ماجرای دیده شدن کرم در ماسک‌ها چه بود؟

ماجرای دیده شدن کرم در ماسک‌ها چه بود؟

سایت بدون – عضو کمیته کشور کرونا با اشاره به اینکه در حال حاضر شایع‌ترین گونه ویروسی کرونا در کشور بریتانیایی است، در خصوص شایعه دیده شدن کرم در ماسک‌ها نیز توضیح داد: این فیلم‌ها کذب محض است و اصلا صحت ندارد و این افرد تنها اعتماد مردم نسبت به ماسک را از بین می‌برند.

مسعود مردانی، در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده بیمارستان‌ها در شهرهای قرمز اشغال شده و تخت خالی وجود ندارد و بیماران منتظر جای خالی هستند، اظهار کرد: در استان‌های البرز و تهران روند رو به افزایش است، در این شرایط گذشته از رعایت‌ها ابعاد نظارتی نیز باید قوی باشد و اگر این کار را نکنند با سلامت مردم بازی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشکان در درمان کرونا با هم فرق می‌کند» گفت: اول اینکه مسؤلیت تجویز دارو برعهده پزشک است، ۸۰ درصد موارد کرونا نیازی به دارو ندارد، وقتی تست بیمار مثبت است به معنای نیاز به دارو نیست، اصلا دارویی به عنوان پیشگیری نداریم حتی تأثیر این ویتامین‌ها هم ثابت نشده،  لذا موارد خفیف و بدون علامت نیازی به دارو ندارند.

این فوق تخصص بیماری عفونی در ادامه یادآور شد: اگر کسی تب می‌کند در مرحله اول همان قرص استامینوفن و شربت‌های ضد سرفه‌ای که دارد بخورد، استراحت کند و مایعات بخورد، در موارد خفیف اصلا نیازی به دکتر هم نیست، چون با مراجعه بیشتر بیماری را شیوع می‌دهند، اما اگر کسی علائم خطر مثل سرفه طولانی و خشک، تب بیش از چهار روز، تنگی نفس، احساس سنگینی روی قفسه سینه دارد حتما باید به پزشک مراجعه کند. 

مردانی همچنین تصریح کرد: ما یک راهنمایی داریم که به عنوان دستورالعمل در کمیته علمی تأیید و به تمام کشور ارسال شده، برای همین در تمام کشور تجویز یکی است و در موارد نادر ممکن است که داروهایی با هم  فرق داشته باشد، چون این دستورالعمل حافظ جان مردم است و ما آن را بر اساس آخرین یافته‌های علمی تأیید شده تدوین کردیم.

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به اینکه در حال حاضر شایع‌ترین گونه ویروسی کرونا در کشور بریتانیایی است، تصریح کرد: گونه بریتانیایی در حال حاضر غالب شده است و چون سریع منتقل می‌شود موارد ابتلا خانوادگی شده و آنهایی که در یک خانواده نمی‌گیرند اغلب به این دلیل است که ویروس چینی را گرفتند و آنتی‌بادی محافظت کننده بر علیه بریتانیایی را دارند و عمدتا فرم جدید را نمی‌گیرند. اگر دیدید سریع چند نفر در خانواده مبتلا شدند شک کنید که حتما کرونای انگلیسی است.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر دیده شدن کرم در ماسک‌ها نیز توضیح داد: اینها کذب محض است، یکی از آفت‌های اپیدمی کرونا در دنیا، هجمه رسانه‌ای و انتقال اطلاعات غلط به مردم است، یکی از دلائل کذب بودن این موضوع این است که سازمان جهانی بهداشت در خصوص آن هیچ صحبتی نکرد، اینها اعتماد مردم به زدن ماسک را از بین می‌برند، این موضوع اصلا صحت ندارد، مردم توجه نکنند، یک فرد مغرض این فیلم را ارسال می‌کند و مردم هم بدون اطلاع آن را منتشر می‌کنند، لذا مردم باید سعی کنند تا از منابع معتبر اخبار و اطلاعات را دریافت و منتشر کنند. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه پزشک می‌تواند قبل از درگیری کامل ریه متوجه گسترش آن شود، یادآور شد: پزشک از همان ابتدا با معاینه افرادی که اکسیژن خون‌شان می‌افتد، بالای ۶۵ سال هستند، بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی، دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای دارند و چاق هستند قبل از درگیری کامل ریه متوجه خطر شده و بیمار را تحت نظر گرفته و یا بستری کند. کرونای چینی از روز هشتم تا چهاردهم ممکن است روی ریه بنشیند اما کرونای انگلیسی سریع و حتی سه روزه بر روی ریه می‌نشیند، ضمن اینکه آنهایی که فرم خفیف را گرفتند ممکن است دوباره مبتلا شوند اما باز هم خفیف است. 

وی با اشاره به اینکه بعد از اپیدمی باید در مورد عوارض پسا کرونا صحبت کنیم، اظهار کرد: برخی از بیماران بعد از بهبودی کاهش وزن زیادی پیدا کردند یا الان ضعف و خستگی بسیاری دارند، مطالعاتی که در نیویورک شده نشان داده که ۳۰ درصد بیمارانی که به بخش مراقبت‌های ویژه رفتند دیگر به دلیل ضعف سر شغل قبلی خود بازنگشتند، یعنی آنقدر قوای جسمانی‌شان تحلیل رفته که نتوانستد به شغل قبلی خود برگردند، برخی مشکلات خلق و خو، خواب، افسردگی، بدن درد و کم‌اشتهایی پیدا می‌کنند، لذا سندروم پسا کرونا نیز بیماری است که امیدورایم کسی گرفتار آن نشود. 

مردانی در پایان نیز از خرید و انتقال تکنولوژی واکسن به کشور از روسیه، ژاپن و استرالیا توسط برخی از شرکت‌های داخلی خبر داد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *