مربیان بزرگ انتخاب کردند؛ کدام بهتر است؟/مسی نابغه یا رونالدو فوق‌العاده



 پرسش اصلی در یک دهه گذشته این بوده: کدام بهتر است، لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو؟


سایت بدون – طرفداران در سراسر دنیا در این باره بحث می‌کنند و ما هم چند وقت پیش، نظر بازیکنانی که با این دو نفر همبازی بودند را منتشر کردیم. اما نظر بزرگ‌ترین مربیان دوران معاصر درباره آنها چیست؟ مربیانی که یا هدایت این فوق ستاره‌ها را به عهده داشته‌اند، یا اینکه مجبور بوده‌اند مقابل آنها قرار بگیرند. آنها شاید بتوانند این بحث را پایان بدهند.
محمد علی و فریزر؛ فدرر و نادال؛ برد و جانسون. در دنیای ورزش، موضوع رقابت‌ بین دو بازیکن همیشه داغ بوده است، و این نبردهای شخصی بوده که به هر دوره از یک ورزش جان بخشیده است. این رقابت‌ها تماشاگران را از روی صندلی‌هایشان بلند کرده است. حالا بیش از ۱۵ سال است که مسی و رونالدو طرفداران فوتبال را به وجد می‌آورند، و این بحث تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت که کدام‌یک بازیکن بهتری بوده است. در هر حال، این نظر مربیان بزرگ سال‌های اخیر درباره این دو نفر است.
 
زین‌الدین زیدان
مشخص است که زیدان کدام را انتخاب می‌کند. او با استعداد رونالدو بود که توانست سه بار پیاپی فاتح لیگ قهرمانان شود، و به همین دلیل او را بهترین بازیکن تاریخ می‌داند.
زیدان که خودش هم اسطوره فوتبال است، بر این باور است که رونالدو از او هم بازیکن بهتری بوده است: «کریستیانو بهترین است. مسی رقیب او است و این رقابتی است که همه دوست دارند تماشایش کنند. اما رونالدو استثنایی است. هیچ حرفی برای توصیف او پیدا نمی‌شود. من دوران ورزشی فوق‌العاده‌ای داشتم اما او خیلی از من بهتر است. او بهترین بازیکن تاریخ است.»
نتیجه: رونالدو


ژوزه مورینیو
رونالدو دو بار فاتح لالیگا شد که یک بار آن با هدایت هموطنش در سال ۲۰۱۲ بود. او در آن فصل به آمار حیرت‌انگیز ۶۰ گل رسید. با وجود آنکه رونالدو کمک کرد که مورینیو قهرمان شود، این مربی پرتغالی تحت تأثیر عملکرد او قرار نمی‌گیرد.
مورینیو ۵۷ساله، پیش از آنکه مربی تاتنهام شود گفته بود: «به نظرم برای هیچ کدام منصفانه نیست که بگویند این از آن بهتر است یا برعکس. به نظرم آنها با هم متفاوت هستند. به نظرم درست نیست که آنها را با هم مقایسه کنید. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که زمانی که رونالدو را در تیم خود داشتم، خیلی خوشحال بودم. وقتی هم که برابر مسی بازی می‌کردیم و همچنین روبه‌روی رونالدو، چون چند بار رونالدو به عنوان رقیب در برابر تیم‌های من قرار گرفت، باید بسیار فکر می‌کردم تا بتوانم راهی پیدا کنم تا تیمم موفق شود.»
نتیجه: مساوی
 
پپ گواردیولا
نظر او هم شما را غافلگیر نخواهد کرد.
مسی و گواردیولا در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ دوران حیرت‌انگیزی را با هم گذراندند و قهرمانی‌های بسیاری کسب کردند. بارسلونا با این دو نفر ۱۴ جام به دست آورد.
گواردیولا که حالا مربی منچسترسیتی است، همیشه شیفته مسی بوده است. پس از آنکه در سال ۲۰۱۶، رونالدو توانست مسی را پشت سر بگذارد و توپ طلا را ببرد، گواردیولا در نشست خبری خود گفت: «مسی بهترین است. او بی‌تردید بهترین است. او بلد است که چطور بازی کند، گل بزند و کاری کند که سایر بازیکنان هم بدرخشند. او همیشه کنار دیگر بازیکنان است. با تمام احترامی که برای همه بازیکنان قائل هستم – اول از همه برای کریستیانو رونالدو که به او بابت این جایزه تبریک می‌گویم – به نظرم مسی در سطح دیگری است.»
نتیجه: مسی
 
آرسن ونگر
مسی و رونالدو این مربی سابق آرسنال را بارها آزار داده‌اند.
رونالدو در منچستر یونایتد خط حمله‌ای مخوف با کارلوس توس و وین رونی تشکیل داده بود و یونایتد با آنها توانست آرسنال را کنار بزند و در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، سه بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شود. ونگر همچنین در لیگ قهرمانان در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶، مقابل بارسلونا و مسی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. این مربی فرانسوی ۷۰ساله می‌گوید: «از نظر هنری، مسی فردی است که می‌تواند توپ آخر را بفرستد و به همین دلیل بازیکنی خلاق‌تر از رونالدو است. رونالدو بیشتر بازیکنی تمام‌کننده است. او در هوا بهتر است، و از نظر فیزیکی شرایط قوی‌تری دارد، ولی مسی هنری‌تر است. به همین دلیل همیشه بازیکنی مثل مسی برای شما کمی چشم‌نوازتر است.»
نتیجه: مسی (با فاصله کم!)
سر الکس فرگوسن
فرگوسن بود که رونالدو را در سال ۲۰۰۳ به انگلیس آورد. او آن بازیکن نوجوان را تبدیل به گران‌ترین بازیکن جهان کرد. این مربی اسکاتلندی مسی را دوست دارد، اما نظرش روی رونالدو است. او در سال ۲۰۱۶ گفت: «اشتباه برداشت نکنید.
مسی بازیکنی رویایی است. وقتی او توپ را کنترل می‌کند، انگار دمپایی راحتی پوشیده است (این قدر راحت است). مسی بازیکن بارسلونا است. اما رونالدو می‌تواند برای تیم استوک‌پورت کانتی بازی کند و هت‌تریک کند. او همه چیز دارد. او می‌تواند با هر دو پا شوت بزند، ضربه سر بزند، و مانند شیر شجاع است.»
نتیجه: رونالدو
 
دیه‌گو سیمئونه
این مربی اتلتیکو مادرید سال‌ها تلاش کرده که رونالدو و مسی را متوقف کند. در سال ۲۰۱۸ بود که پیامی از او در واتس‌اپ لو رفت که در آن گفته بود رونالدو را به هموطنش ترجیح می‌دهد. اما او بعدتر شفاف‌سازی کرد: «اگر مجبور باشم بین مسی و رونالدو یکی را انتخاب کنم، به احتمال زیاد مسی را انتخاب می‌کنم. بله، من در آن ویدئو گفتم رونالدو، اما مکالمه بین من و ژرمن بورگوس (دستیارم) بود، و ما مانند همه درباره فوتبال حرف می‌زدیم. وقتی درباره مسی و رونالدو حرف زدم، از این زاویه نبود که کدام بهترین بازیکن دنیا است. منظورم این بود که اگر فرصت آن را داشته باشم که یکی از آنها را برای باشگاهی معمولی بخرم که بازیکنانی معمولی دارد، رونالدو در آن تیم بهتر جا می‌افتد. اما مسی وقتی بازیکنان بزرگی در کنارش داشته باشد، بهتر از رونالدو است.»
نتیجه: مسی
 
یورگن کلوپ
این مربی آلمانی در سال‌های اخیر مقابل هر دو بازیکن در لیگ قهرمانان قرار گرفته است.
کلوپ در سال گذشته توانست با لیورپول، بارسلونا و مسی را شکست دهد، و در سال ۲۰۱۳ هم با بوروسیا دورتموند، رئال مادرید و رونالدو را حذف کرد. در یک جلسه پرسش و پاسخ از او سؤال شد که کدام را ترجیح می‌دهد و او گفت: «در گوشی‌ام فقط یک سلفی پیدا می‌کنید که با مسی گرفته‌ام. راستی، کریستیانو رونالدو هم در همان اتاق بود…»
نتیجه: مسی
 
نتیجه نهایی
چهار رأی برای مسی، دو رأی برای رونالدو و یک رأی ممتنع (از سوی مورینیو). پس برنده مشخص است!
منبع: سان

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *