مصرف غذاهای ارگانیک خیلی به نفع زمین نیست

Image result for organic food

به‌تازگی مطالعات پژوهشگران نشان داد اگر فکر می‌کنید با خوردن غذای ارگانیک به سیاره زمین کمک می‌کنید، ضرر این کار شما برای آب‌وهوای زمین بیشتر از سود آن است.
ماجرا از این قرار است که محققان بین‌المللی دانشگاه صنعتی چالمرز در مورد اثر مواد غذایی‌ای که به صورت ارگانیک روی زمین تولید می‌شوند به تحقیق پرداختند و دریافتند بازده تولید محصولات ارگانیک بسیار پایین است زیرا برای افزایش محصول عمدتا از کودهای شیمیایی استفاده نمی‌شود. در نتیجه، شما برای همان مقدار غذای ارگانیک در مقایسه با روش‌های معمول به زمین بسیار بیشتری نیاز دارید. نتایج این مطالعه نشان داد انتشار کربن‌دی‌اکسید اضافی در هوا ناشی از قطع درختان جنگلی که تأثیر زیادی بر آب و هوا دارد، سبب تولید کمتر محصولات ارگانیک می‌شود.
استفان ویرسِنیوس، یکی از پژوهشگران این تحقیق در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: برای داشتن زمین بزرگ‌تری که برای کشاورزی ارگانیک مورد نیاز است باید درختان جنگلی بیشتری را قطع کنیم که این کار به انتشار کربن‌دی‌اکسید بیشتر در هوا منجر می‌شود. در واقع اگر به‌جای تولید مواد غذایی به روش‌های مدرن، از زمین‌های بیشتری برای تولید همان مقدار غذا به روش ارگانیک استفاده کنیم، به‌طور غیرمستقیم به جنگل‌زدایی بیشتر در نقاط دیگر جهان دامن می‌زنیم.
همچنین محققان دریافته‌اند، نخودفرنگی‌های کشت‌شده به صورت ارگانیک در سوئد حدود ۵۰ درصد بیشتر بر آب و هوای منطقه تأثیر مخرب داشته‌اند تا نخودفرنگی‌هایی که به روش‌های معمول تولید می‌شدند. حتی این تفاوت برای سایر مواد غذایی بیشتر هم بود. مثلا کشت گندم زمستانه سوئدی تا ۷۰ درصد بر آب و هوای زمین تأثیر مخرب داشت.
پژوهشگران تأثیر استفاده از زمین بزرگ‌تر را برای کشاورزی در افزایش انتشار کربن‌دی‌اکسید ارزیابی کرده‌اند. آنها حساب کردند چه میزان کربن ذخیره‌شده در درختان جنگلی به دلیل قطع این درختان در هوا آزاد شده‌اند؛ چیزی که به گفته آنها در هنگام ارزیابی تأثیر مواد غذایی ارگانیک بر محیط‌زیست مورد توجه قرار نگرفته بود. این اثر می‌تواند بیشتر وقت‌ها بیشتر از اثرات مخرب گازهای گلخانه‌ای بر محیط‌زیست باشد.
دانشمندان می‌گویند این یافته‌ها در مورد تولید محصولات گوشتی نیز صدق می‌کند. برای مثال، گاوهای شیرده ارگانیک با علوفه ارگانیک تغذیه شده‌اند. به نظر می‌رسد افرادی که به دنبال کاهش عوامل مؤثر بر تخریب محیط‌زیست هستند، نباید به آسانی تسلیم کاشت و استفاده از مواد غذایی ارگانیک شوند.
ویرسِنیوس می‌گوید، نوع غذا اغلب بسیار مهم است. خوردن حبوبات یا مرغ ارگانیک برای هر دوستدار محیط‌زیست بهتر از خوردن گوشت گاو پرورش یافته به روش معمول است. او افزود، کشاورزی ارگانیک می‌تواند برای حیوانات مزرعه هم بهتر باشد، اما مطالعات نشان می‌دهد، هنگامی که به تأثیرات کشاورزی ارگانیک بر آب‌وهوا می‌رسیم؛ مواد غذایی ارگانیک جایگزین خیلی خوبی نیست. نتایج این مطالعه در نشریه علمی نِیچِر (Nature) منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!

در حالی که برخی مترجمان از ابزارهای هوش مصنوعی برای کار خود استفاده می‌کنند، سه‌چهارم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *