مردی که رفاقت با او رسوایی است /آلبرتو سالازار ؛سلطان دوپینگ

سایت بدون – سباستین کو، رئیس فدراسیون جهانی دوومیدانی به دونده‌هایی که مربی‌شان آلبرتو سالازار بوده گفته هرچه سریع‌تر رابطه خود را با او قطع کنند بعد از آنکه این مربی به‌دلیل دستور و تسهیل استفاده از مواد دارویی ممنوعه چهار سال از فعالیت محروم شد. کو همچنین اقدام آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا علیه مربی اسطوره‌ای دوی استقامت که محمد فرح را به شش قهرمانی جهان و چهار مدال طلای المپیک هدایت کرده، بسیار جدی دانست اما پذیرفت در گذشته از دوست سابقش حمایت کرده: «وقتی شما به اندازه من در ورزش باشید، دوستی‌ها و رابطه‌ها طولانی می‌شود. من و آلبرتو در یک دوره رکوردهای جهانی را به‌دست می‌آوردیم اما اتهامات آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا کاملاً جدی است و جایی برای رابطه باقی نمی‌ماند برای همین از همه ورزشکاران مرتبط خواسته شده به‌سرعت رابطه خود را قطع کنند.» کو تأکید کرده تمام عناوین دوست قدیمی‌اش از روز سه‌شنبه و با علنی شدن حکم آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا غیرمعتبر است.
از جمله کسانی که باید مربی‌شان را عوض کنند، سیفان حسن، قهرمان ۱۰هزار متر جهان است. وقتی از کو درباره تأثیر محرومیت روی فرح سؤال شد، گفت: «دونده‌ها باید اعتماد کامل به مربی‌شان داشته باشند در غیر اینصورت به جایی نمی‌رسند. اگر مربی متهم شود، دونده هم با سؤالات جدی مواجه می‌شود، آنها باید همکاری کنند.»
فرح که در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۹ در رده پنجم قرار گرفت، در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۱ ماشین قهرمانی شد. او که قرار است در ماراتن شیکاگو شرکت کند، همواره تأکید کرده در برابر تخطی از قانون تحملش صفر است و هرگز حدود را زیر پا نمی‌گذارد.
پروژه اورگون نایکی، گروهی بود که ابتدا برای کمک به دونده‌های آمریکایی به‌منظور غلبه بر رقبای آفریقایی شکل گرفت، اما بعدها فرح را به خدمت گرفت. استیو مگنس، عضو سابق این گروه گفت فرح باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا دو سال بعد از آنکه در سال ۲۰۱۵ آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا تحقیقات در مورد سالازار را شروع کرد، به همکاری با او ادامه داده: «افراد اشتباه می‌کنند اما خودشان باید جبران کنند. فرح و کسانی که به این مربی وفادار ماندند باید پاسخگو باشند.» جفری براون که به‌عنوان متخصص داخلی و غدد و همچنین دکتر بسیاری از ورزشکاران تحت نظر سالازار فعالیت می‌کرد نیز چهار سال محروم شده است.
سالازار ۶۱ساله که بلافاصله مجبور به ترک دوحه شده، گفت از این حکم شوکه شده و به آن اعتراض می‌کند: «پروژه اورگون هرگز مجوز دوپینگ صادر نکرده و نخواهد کرد. در این سال‌های تحقیقات، من و ورزشکارانم مورد بی‌عدالتی، بی‌اخلاقی و رفتار به‌شدت آزاردهنده آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا قرار گرفته‌ایم.»
فرح حدود هفت سال با سالازار کار کرد و از یک دونده معمولی به قهرمان شکست‌ناپذیر جهان تبدیل شد. نخستین‌بار اتهامات در سال ۲۰۱۵ از سوی BBC علنی شد و او در سال ۲۰۱۷ به همکاری‌اش پایان داد اما گفت تصمیمش ربطی به ادعای دوپینگ نداشته. نایکی هم به حمایت از سالازار پرداخته و در عین حال گفته تصمیم آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا هیچ ربطی به توصیه به استفاده از داروهای غیرمجاز به هیچ‌یک از ورزشکاران پروژه اورگون نداشته. نایکی هم با افشای ایمیل‌ها با این اتهام مواجه شده که مارک پارکر، مدیر اجرایی‌اش در جریان فعالیت‌های سالازار و دکتر براون بوده.
در یک ایمیل جداگانه، سالازار به لانس آرمسترانگ نوشته از اسید آمینوی ال‌کارنیتین استفاده کند: «لانس در اولین فرصت به من زنگ زد! ما امتحانش کرده‌ایم و فوق‌العاده است. همه‌چیز قانونی و طبیعی است. اگر این را مصرف کنی با صرف ۱۶ دقیقه کمتر می‌توانی مرد آهنی شوی.» آرمسترانگ در ایمیل به وال‌استریت ژورنال نوشته او هرگز ال‌کارنیتین را امتحان نکرده است.
از دیگر متهمان این پرونده نیل بلک، رئیس فدراسیون دوومیدانی انگلیس است که از یک طرف به‌خاطر نمایش ضعیف ورزشکاران انگلیسی در قطر تحت فشار قرار گرفته و از طرف دیگر به‌خاطر رابطه فوق‌العاده‌اش با سالازار و اینکه زمانی او را نابغه دوومیدانی توصیف کرده بود، مورد سؤال قرار خواهد گرفت، شاید مجبور به استعفا شود.
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *