محمد خاکپور جواب می دهد/ احمد رضا عابدزاده اگر الان بازی می کرد چقدر می ارزید؟

افزایش بی‌رویه قراردادها و توافق‌هایی که میان بازیکنان و باشگاه‌ها انجام می‌شود، همه و همه بازار نقل و انتقالات را با هیاهویی عجیب مواجه کرده. به‌عنوان نمونه بازیکنی بدون بازی ملی، بالغ بر ۲۰ میلیارد دریافت می‌کند و یا مهره‌هایی بدون کارنامه براحتی جذب تیم‌های متمول می‌شوند. به همین دلیل با محمد خاکپور صحبت کردیم. یکی از مدافعان برتر تاریخ فوتبال ایران که خودش زمانی جزو بمب‌های نقل و انتقالات بود. او از نقش تورم در افزایش قیمت بازیکنان گفت و البته کیفیت پایین برخی از آنها. خاکپور برای‌مان مثالی هم زد و تأکید کرد اگر احمدرضا عابدزاده الان بازی می‌کرد، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان قیمتش بود.

بازار نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران، روزهای پر هیاهویی را سپری می‌کند. به‌عنوان نمونه یک بازیکن ملی‌پوش که البته بازی ملی هم ندارد، برای انتقال به تیم جدید ۲۰ میلیارد قرارداد بسته و ۴۰ درصد را هم اول گرفته. می‌خواهم نظرتان را درباره این نقل و انتقالات بدانم.
باید از دو جنبه به این موضوع نگاه کرد. اول اینکه برخی از بازیکنان به لحاظ استاندارد و کیفیت قابل قیاس با بازیکنان درجه یک نیستند اما به اندازه آنها پول می‌خواهند. دومین بحث این است که پول‌های دریافتی این بازیکنان آنقدرها هم بزرگ نیست. الان اگر بخواهید یک آپارتمان معمولی در منطقه دو بخرید، باید بالای ۳۰ میلیارد هزینه کنید.
اگر بخواهیم قراردادهای فعلی را با زمان شما مقایسه کنیم، چطور؟
آن زمان با یکی دو میلیون تومان می‌شد چنین خانه‌ای خرید و حالا قیمت آن به حدود ۳۰ میلیارد رسیده است. دستمزد فوتبالیست‌های فعلی با توجه به تورم موجود، دستمزد بالایی نیست اما بحث اصلی این است که آیا بازیکن ارزش و کیفیت دریافت آن مبلغ را دارد یا نه؟ متأسفانه یک عده بازار کاذبی درست می‌کنند تا قیمت بازیکن را بالا ببرند.
اما مدیران فوتبال هم باید این بازی‌ها را بدانند و مقابلش بایستند.
وقتی بحث نتیجه‌گیری به میان می‌آید، یک مدیر هر کار و هزینه‌ای می‌کند تا روی صندلی خود باقی بماند. نقل و انتقالات فوتبال ایران به شکلی شده که عده‌ای با برنامه‌ریزی‌های مختلف می‌آیند تا برای بازیکن مورد نظرشان قرارداد سنگین ببندند. سناریوهای آنچنانی می‌نویسند و بازیکن هم ناخودآگاه به آن سمت می‌رود. الان البته مبالغ همین است اما برای بازیکنان درجه یک که در تیم‌شان مؤثر باشند نه بازیکنان معمولی.
کمی به گذشته برویم. زمانی که شما بازی می‌کردید. می‌دانم در مورد خودتان صحبت نمی‌کنید اما اگر ستاره‌های فوتبال ایران در دوره شما الان بازی می‌کردند، قیمت‌شان چقدر بود؟
بازیکنانی مثل احمدرضا عابدزاده، علی دایی، خداداد عزیزی و علی کریمی، همگی در تیم‌های‌شان کیفیت داشتند و مؤثر بودند. قطعاً به همین دلیل هم هست که با گذشت ۲۵ تا ۳۰ سال، همچنان همه آنها را می‌شناسند و با احترام در موردشان صحبت می‌کنند. چون کیفیت آنها باعث تأثیر روی ذهن مردم شده و آنها را ماندگار کرده. امروز که کیفیت فوتبال ایران پایین آمده، بازیکن معمولی طلب ۲۰ میلیارد می‌کند و این هم اوضاع نقل و انتقالات است.
نگفتید این ستاره‌ها اگر الان بازی می‌کردند، چقدر ارزش داشتند؟
آنهایی که گفتم، کیفیت، محبوبیت و تمام فاکتورهای لازم را داشتند. به‌عنوان نمونه اگر احمدرضا عابدزاده امروز در فوتبال ایران بازی می‌کرد، باید برای یک فصل بالای ۱۰۰ میلیارد تومان پول می‌گرفت. البته یک نکته دیگر هم وجود دارد.
چه نکته‌ای؟
الان امکانی وجود دارد که تیم ملی و بازیکنان ایرانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. مثلاً عملکردشان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و راه‌های رسیدن به فوتبال اروپا هموارتر شده. اگر آن بازیکنان با همان کیفیت، در فوتبال امروز حضور داشتند قطعاً در لیگ ایران بازی نمی‌کردند. باز هم در مورد عابدزاده مثال می‌زنم. قبل از مصدومیت احمد، مارسی او را می‌خواست. باور کنید او اگر امروز بازی می‌کرد، با این حجم از توجه مربیان و رسانه‌های خارجی، حتی می‌توانست در بهترین تیم‌های انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی بازی کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *