محبوب ترین خودروهای هاچ بک جهان/ مثل لاک پشت ، مثل خرگوش

سایت بدون -می‌گویند تندترین فلفل جهان، آجی کاراپیتا نام دارد. محصولی که هر گرمش حدود ۳۲۰ هزار تومان می‌ارزد و قطعاً هرکسی نمی‌تواند آن را برای استفاده در غذای خود به کار ببرد؛ چراکه جدا از بحث قیمت، افراد کمی را پیدا می‌کنید که به غذاهای تند علاقه داشته باشند. درواقع این فلفل، جیب پرپول و ذائقه خاصی می‌خواهد. دقیقاً مثل خریداران خودروهای هاچ‌بک خارجی! خودروهایی که معمولاً به دلیل نداشتن فضای کافی، برای خانواده‌ها مناسب نیستند و بیشتر جوانان به سراغش می‌روند. شتاب بالا و اندازه کوچک در کنار تعداد محدود هاچ‌بک‌های وارداتی سبب شده تا «ریچ کیدز» و «بچه پولدارها» این خودروهای خاص را انتخاب کنند. اگرچه برای ما این مدل خودروها زیادی گران و شاید رؤیا باشند اما مرور کلی و آشنایی با آن‌ها بهتر از نادیده گرفتنشان است. خصوصاً این که با رنگ‌های متنوع و طراحی‌های متفاوت خود، چاشنی بازار خودرویی ایران شده‌اند.  

لکسوس سی‌تی۲۰۰اچ

نخستین هاچ‌بک لکسوس که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و ایرتویا به‌عنوان واردکننده رسمی تویوتا و لکسوس در برهه‌ای کوتاه این خودرو را به کشور وارد کرد. سی‌تی از پیشرانه پریوس و شاسی پلتفرم ام‌سی شرکت تویوتا بهره می‌برد و می‌توان آن را نخستین خودرو برند لکسوس نامید که از جلوپنجره «دوکی‌شکل» استفاده می‌کرد. جلوپنجره‌ای که بعدها تبدیل به بخش مهمی از خط طراحی این شرکت ژاپنی شد. سی‌تی۲۰۰اچ از یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری به قدرت ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر بهره می‌برد که به جعبه‌دنده اتوماتیک پیوسته الکتریکی یا ای‌سی‌وی‌تی متصل است. با وجود حداکثر سرعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا۱۰۰ حدود ۹٫۸ ثانیه، این خودرو می‌تواند در سیکل ترکیبی کمتر از ۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر بسوزاند. رقمی که حتی برای یک خودروی هیبریدی هم قابل‌توجه است. تا به امروز سی‌تی۲۰۰اچ دو بار فیس‌لیفت شده تا در گذر زمان با طراحی دیگر محصولات لکسوس نزدیکی داشته باشد. این هاچ‌بک در بازه هشت‌ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ موفق به ثبت فروش ۲۷۰ هزار دستگاه شد که آن را پس از مدل آرای کس، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین خودروهای لکسوس قرار می‌دهد. اگرچه تعداد خودروهای سی‌تی۲۰۰اچ در کشورمان اندک است اما نسخه ۲۰۱۶ آن با کارکرد ۹۰ هزار کیلومتر در وب‌سایت‌های درج آگهی حدود ۵۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

ب‌ام‌و سری ۱

کوچک‌ترین خودروی ب‌ام‌و نخستین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. این خودرو در سال ۲۰۰۸ حدود یک پنجم فروش جهانی ب‌ام‌و را به خود اختصاص داد و در همین سال توانست جایزه «خودرو سبز جهان» را به دست آورد. تا به امروز سه نسل از سری ۱ به بازار آمده است اما با توجه به ممنوعیت واردات، امکان عرضه نسل جدید سری ۱ وجود ندارد و پرشیا خودرو به‌عنوان شرکت واردکننده ب‌ام‌و و مینی تنها توانسته بخشی از مدل‌های ۲۰۱۸ این خودرو را از گمرک ترخیص کند. سری ۱ مدل ۲۰۱۸ از پیشرانه ۲ لیتری بهره می‌برد که در نسخه پایه ۱۲۰آی می‌تواند ۱۸۴ اسب بخار قدرت تولید کند. در نسخه ۱۲۵آی برای بهره‌مندی از توربوشارژر، این رقم به ۲۲۴ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند که برای یک هاچ‌بک جمع‌وجور جذاب به نظر می‌رسد. انتقال قدرت با جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد و شتاب ۰ تا۱۰۰ در دو نسخه ۱۲۰آی و ۱۲۵آی به ترتیب ۷٫۱ و ۶٫۱ ثانیه است. قیمت نسخه ۱۲۰آی در بازار ایران با دو سطح تجهیزات «اگزکتیو» و «پرمیوم» به ترتیب ۸۴۰ و ۸۰۰ میلیون تومان است و در نسخه ۱۲۵آی با سطح تجهیزات «داینامیک اسپرت» به حدود ۹۴۰ میلیون تومان می‌رسد.   آلفا رومئو جولیتا

شاید گفتن این که جولیتا زیباترین هاچ‌بک دنیاست، ادعای بزرگی باشد اما لااقل می‌توان آن را جزو زیباترین‌ها دانست. هاچ‌بک آلفا رومئو در سال ۲۰۱۰ و در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و در مدت کوتاهی جوانان را به خود جلب کرد. جولیتا بر مبنای پلتفرم «سی-ایوو» فیات ساخته شده؛ پلتفرمی که گفته می‌شود خودروساز ایتالیایی برای بازطراحی آن حدود ۱۰۰ میلیون یورو هزینه کرده است. آلفا موتور به‌عنوان واردکننده محصولات آلفا رومئو، در دوره کوتاهی این هاچ‌بک زیبا را به کشور وارد کرد. جولیتا عرضه‌شده در ایران از پیشرانه ۱٫۴ لیتری توربو مولتی ایر بهره می‌برد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. وجود پدال‌های شیفتر پشت فرمان در کنار جعبه‌دنده شش سرعته دو کلاچه، هیجان رانندگی آن را دوچندان کرده است. البته انتقال قدرت در این خودرو برخلاف ب‌ام‌و سری ۱ به دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد. جولیتا در سال ۲۰۱۰ با دریافت بالاترین امتیازهای ایمنی هر ۵ ستاره موسسه یورو انکپ را به دست آورد و دید بسیاری را در خصوص ایمنی خودروهای ایتالیایی برای همیشه تغییر داد. یک سال بعد نیز به مقام دوم «بهترین خودرو سال اروپا» رسید. جالب است بدانید که طی یک دهه گذشته، ۴۰۰ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفته است. آلفا رومئو جولیتا در بازار خودرویی کشورمان بسته به کارکرد و رنگ، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

فولکس‌واگن گلف

حضور برند فولکس‌واگن در ایران به اواسط دهه ۸۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که شرکت خودروسازان بم تصمیم گرفت مدل «گل» را با همکاری بخش برزیلی فولکس تولید کند. خودرویی که اگرچه در سبد جهانی محصولات فولکس‌واگن جایی نداشت و مخصوص بازار آمریکای جنوبی بود اما به دلیل استفاده از نشان خودروساز آلمانی توانست فروش خوبی را تجربه کند. با امضای برجام و فعال‌تر شدن واردکنندگان، شرکت ماموت به دلیل داشتن نمایندگی انحصاری فروش و خدمات کامیون‌های اسکانیا، توانست امتیاز واردات محصولات سواری فولکس را به دست آورد. تا پیش از تحریم‌های اخیر،‌ ماموت خودرو توانست مدل‌های پاسات و تیگوان را در کنار هاچ‌بک «گلف» به بازار ایران عرضه کند. گلف جی‌تی‌آی مدل ۲۰۱۸ از پیشرانه ۲ لیتری توربو به قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر بهره می‌برد. به لطف جعبه‌دنده شش سرعته دو کلاچه با فناوری دی‌اس‌جی فولکس‌واگن، این خودرو می‌تواند در عرض ۶٫۴ ثانیه شتاب ۰تا ۱۰۰ را طی کند. برخلاف ب‌ام‌و سری ۱، انتقال قدرت در گلف جی‌تی‌آی به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد و شاید لذت رانندگی آن به اندازه رقیب باواریایی‌اش نباشد. این روزها مدل صفر فولکس گلف در بازار کشورمان قیمتی حدود ۸۸۰ میلیون تومان دارد و مدل‌های کارکرده آن بالاتر از ۷۸۰ میلیون تومان قیمت می‌خورند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *