ماجرای پنالتی‌هایی که گرفته نمی‌شوند/آیا داوران علیه منچستریونایتد شده‌اند؟


جوردن سوارد

قضیه منچستریونایتد، پنالتی‌ها و تئوری‌های توطئه چیست؟
سال‌ها آنها به‌عنوان باشگاهی شناخته می‌شدند که داوران در محوطه جریمه با آنها مهربان بودند. آنها حالا می‌گویند به‌دلیل نفوذ دیگران برای‌شان پنالتی گرفته نمی‌شود.
اول قضیه یورگن کلوپ پیش آمد که ادعا کرد: «در دو سال اخیر برای منچستریونایتد بیشتر از ۵ سال و نیم دوران حضور من در لیورپول پنالتی گرفته‌اند.» البته این حرف او کاملاً درست نبود. در زمانی که کلوپ این حرف را زد، لیورپول در ۱۹۹ بازی در لیگ برتر زیر نظر این مربی آلمانی، از اکتبر ۲۰۱۵، صاحب ۳۰ ضربه پنالتی شده بود. یونایتد از دسامبر ۲۰۱۸ که اوله‌گونار سولشر به این تیم پیوست، در ۷۵ بازی در لیگ ۲۷ پنالتی داشت.
سولشر بلافاصله کلوپ را متهم کرد که نقشه‌ای شریرانه‌تر در سر دارد و هدفش این است که روی داوران تأثیر بگذارد. در جریان تساوی ناامیدکننده یونایتد با وست‌بروم در ماه گذشته، در ابتدا یک پنالتی برای یونایتد گرفته شد اما پس از بازبینی ویدئویی، نظر داور برگشت. هری مگوایر، کاپیتان تیم به این اشاره کرد که صحبت‌های کلوپ تأثیری جدی روی تصمیمات داوران بازی‌های یونایتد گذاشته است. مگوایر در پیامی که آشکارا خطاب به کلوپ بود گفت: «از وقتی افراد سایر تیم‌ها درباره ما حرف زده‌اند، اوضاع اینطور شده است.» همیشه راحت‌تر است که برای بداقبالی‌های‌تان، انگشت اشاره را به سمت فرد دیگری بگیرید اما آیا مگوایر، سولشر و یونایتد حرف درست را می‌زنند؟
پیش از صحبت‌های کلوپ، یونایتد در ۲۵ بازی صاحب ۱۱ پنالتی شده بود. از آن هنگام تاکنون در ۱۶ بازی تنها دو پنالتی برای‌شان گرفته شده است. آیا این تصادفی است؟ احتمالاً بله. تردیدی نیست که در هفته‌های اخیر یونایتد خوش‌شانس نبوده اما سولشر مطمئن است این حرف‌ها روی تصمیماتی که علیه تیمش گرفته شده تأثیرگذار بوده است. در بازی یونایتد و چلسی در این هفته هم یک پنالتی آشکار برای تیم سولشر گرفته نشد. بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید و یونایتد دو امتیاز حیاتی را در کورس قهرمانی از دست داد. توپ در محوطه جریمه چلسی به دست کالوم هادسون-اودوی برخورد کرد که با میسون گرین‌وود بر سر توپ می‌جنگید، اما استوارت آت‌ول، داور مسابقه، حاضر به اعلام پنالتی نشد. او البته صحنه را با VAR بررسی کرد و حتی کمک‌داوران ویدئویی هم به او گفتند این صحنه پنالتی است اما آت‌ول تصمیم خود را تغییر نداد و این باعث خشم سولشر شد و بسیاری از بینندگان هم تعجب کردند.
حتی مارک کلاتنبرگ در مقاله‌اش در اسپورتس‌میل نوشت برایش حیرت‌انگیز بوده که داور صحنه را پنالتی نگرفته: «دست هادسون-اودوی در وضعیت غیرمعمول قرار داشت و توپ به‌روشنی به دست او برخورد کرد.»
سولشر که عصبانی بود به صحبت‌های پیش از بازی باشگاه چلسی درباره هری مگوایر اشاره کرد. آنها مطلبی منتشر کرده بودند که در آن نوشته شده بود این مدافع در نبردهای اخیر با چلسی از نظر VAR شانس آورده است و «نفوذ باشگاه‌های دیگر» باعث شده تصمیمات مهمی علیه تیم‌شان گرفته شود.
سولشر گفت: «از اینجا هم می‌شد دید که خطای هند اتفاق افتاده است. آن‌وقت آنها علیه ما مطلب می‌نویسند و می‌گویند مدافع ما هند می‌کند. این اتفاق دو امتیاز را از ما گرفت. من نمی‌‌خواهم جنجال ایجاد کنم اما اوضاع اینگونه درست نیست. همه درباره نفوذ باشگاه‌های دیگر حرف می‌زنند و پیش از بازی درباره VAR و هری مطلب در وب‌سایت آنها گذاشته می‌شود. این کار باعث می‌شود داوران تحت تأثیر قرار بگیرند. شما می‌توانید بخوانید که درباره هری مگوایر چه گفته‌اند و چه فشاری روی داوران آورده‌اند تا برای ما پنالتی نگیرند. ما دیدیم یک مربی، که فرانک بود، همه این ماجراها را شروع کرد. حرف‌های زیادی درباره پنالتی‌های ما می‌زنند، در حالی که تردیدی نیست که امروز باید یک پنالتی به سود ما گرفته می‌شد.»
یونایتد قربانی یک تصمیم جنجالی شد اما حتی سولشر هم پذیرفت تیمش به اندازه کافی فرصت خلق نکرد تا شایسته پیروزی باشد. پس گفتن اینکه این پنالتی دو امتیاز از آنها گرفت، بیش از هر چیزی یک فرضیه است، نه چیز دیگر. کسی چه می‌داند، اگر یونایتد پنالتی را می‌گرفت و آن را گل می‌کرد، احتمالش نبود که چلسی دست به حملات گسترده بزند و گل مساوی را به ثمر برساند؟
قابل درک است که یونایتدی‌ها از آن تصمیم خاص مقابل چلسی عصبانی باشند اما پنالتی‌های دیگری که ادعا دارند برای‌شان گرفته نشده، بسیار مبهم‌تر از این بوده‌اند.
اما ماجرای یونایتد چندان گریه‌آور نیست. اگر دو پنالتی مقابل چلسی و وست‌بروم گرفته می‌شد، آنها بیشترین تعداد پنالتی در این فصل لیگ برتر را داشتند. یونایتد حالا به‌جای ۱۰ پنالتی، ۸ پنالتی زده است و در رده دوم جدول بیشترین پنالتی‌ها قرار دارد. آنها نباید خیلی ناراحت باشند، حتی اگر این احساس را داشته باشند که همه علیه‌شان هستند.
منبع: دیلی‌میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *