مرور بیشترین کلمه‌هایی که در تیرماه در گوگل جست و جو کرده ایم /آخه چرا آلبالو دیگه؟


سایت بدون -طی سال‌های اخیر تحلیل جست‌وجوهای مردم در مرورگر گوگل نشان‌دهنده خیلی از واقعیت‌های اجتماعی بوده است؛ چون آن‌قدر تعداد کاربران این موتور جست‌وجو و حجم جست‌وجوها زیاد است که معمولا تحلیل آماری قابل قبولی از دل آنها درمی‌آید که یکی از مهمترین تحلیل‌ها مربوط به میزان توجه افکار عمومی به موضوعات مختلف است؛ یعنی وقتی داده‌های گوگل را درباره فراوانی جست‌وجوی کلمات مختلف بررسی کنیم، می‌توانیم بفهمیم که در طول زمانی مشخص مردم به چه چیزهایی توجه کرده‌اند و چه موضوعاتی توانسته آنها را به سمت خود بکشاند.
نتیجه این جست‌وجوها در مواردی نشان‌دهنده یک رفتار اجتماعی خاص هم بوده است؛ مثلا همین چند وقت پیش مشخص شد که در طول ماه رمضان محتوای غیراخلاقی بسیار کمتری را جست‌‍وجو کرده‌اند. یا١٠ روز اول ماه محرم حاوی جست‌وجوهای غیراخلاقی کمتری بود. حالا هم یک نمودار دیگر در جست‌وجوهای مردم ایران در طول ماه اول تابستان منتشر شده است. جالب این است که با نگاهی به این اینفوگرافی که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی هم قرار گرفته، می‌توان تمام اخباری و اتفاقاتی را که طی یک ماه گذشته افتاده است را مرور کرد؛ مثلا ماجرای مهدی ‌هاشمی و گلاب آدینه کاری کرده که بسیاری از مردم اسم این دو نفر را به همراه همسر جدید مهدی ‌هاشمی یعنی مهنوش صادقی جست‌وجو کنند و این نام‌ها خودشان را به لیست بالاترین‌ها برسانند.
 قرارگرفتن کلمه‌های دیگر مانند پژو ٣٠١، امام رضا، گاندو و… هم تا حدی منطقی به نظر می‌رسد چون همه آنها مناسبت‌هایی دارند اما بودن بعضی از کلمات در فهرست بیشترین جست‌وجوهای ایرانی‌ها در تیرماه، همان‌طور که خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم تعجبشان را نشان داده بودند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسید مانند کلمه آلبالو! البته خیلی‌های دیگر هم به این‌که الان در فصل آلبالو قرار داریم، اشاره کرده بودند اما با نگاه‌کردن به جست‌وجوی ایرانی‌ها در ماه‌های دیگر نمی‌بینیم که میوه‌های فصل جایی در فهرست بیشترین جست‌وجوها داشته باشند. قسمت دیگری از این اینفوگرافی که توجه زیادی را به خودش جلب کرده، بخشی است با عنوان جست‌وجوهای همیشگی که نشان می‌دهد کلمه‌هایی مانند طلا، دلار، دانلود و حتی خود گوگل در فهرست بالاترین جست‌و‌جوهای همیشگی ایرانی‌ها قرار دارند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *