ماندگارترین گل های تاریخ فوتبال ایران(۳) /گل ایرج دانایی فرد به اسکاتلند(ویدئو)

سایت بدون- چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۵۷ تیم ایران در استادیوم شهر کوردوبا به مصاف اسکاتلند رفت و هر دو که بازی قبلی خود را واگذار کرده بودند , شکست را , بمنزله بستن چمدانها و بازگشت میدانستند . ترکیب تیم ایران یک تفاوت با مسابقه اول ( برابر هلند ) داشت . ایرج دانایی فرد با پیشنها اصغر شرفی ( کمک مربی ایران ) و تشخیص کادر فنی جای ” حسن نائب آقا ” را گرفت . نیمه نخست ( دقیقه ۴۴ ) ایران روی یک غافلگیری اسیر یک گل بخودی شد

اما دقیقه شصتم , ایرج دانایی فرد که بسیار پر تلاش نشان میداد , گل کاشت ….. ابتدا وظیفه او , مهار آرچی گیبل (هافبک بازیساز تیم اسکاتلند و باشگاه ناتینگهام فارست ) تعریف شد اما با حضور موثر در حملات , موفق شد لحظه ی از بازیکن مستقیم خود عبور کند و یا یکسری حرکات ریز و سریع , از یک زاویه ی تنگ و بعید دروازه اسکاتلند را بگشاید گلی که بسیار شبیه بود به گلهایی که در فوتبال گل کوچک ( فوتبال ویژه ایران ) رد و بدل میشود . یک گل بغایت ایرانی ……با این گل، نام ایرج دانایی‌فرد به عنوان نخستین زننده گل ایران در تاریخ جام جهانی ثبت شد.

ایرج دانایی فرد درباره آن گل گفته است:«آن روز یک روز ویژه برای من بود. خیلی برایم به یادماندنی بود. یادم هست آقای مهاجرانی به من گفته بود کاپیتان آن‌ها را یارگیری کن. وقتی اسکاتلند گل زد، ما باید گل می‌زدیم. این شد که کاپیتان‌شان را ول کردم و رفتم جلو. بعد هم در محوطه جریمه آن توپ به من رسید و گل زدم.»

حشمت مهاجرانی سرمربی ایران در آن مسابقات هم می گوید:«او کادویی نه به من بلکه به تمام ایران تقدیم کرد و آن گلی بود که به اسکاتلند زد. این گل، نخستین گل ایران در ادوار جام‌جهانی بود و هیچ‌کس اولین‌ها را فراموش نمی‌کند. حتی ۵۰ سال دیگر هم از گل دانایی‌فرد یاد می‌کنند.»

ایرج دانایی فرد در سال ۱۳۲۹در تهران متولد شد و با شروع فوتبال حرفه ای به تیم استقلال که پدرش علی دانایی یکی از بنیانگذاران این باشگاه بود، پیوست.
او در سال ۱۹۷۸ مقابل تیم ملی اسکاتلند در جام جهانی آرژانتین نخستین گل تیم ملی ایران در این بازی ها را به ثمر رساند.
دانایی فرد پس از درخشش در جام جهانی ۱۹۷۸ به عضویت تیم منتخب جهان درآمد و در بازی خداحافظی پله اسطوره فوتبال برزیل نیز به همراه آندرانیک اسکندریان دیگر بازیکن تیم ملی ایران شرکت کرد.
وی پس از آن دیدار به تیم کاسموس آمریکا پیوست و پس از چندین سال بازی در این تیم دوباره به ایران بازگشت.

در این باره بخوانید

ماندگار ترین گل های تاریخ فوتبال ایران(۱) /گل حسن روشن به لهستان

ماندگارترین گل های تاریخ فوتبال ایران(۲)/گل حمید استیلی به آمریکا

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *