مارکوس راشفورد؛ یک بازیکن جوان که الگوی فوتبال انگلیس شد

سایت بدون – هر مدافعی در لیگ برتر بر این عقیده است که مارکوس رشفورد بازیکن بزرگی است. حالا دولت بریتانیا هم این موضوع را می‌داند.
این ستاره منچستر یونایتد درخواست کرده بود که غذاهای رایگان مدرسه در طول تعطیلات تابستانی هم به کودکان فقیر انگلیس داده شود. او در این راه کمپینی به راه انداخت و دولت هم با تجدید نظر در تصمیم اولیه خود، این را پذیرفت. طبق این برنامه جدید، در دوران شیوع ویروس کرونا، ۱۲۰ میلیون پوند برای تغذیه کودکان خانواده‌های فقیر اختصاص داده می‌شود.
کمی بعد از تصمیم دولت، هشتگ «سر مارکوس رشفورد» در توییتر تبدیل به ترند شد و کر استارمر، رهبر اپوزیسیون در پارلمان انگلیس هم از او تقدیر کرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم با قبول کردن درخواست او، ریسک انتقاد هواداران را به جان خرید.
رشفورد یکی از بااستعدادترین بازیکنان انگلیس است و توانسته در طول این سال‌ها، الهام‌بخش بازیکنان دیگر باشد. او از اولین بازی‌اش برای منچستر یونایتد که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، تبدیل به قهرمان این تیم شد اما در ماه‌های گذشته، محبوبیت او بسیار افزایش یافته است.
رشفورد در دوران بحران ویروس کرونا به کمک مردم آمده. او که ثروت قابل توجهی دارد، از وجهه‌اش بهره گرفته و تلاش کرده در دوران سخت شیوع ویروس کرونا، به مردم کشورش کمک کند.
حالا خانواده‌هایی که کودکانشان در مدارس غذای رایگان دریافت می‌کردند، یک کوپن می‌گیرند که با آن می‌توانند در طول شش هفته تعطیلات مدارس، هر هفته ۱۵ پوند از سوپرمارکت‌ها خرید کنند. بیش از یک میلیون کودک شامل این کمک می‌شوند.
رشفورد در دوران قرنطینه میلیون‌ها پوند از طریق مؤسسه خیریه FareShare جمع‌آوری کرده است. او یک مسابقه شعر برای کودکان ناشنوا به راه انداخته و خودش هم زبان ناشنوایان را یاد گرفته است. کمتر کسی در فوتبال به اندازه او در این دوران پرکار و مفید بوده است.
رشفورد در زمستان سال گذشته برنامه‌ای برای کمک به بی‌خانمان‌ها به راه انداخت. این ستاره منچستریونایتد همچنین پس از مرگ جورج فلوید در آمریکا، پیامی مهم و پربیننده در توییتر منتشر کرد.
در اواسط فروردین که اوج شیوع ویروس کرونا در انگلیس بود، مت هنکاک، وزیر بهداشت از بازیکنان لیگ برتر انگلیس خواست که نقش خود را در کمک به مردم فقیر ایفا کنند. حالا رشفورد از دولت هنکاک خواسته که همین کار را انجام دهد.
فوتبالیست‌ها در انگلیس به این مشهورند که افرادی هستند که درآمد بیش از حدی دریافت می‌کنند و حریص‌اند. هنکاک هم به همین دلیل از آنها درخواست کمک کرد اما بازیکنان زیادی مانند رشفورد هستند که بخواهند در این زمینه تفاوت‌ها را رقم بزنند؛ بازیکنانی که فراموش نکرده‌اند دیگران چقدر به آنها در راه رسیدن به قله موفقیت کمک کرده‌اند. بازیکنانی که از مناطق فقیرنشین می‌آیند گذشته‌شان را فراموش نکرده‌اند و افراد زیادی هستند که دوست دارند به دیگران کمک کنند. رحیم استرلینگ، ترنت الکساندر-آرنولد و اندرو رابرتسون جزو این بازیکنان هستند.
مادر رشفورد پنج فرزند دارد که مارکوس جوان‌ترین آنها است. او در نامه سرگشاده‌ای که خطاب به پارلمان انگلیس منتشر کرد نوشت که در کودکی با غذاهای رایگان مدرسه سیر می‌شده و اینکه همسایه‌ها و مربیانش با مهربانی به او کمک می‌کرده‌اند: «این سیستم برای این ساخته نشده که خانواده‌هایی مانند خانواده من در آن موفق شوند؛ هر چقدر هم که مادرم سخت تلاش می‌کرد، ما احتمالاً نمی‌توانستیم به موفقیت برسیم. مسأله سیاست نیست، مسأله انسانیت است.»
او از افراد خواست که تجربه خود از برنامه غذای رایگان دولت را به صورت تصویری به اشتراک بگذارند و بگویند که این برنامه روی آنها چه تاثیری داشته است. رشفورد همچنین گفت مادرش کاری کرد که او در ۱۱ سالگی و یک سال زودتر از سن لازم به آکادمی منچستریونایتد بپیوندد تا تغذیه مناسبی داشته باشد: «به این ترتیب هم به مادرم کمک می‌شد و هم اینکه من از آن اوضاعی که داشتم نجات پیدا می‌کردم.» سرانجام، با وجود مخالفت‌های فراوان، رشفورد توانست این برنامه را به تصویب برساند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *