مأموریت بزرگ فرهاد مجیدی /احیـای زوج قایدی – دیاباته

حمیدرضا عرب
این اولین پرده از نمایش فرهاد مجیدی در لیگ بیستم خواهد بود. نقطه شروع راهی پر پیچ و خم که اگر به خوبی طی شود نتایج قابل توجهی برای او به همراه خواهد داشت. مجیدی در دو دوره کوتاه مربیگری‌اش هیچ‌گاه نتوانست به جامی دست یابد. او این بار نیز در شرایطی گام به عرصه مربیگری در استقلال گذاشته که لااقل می‌تواند برای دستیابی به جام حذفی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد. هر چند که خیلی‌ها بر این باورند اگر فرهاد بتواند از میدان بازی با فولاد برنده خارج شود، حتی قابلیت قهرمانی در لیگ برتر را هم خواهد داشت.
این تحلیل چندان هم از واقعیت دور نیست. پیروزی در اولین گام برای مجیدی رهاورد بسیار مطلوبی خواهد داشت و او و تیمش را در بهترین شرایط روحی و روانی قرار می‌دهد. روحیه در واقع نقشی کلیدی در تکرار موفقیت‌ها خواهد داشت و چنانچه مجیدی دست به چنین کار بزرگی بزند، می‌تواند از شانس مدعی بودن در این جام هم برخوردار باشد.
به هر حال فرهاد فرصت یک رویارویی با پرسپولیس و سپاهان را هم دارد و اگر در ادامه لیگ این دو تیم را شکست دهد فاصله را جبران می‌کند. به هر حال اما موفقیت در لیگ برتر منوط به موفقیت در بازی‌های اینچنینی هم هست.
استقلال عصر امروز رخ در رخ تیمی قرار می‌گیرد که در نبرد نیم فصل اول توانست استقلال را مغلوب کند. هرچند که در آن بازی مربیان استقلال اعتقاد به ناداوری داشتند اما به هر حال شکست در ایستگاه اول تا حدی اعتبار استقلال را خدشه‌دار کرد. حالا اما فرصت مناسبی در اختیار مجیدی و شاگردانش قرار گرفته تا خاطره آن باخت را از ذهن هواداران خود دور کنند و با کسب بردی ارزشمند هم انتقام آن شکست را بگیرند و هم تیم خود را به رتبه‌های بالاتر نزدیک کنند. احتمالاً مجیدی در این بازی روش‌هایی را به کار خواهد گرفت که پیش‌تر نیز محمود فکری از آن بهره جسته بود. فرهاد احتمالاً تغییرات را به بازی‌های بعد موکول می‌کند تا در قدم اول غافلگیر نشود.
بنابر این نمی‌شود انتظار داشت که مجیدی تحولات آنچنانی در فرم بازی و چیدمان نفرات ایجاد کند. هیچ بعید نیست استقلال با همان روش ۳ دفاع که بارها از سوی فکری به کار گرفته می‌شد بهره بگیرد اما باید یقین داشت که سرمربی جدید استقلال به سمت احیای زوج دیاباته _ قایدی خواهد رفت.
زوجی که در نیم فصل اول نتوانستند در کنار هم بازی‌های آنچنانی را برگزار کنند. مجیدی که طعم شیرین گلزنی‌های مکرر این دو بازیکن را در لیگ نوزدهم به خوبی چشیده بود به دنبال بازگرداندن این نیروی بزرگ گلزنی به خط آتش تیمش است تا شاید با همین حربه بتواند موانع آتی را هم یکی بعد از دیگری از پیش روی خود بردارد.
دیاباته اکنون در جدول گلزنان لیگ برتر جایی ندارد اما از این ظرفیت برخوردار است که در اندک زمانی فاصله خود را کم کند. شاید مصدومیت‌ها و شاید هم شیوه استفاده از این بازیکن سبب دوری مهم‌ترین گلزن استقلال از مسیر گلزنی شده باشد که مجیدی به دنبال زدودن غبار از خط حمله و احیای این زوج طلایی است. تردید نکنید اگر مجیدی بتواند در همین اولین قدم زوج گلزن فصل پیش را احیا کند، قدمی بزرگ در راه مدعی شدن استقلال برمی‌دارد و در جام‌های بعدی نیز شانس بالایی برای قهرمانی خواهد داشت. البته فرهاد در ایجاد ثبات دفاعی استقلال نیز باید قدم‌های بزرگی بردارد.
استقلال در ساختار دفاعی خود نیز مشکلات بزرگی دارد که شاید تغییرات پی‌درپی یکی از عمده دلایلی بوده که آمار گل‌های خورده استقلال را افزایش داده است اما باید توجه داشت که ثابت نبودن تاکتیک دفاعی استقلال نیز مزید بر علت شد تا این تیم در موقعیت دفاعی خود نیز متزلزل جلوه کند. به هر حال برد مقابل فولاد با گلزنی قایدی یا دیاباته، بدون گل خورده می‌تواند همه این ذهنیت‌های بد را دور کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *