کشتی‌ها تاکنون چیزی به گوشتان نخورده باشد. واقعیت این است که متخصصان حمل‌ونقل دریایی هم نمی‌خواهند از قافله برقی و دوستدار محیط‌زیست شدن عقب بمانند.
به‌تازگی کشتی برقی‌ای به نام اِلِن (Ellen) در زمینه حمل‌ونقل دریایی برقی رکوردشکنی کرده است. این کشتی الکتریکی موفق شده در نخستین سفرش مسافت حدود ۲۰ کیلومتری بین بندرهای سُبی (Soby)  و فینشاو (Fynshav) در جنوب کشور دانمارک را با موفقیت و فقط با استفاده از شارژ باتری‌هایش طی کند. این شناور دریایی ظرفیت حمل ۳۰ وسیله نقلیه و ۲۰۰ مسافر را دارد. الن به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه باتری‌هایی که تاکنون در جهان ساخته شده مجهز است که به آن امکان سفرهای طولانی دریایی را بدون استفاده از قطره‌ای سوخت‌ فسیلی می‌دهد. باتری‌های این کشتی ساخت شرکت سوئیسی لکلانشه (Leclanché) هستند و ظرفیت ذخیره کردن ۳/۴ مگاوات ساعت انرژی الکتریکی را دارند. این باتری‌های پرظرفیت الن را تبدیل به بزرگ‌ترین کشتی الکتریکی حال حاضر می‌کنند. برای این‌که تصوری از بزرگی این عدد داشته باشید خوب است آن را با مصرف برق خانه‌هایمان مقایسه کنیم. الگوی مصرف برق مشترکان خانگی در تهران برای فصل تابستان ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت است؛ یعنی باتری‌های این کشتی با یک‌بار شارژ می‌توانند بیش از ۱۴ ماه انرژی برق یک خانه در تهران با مصرف متوسط را تأمین کنند. به بیان دیگر این باتری‌ها می‌توانند به ۴۳۰ خانه در محله‌ای در تهران به مدت یک شبانه‌روز کامل در تابستان برق بدهند. ویژگی مهم دیگر این باتری‌ها سرعت شارژ بسیار بالای آنهاست که در نوع خود رکوردشکن است. باتری‌های کشتی الن در مدت فقط یک ساعت کامل شارژ می‌شوند.
کشتی الن می‌تواند مسافت ۲۲ مایل دریایی (حدودا معادل ۴۰ کیلومتر) را با یک‌بار شارژ شدن باتری‌هایش طی کند. برای مقایسه، فاصله دریایی جزیره کیش تا بندر چارک در کشور خودمان ۳۲ کیلومتر است. بسیاری از گردشگران برای سفر دریایی به جزیره کیش از این مسیر استفاده می‌کنند.
تخمین زده می‌شود استفاده از این کشتی سالانه از انتشار ۲۰۰۰ تن گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن جلوگیری کند. علاوه بر این استفاده از کشتی الن هر سال جلوی ورود ۵/۲تن ذرات معلق و ۴/۱ تن گاز آلاینده دی‌اکسید گوگرد را به جو می‌گیرد.
معرفی و آغاز به کار شناور الن در حالی انجام‌گرفته است که سازمان بین‌المللی دریانوردی زیرمجموعه سازمان ملل متحد با ملاحظات زیست‌محیطی تصمیم دارد قوانین سختگیرانه‌تری برای آلایندگی کشتی‌ها وضع کند. این سازمان از ژانویه ۲۰۲۰/دی ۱۳۹۸ استفاده کشتی‌ها از سوخت‌هایی که بیش از ۵/۰ درصد گوگرد داشته باشند را ممنوع می‌کند. در حال حاضر مقدار مجاز گوگرد در سوخت کشتی‌ها ۵/۳ درصد است.
منبع:

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *