لستگرام؛پلتفرمى بومى که شما را به سفرنامه نویسى آنلاین دعوت مى کند


چیزى تا شروع سال جدید نمانده و احتمالا امسال نیز بازار سفرهاى نوروزى داغ خواهد بود. در سا لهاى اخیر فناورى روى افزایش سفر تاثیر به سزایى داشته است. احتمالا شما هم با دیدن تصاویر و نوشته هاى دیگران از سفرهایشان در فضاى مجازى بارها ترغیب شده اید که در اولین فرصت به آن منطقه سفر کنید. در حقیقت سفرنامه نویسى در شبکه  هاى اجتماعى، بسیارى از ما را با راه و رسم ارزان سفر کردنو همچنین دیدن مناطق زیبا و بکر کشور آشنا کرده است. اما سفرنامه نویسى در شبکه  هاى اجتماعى محدودیت هایى هم دارد، مانند محدودیت تعداد کلماتى که میتوان براى هر پست استفاده کرد. استار تآپ لستگرام، براى کنا رزدن همین محدودیت ها و ایجاد یک شبکه اجتماعى ایرانى اشترا کگ ذارى خاطرات سفر و گردشگرى به تازگى متولد شده است.

چالش گردشگرى ایران

ایران یکى از جذاب ترین کشورها براى سفرهاى داخلى است؛ از کوه و جنگل گرفته تا بیابانو دریا از مکان هاى مذهبى تا  بناهاى تاریخى، همه و همه در ایران وجود دارد. شاید چهار فصل بودن ایران از دیگر جذابیت هایى باشد که سفر را بیش از پیش برایمان با اهمیت کرده است، اما چالش بزرگ در سفرها نبود دانش کافى است. اشکان بروج، کسى که سال هاست سفر جزئى از زندگى او شده و به عنوان مدرس گردشگرى فعالیت مى کند، در این: باره مى گوید:«لستگرام یک نرم افزار نیست، یک جریان است » و یک پاسخ، ببخشید که با راه حل شروع کردم، اما این سال ها دغدغه مهم من نبودن فضایى براى ثبت دانش به دست آمده در سفر بود. اینستاگرام و شبکه های  اجتماعى دیگر شاید کمک حال ما در ثبت اطلاعات مکان ها و انتقال دانش باشند، اما من دنبال یک نرم افزار منسجم براى ثبت تمام اطلاعات سفر بودم و آن را ساختیم»

به گفته بنیانگذار لستگرام، آنها سه جنبه مهم براى محصول خود در نظر گرفتند. اول این که بتوانید یک مکان را روى نقشه مشخص و اطلاعات دقیق آن را بیان کنید. دوم این که سفرنامه خودتان را بنویسید و آن را منتشر کنید و سوم که شاید از همه مهم تر باشد این که بتوانید مکان هاى ثبت شده را با توجه به امکانات مختلف بررسى کنید. به این ترتیب چند ماه قبل، لستگرام متولد شد و امروز در حال تبدیل شدن به یک مرجع مردمى سفر است.»

فرهنگ سفرنامه نویسى

هر سفر یک تجربه است و شاید یک فرصت براى یادگیرى.براى هر سفر این سؤالات مطرح مى شود: کجا رویم؟ چگونه برنامه ریزى کنیم؟ چه مکان مناسبى براى اقامت در نظر بگیریم؟ و …، با این حال بعد از انجام سفر احتمالا هیچ وقت اطلاعات به دست آمده را جایى ثبت نمى کنیم، امافرهنگ نگارش سفرنامه شاید کمک کند منبعى بسازیم تا همه و در نهایت خودمان بتوانیم از آن استفاده کنیم. اشکان مى گوید:« مردم مى توانند با نصب نرم افزار لستگرام و عضویت در آن خاطرات سفر خود را ثبت کنند، اما ما هدف مهم ترى را دنبال مى کنیم. قصد داریم این اطلاعات را در قالب ارزشیابى مکان ها دسته بندى کنیم.»

فرض کنید به سفر رفته اید و در یک هتل پنج ستاره مستقر شده اید. بعد از سفر مى توانید در لستگرام تجربه خود را از این فر ثبت کنید. افراد دیگر هم این کار را انجام خواهند داد. به این ترتیب وبه مرور زمان تجربه مردم ممکن است با واقعیت کمى متفاوت باشد و این یعنى دانش براى افرادى که مى خواهند بعدها این هتل را انتخاب کنند.

البته به گفته بنیانگذار لستگرام همه چیز به این جا ختم نمى شود. امروز اگر از مردم بپرسیم بهترین مکان گردشگرى ایران کجاست شاید چهار پنج مکان مشخص در اصفهان، شیراز، تبریز و … را مثال بزنند، اما به مرور زمان وبا ثبت اطلاعات سفر در لستگرام احتمالا مکان هاى جدیدى به عنوان مکان هاى جذاب و مورد علاقه کاربران مطرح خواهد شد که شاید سال هاست کسى به آن جا سر نمى زند، در حالى که گنجى است در این سرزمین که شاید به این روش بتوان آن را کشف کرد.

مینى سفرنامه

شاید سختى نوشتن موجب شده بسیارى از افراد از ثبت سفرنامه منصرف شوند و خاطرات خوش سفر را فقط در ذهن خود نگه دارند، اما لستگرام با امکان جذابى به نام مینى سفرنامه به این افراد کمک مى کند تا خاطراتشان را با دیگران به اشتراک

بگذارند. اشکان بروج مى گوید:« همه چیز از بررسى رفتار افرادى که سفر مى کنند به ذهن ما رسید و مینى سفرنامه یکى از مهم ترین موارد بود.اگر شما هم مثل خیلى ها حال نوشتن سفرنامه بلند وطولانى را ندارید، ما در لستگرام یک امکان ساده و جذاب فراهم کرده ایم. مى توانید عکس هایى را که در سفر گرفته اید روى نرم افزار بارگذارى کنید و براى هر کدام یک توضیح کوتاه چندخطى بنویسید. به این ترتیب سفرنامه اى جذاب از سفر شما  آماده مى شود و در اختیار دیگر کاربران قرار مى گیرد.»

جواهرهاى پنهان

کنار هم قرار گرفتن افرادى که علاقه مند به سفر هستند،موجب خواهد شد از تعامل این افراد محتواى باکیفیت تولید شود. شاید همه ما به سفر مى رویم و جاهاى جذاب تکرارى را مشاهده مى کنیم، اما در هر سفر و در هر مکان، جواهرى پنهان وجود دارد که شاید فقط افراد محلى یا کسانى که سفرهاى زیادى به آنجا داشته اند با آن آشنا هستند. لستگرام دنبال پید اکردن  جواهرهاى پنهان است.

اشکان مى گوید:« بسیارى از جذابیت هاى سفر همین جواهرهاى پنهان است؛ چیزهایى که شاید همه نمى دانند، اما بسیار ارزشمند هستند. ما تلاش کردیم لستگرام گنجینه اى از این جواهرات پنهان باشد تا اگر خواستیم سفر کنیم با دانش در مورد این جواهرات پنهان سفر کنیم و از سفر تجربه اى در لستگرام هر فرد یک پروفایل «. متفاوت براى خود بسازیم دارد و هر محتوایى حتما با تایید بارگذارى خواهد شد و امکان جست وجو در تمام محتوا وجود دارد.»

آمارها و مشارکت کاربران

لستگرام از مدل UGC یا تولید محتوا توسط کاربران استفاده مى کند و همه محتواى لستگرام تولید کاربران است. آمارها به خوبى نشان دهنده وضعیت موجود است و شاید پایه اى براى برنامه ریزى سفرهاى بعدى شود. اشکان در همین باره

مى گوید:« اولین موضوع مشارکت جذاب کاربران است. آمارها از مشارکت بسیار خوب کاربران خبر مى دهد.۶۲ درصد کاربران لستگرام را مردان تشکیل مى دهند. در حالى که اینستاگرام کمى متفاوت است و بیشتر خانم ها روى آن فعالیت مى کنند. بیشتر کاربران لستگرام اهالى تکنولوژى هستند و رده پنج و شش کاربران را اهالى سفر تشکیل داده اند. جالب است بدانید لستگرام در همین کمتر از یک سال فعالیت ۱۲ هزار بار نصب شده و حدود ۲۵۰۰ کاربر بسیار فعال دارد. تا امروز حدود ۱۱ هزار پست بررسى در مورد سفر، مکان ها و… ثبت شده است. تعداد محتواى کاربرمحور ثبت شده نیز ۱۹ هزار مورد بوده ست.

روزانه به طور میانگین ۷۰ پست در «. لستگرام منتشر شده است لستگرام از بازى وارسازى و ارائه مدال براى فعالیت هاى مختلف کاربران استفاده مى کند وشاید همین موضوع مشارکت کاربران را بیشتر کرده است. محتواى کاربرمحور از با ارزش ترین محتواهاست، چراکه مى تواند واقعیت هاى موجود را آشکار کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *