مجله فیگارو گزارش می‌دهد/ کاهش فزاینده تولد دختران در جهان

سایت بدون -در تعیین جنسیت و تولد نوزاد دختر و پسر عوامل مختلفی از جمله علل ژنتیکی، جوان یا مسن‌بودن مادران، ملیت و بیماری‌ها دخالت دارند. اما آن‌چه در سال‌های اخیر فراتر از این قاعده علمی بر تعیین جنسیت دخالت داشته است، فرهنگ و سیاست‌گذاری‌های حاکم بر کشورها است که خانواده‌ها را به داشتن فرزند پسر ترغیب کرده است؛ سیاستگذاری‌هایی که با فراهم‌شدن امکان سقط مبتنی بر جنسیت همراه بود.
این مسأله به همین‌جا ختم نشد و افزایش غیر طبیعی نرخ جمعیت پسران نسبت به دختران در جهان پدیده کمبود زن را رقم زده که این تناقض تناسب در جمعیت دو جنس در ١٢ کشور جهان مشاهده و باعث دردسر آنان شده است.
مجله «فیگارو» به استناد از مقاله منتشره در مجله علمی «پس.ان.ای.اس» ضمن اعلام این موضوع که جهان امروز با کمبود فاجعه‌بار زن مواجه است، نوشته است: «این پدیده در کشورهای هند و چین برجسته‌تر است؛ چرا که بین سال‌های ١٩٧٠ و ٢٠١٧، در تناسب با ١١,٩ میلیون پسر ١٠.۶ میلیون دختر به دنیا آمده است. بر همین مبنا، در چین، پرجمعیت‌ترین کشور جهان تعداد مردان ٣۴ میلیون بیشتر از تعداد زنان است.»
نتیجه‌‌گیری‌های این پژوهش هم نشان می‌دهد که ادامه این روند باعث شده که امروزه نسبت جنس پسر به دختر ١١٨ به ١٠٠ شود، به این معنی که از هر ٢٠٠ نوزاد به دنیاآمده، ١٠۵ نوزاد پسر است، این در حالی است که تنها جزیی از جهان بشریت که قادر است نسل جدیدی از انسان‌ها را ایجاد کند، زنان زیر ۴۵ سال هستند و تعداد آنها به‌تدریج رو به
 کاهش است.
یکی از دلایل ظهور این پدیده که در کشورهای آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، هنگ‌کنگ، هند، کره جنوبی، مونته‌نگرو، تایوان، تونس و ویتنام هم موارد آن مشاهده می‌شود، سیاست هر خانواده یک کودک و سقط جنین انتخابی عنوان شده است که باعث شده خانواده‌ها با دانستن جنسیت جنین در صورتی که دختر باشد، کودک را سقط می‌کند.
حال آن‌که این کمبود دردسرساز شده و عواقب اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه دارد؛ به این معنا که این پدیده‌ جمعیتی باعث مشکلات روحی و حتی رشد خشونت در جامعه می‌شود و اکثر مردها به دلیل کمبود زن ازدواج نمی‌کنند و صاحب فرزند نمی‌شوند.
در پاره‌ای موارد هم این کمبود جمعیت زنان و مازادشدن جمعیت مردان باعث می‌شود که زنان بخواهند از طریق ازدواج با مردانی که مقام اجتماعی مناسبی دارند، خود را در جامعه بالا بکشند. همچنین این امر باعث می‌شود که افرادی که از وضع اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و تحصیل نکرده‌اند، نتوانند به راحتی تشکیل خانواده دهند.
پدیده کمبود زن مختص کشورهای آسیایی نیست و نقش غلبه فرهنگ پسردوستی و توسعه علم و فناوری برای تعیین جنسیت قبل از بارداری هم به آن دامن زده و کشورهای اروپایی را درگیر کرده است.
پدیده کمبود زن در ایسلند آنجا که برای هر ١٠٠ زن ١٠۴ مرد و در کانادا آنجا که تعداد مردان ٢۵٠ هزار نفر بیش از زنان و به همان نسبت ١٢٠ هزار مرد بیش از زنان در نروژ است، احساس می‌شود.
بر اساس آمارهای رسمی، در فنلاند هم ٢۵۶ هزار مرد بین ٢۵ تا ۵۴ سال نامزد یا همسر ندارند و دولتمردان نیز نمی‌دانند که چه روشی را برای کاهش این اختلاف جنسیتی به کار گیرند. محققان مهاجرت زنان به دیگر کشورها را از دیگر دلایل اصلی این شکاف جنسیتی عنوان می‌کنند. به عنوان نمونه زنان ایتالیایی برای کار و درس‌خواندن به کشورهای دیگر مسافرت می‌کنند از این رو مردان ایتالیایی نیز با این دردسر
 مواجه هستند.
مهاجرت آوارگان هم عامل شکاف جنسیتی در سوییس و سوئد شده که بر اساس آمارهای دولتی، در حال حاضر تعداد مردان سوئد ١۵هزار نفر بیش از زنان است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *