مطلبی که همه زن و شوهر باید بخوانند/چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

http://www.ahanahospitals.in/wp-content/uploads/2017/06/3782.jpg

سایت بدون –تری اورباچ (Terri Orbuch) استاد روان‌شناسی و نویسنده‌ی کتاب ۵ مرحله‌ی ساده برای تبدیل ازدواج خوب به عالی، می‌گوید: «داشتن رابطه‌ای شاد و پایدار در طی زمان کار سختی نیست.» طبق تحقیقات انجام شده توسط او، تغییرات ساده، کوچک و پایدار می‌تواند به یک ازدواج موفق منجر شود. ۵ مرحله‌ای که در ادامه آورده شده برگرفته از همین کتاب است و پیشنهاداتی کاربردی مطرح می‌کند که در ایجاد رابطه‌ی خوب بین همسران بسیار مؤثر و ارزشمند است. پس این مقاله را بخوانید تا ببینید که چگونه ازدواج موفق داشته باشیم.
بانک آینده

مراحلی که دکتر اورباچ برای ایجاد یک رابطه‌ی طولانی‌مدت بیان کرده بر اساس تحقیقات مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکاست. او از سال ۱۹۸۶ روی ۳۷۳ زوج مطالعه کرده که در آن سال ازدواج کرده بودند. این زوج‌ها از زمان ازدواج‌شان در میانه‌ی غربی کشور انتخاب شده بودند و از آنها خواسته شد که در این پژوهش شرکت نمایند. از لحاظ جمعیت‌شناختی این زوج‌ها هنجارهای ملی یکسانی داشتند. با این زوج‌ها به صورت تک‌تک و جفتی در مورد موضوعاتی مانند رفاه و افسردگی مصاحبه شد. بیشتر آنها ٧ بار مورد مصاحبه قرار گرفتند. ۴۶ درصد آنها طلاق گرفتند که این نمونه‌ای از آمار طلاق ملی بود. زوج‌های جدا شده بعدها به صورت مجزا مجددا مورد مصاحبه قرار گرفتند.
پنج مرحله برای داشتن یک رابطه‌ی عالی

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم – ۵ مرحله برای داشتن رابطه موفق
١. انتظار کمتری از همسرتان داشته باشید و بیشتر به او توجه کنید

دکتر اورباچ می‌گوید: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که درگیری و نزاع به دلیل ضعف‌ در رابطه رخ می‌دهند اما درگیری اغلب به دلیل ناامیدی اتفاق می‌افتد. مخصوصا وقتی انتظارات زوجین برآورده نمی‌شود. زوج‌های شاد هم به‌طور کلی و هم در روابط خصوصی‌شان از یکدیگر انتظارات واقع‌بینانه دارند،‌ برای مثال اورباچ در کتاب خود ۱۰ مورد از این تصورات غیر واقعی را بیان کرده است. یکی از تصورات غلط این است که افراد فکر می‌کنند یک زوج موفق هیچ تناقض و درگیری با هم ندارند، در حالی که تناقض امری اجتناب‌ناپذیر است. در واقع طبق گفته‌ی او اگر شما در رابطه با همسرتان مشکل و تناقضی ندارید، به واقع در مورد مسائل مهم زندگی با هم صحبت نمی‌کنید.
توصیه‌ی کاربردی:

آیا شما و همسرتان انتظارات خود را به‌طور مجزا نوشته‌اید (برای مثال اینکه توقع دارید همسرتان با شما چه رفتاری داشته باشد، یا در مورد روابط‌تان) طبق تحقیقات اورباچ این کارهای به ظاهر ساده به زوج‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند چه چیزی برای طرف مقابل‌شان مهم است. وقتی همسرتان از انتظارات شما آگاه نیست، چطور می‌تواند آنها را برآورده کند؟

٢. از مشوق‌ها و پاداش استفاده کنید

در پژوهش انجام شده توسط اورباچ، اظهار محبت، کلید یک رابطه‌ی موفق و شاد است. اظهار محبت به همسرتان نشان می‌دهد که برای شما مهم،‌ خاص و ارزشمند است و شما بدون هیچ چشم‌داشتی به او محبت می‌کنید. محبت به همسر می‌تواند در قالب واژه‌ها یا انجام دادن کاری باشد به همین سادگی که بگویید «دوستت دارم» یا «تو بهترین دوست و همراه من هستی» رفتارهای محبت‌آمیز می‌تواند به هر صورتی باشد از درست کردن چای برای صبحانه تا ارسال یک پیام عاشقانه یا حتی پر کردن باک بنزین ماشین همسرتان، اورباچ معتقد است بر خلاف باور عموم مردها بیش از زن‌‌ها به اظهار محبت نیاز دارند، زیرا زن‌ها در طول زندگی بیشتر از مردها مورد محبت و لطف قرار می‌گیرند. البته اظهار محبت باید همیشگی باشد نه اینکه به یکباره این کار را انجام دهید و بعد کنار بگذارید.
توصیه‌ی کاربردی:

ابراز محبت به همسر می‌تواند روزی شاد برای شما به ارمغان بیاورد. اورباچ پیشنهاد می‌کند حداقل روزی یکبار جمله‌ای محبت‌آمیز به همسرتان بگویید یا کاری انجام بدهید که او را خوشحال کند.
حتما بخوانید: چطور یک زندگی مشترک موفق بسازیم
٣. برای بهبود روابط‌تان روزانه با هم صحبت کنید و جلسه بگذارید

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم – صحبت کردن

بسیاری از زوج‌ها می‌گویند با همسرشان گفت‌وگو و معاشرت دارند اما به گفته‌ی اورباچ آنها تنها هم‌خانه هستند و در مورد مسائلی چون پرداخت قبوض، خرید منزل، کمک به بچه‌ها در انجام تکالیف یا در مورد والدین همسران‌شان با هم صحبت می‌کنند. اما یک رابطه‌ِی خوب و مناسب به این معناست که با دنیای درونی همسرتان ارتباط برقرار کنید، اگر بدانید چه چیزی برای همسرتان مهم است و او را واقعا درک کنید، می‌توانید شاد و خوشحال باشید.
توصیه‌ی کاربردی:

از قانون ۱۰ دقیقه استفاده کنید که می‌گوید زوج‌ها باید حداقل روزی ۱۰ دقیقه درباره‌ی مسائلی جز کار، خانواده، کارهای خانه و روابط خود صحبت کنند. می‌توانید با همسرتان تلفنی صحبت کنید یا حتی با ایمیل یا رودررو،‌ مهم این است که درباره‌ی همسرتان بیشتر بدانید.

اورباچ در این مورد می‌گوید، اگر نمی‌دانید که باید از همسرتان چه چیزهایی را بپرسید، این توصیه‌های ساده را در نظر داشته باشید: «امسال چه چیزی تو را بیشتر از هر چیز خوشحال کرد؟» «اگر در قرعه‌کشی برنده شوی دوست داری به کجا سفر کنی» یا «۵ فیلم مورد علاقه‌ی تو چه فیلم‌هایی هستند؟»

۴. در روابط‌تان تغییراتی ایجاد کنید

هر رابطه‌ای روزی عادی می‌شود، اورباچ می‌گوید ایجاد تغییرات در روابط می‌تواند مفید باشد و راه‌های زیادی برای این کار هست. یک راه این است که هر روز چیز جدیدی به زندگی‌تان اضافه کنید. یک ایده‌ی خوب این است که همانند روزهای اول آشنایی‌تان رفتار کنید.
توصیه‌ی کاربردی:

برای کاهش خستگی و تازگی و طراوت بخشیدن به زندگی، روال عادی زندگی‌تان را تغییر دهید،‌ برای مثال به جای رفتن به رستوران همیشگی به دنبال رستوران‌های جدید و خاص باشید، به جاهای جدید بروید یا با هم در یک کلاس ثبت‌نام کنید.

استراتژی دیگری که می‌توانید به کار ببرید این است که یک فعالیت مفید و جالب انجام بدهید، فعالیتی که هیجان‌انگیز باشد یا باعث ترشح آدرنالین شود. انجام چنین فعالیت‌هایی به همراه همسرتان، روابط شما را واقعا دستخوش تغییر و تحول می‌کند. اورباچ پیشنهاد می‌دهد کارهای هیجان‌انگیزی مثل سوار شدن به ترن هوایی یا دیدن یک فیلم ترسناک انجام بدهید.
۵. نکات منفی را کمرنگ و نکات مثبت زندگی را تقویت کنید

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم – دیدن نکات مثبت

اورباچ می‌گوید ۴ مرحله‌ی قبلی روی افزودن چیزهای جدید یا تقویت نکات مثبت در روابط تأکید داشت اما این مورد روی کاهش رفتارهای نامناسب تمرکز دارد. طبق تحقیقات اورباچ و بر اساس مبانی نظری،‌ احساسات زوج‌های خوشبخت ضریب ١ به ۵ دارند،‌ یعنی به ازای هر احساس منفی و ناخوشایند، ۵ حس مثبت دارند.

این به معنای آن نیست که کیفیت روابط‌تان را با ماشین حساب محاسبه کنید، بلکه مهم این است که به‌طور منظم روابط بین خود و همسرتان را بررسی کنید تا اختیار زندگی از دست‌تان خارج نشود.

بسیاری از زوج‌ها فکر می‌کنند همین که بین نکات مثبت و منفیِ رابطه تعادل برقرار باشد، کافی است اما اورباچ می‌گوید اگر نکات مثبت زندگی را در دست راست و نکات منفی را در دست چپ در نظر بگیریم، برای داشتن یک رابطه‌ی خوب باید نکات مثبت بر نکات منفی زندگی غلبه داشته باشد.

همچنین اورباچ ۶ رفتاری را که به ضرر شما تمام می‌شود نام برده که باید از آنها اجتناب کنید: جروبحث دائمی، سوءِتفاهم، سرگرم شدن به کارهای خانه، حسادت، مخفی نگهداشتن مسائل از همسر و عدم رفت‌وآمد و معاشرت با خانواده‌های طرفین.

توصیه‌ی کاربردی:

می‌توانید برای بررسی سلامت روابط با همسرتان فهرستی از نکات مثبت و منفی تهیه کنید، یک کاغذ بردارید و خطی در وسط آن رسم کنید، سمت راست نکات، رفتارها و احساسات مثبت نسبت به همسرتان را ثبت کنید و در سمت چپ نکات و احساسات منفی در مورد همسرتان را بنویسید. همیشه در نظر داشته باشید که موارد سمت راست باید طولانی‌تر از سمت چپ باشد، از همسرتان نیز بخواهید که این کار را انجام دهد.

اورباچ در کتاب خود راه‌کارهایی برای حل ۶ رفتار نامناسب ذکر شده در بالا پیشنهاد داده است، برای مثال اگر جروبحث دائمی یک مشکل بین شما و همسرتان است، در نظر داشته باشید که به جای تکرار این کار باید به دنبال زمان مناسبی برای گفت‌وگو باشید (برای مثال نباید در حضور خانواده‌تان با همسرتان بحث کنید یا زمانی که تازه به خانه برگشته‌اید یا شب‌هنگام زمان مناسبی برای صحبت کردن نیست).

همچنین او می‌گوید این باور غلطی است که می‌گویند وقتی عصبانی هستید به اتاق‌خواب نروید، این را بدانید که وقتی عصبی هستید، بیدار ماندن اوضاع را بدتر می‌کند.

وقتی خسته، خشمگین یا عصبانی هستید نمی‌توانید منصفانه بحث کنید و قدرت مذاکره و حل مسائل در شما کاهش می‌یابد در چنین مواقعی بهتر است صحبت کردن را به زمان دیگری موکول کنید برای مثال هنگام صبح که تازه از خواب بیدار شده‌اید و می‌توانید مسائل را با دید بهتری تحلیل کنید.

دریافتِ اورباچ از این مطالعه به‌طور کلی این بود که زوج‌های شاد روی نکات مثبت در روابط‌شان تمرکز دارند. بنابراین مهم است که روی تقویت این نکات بیشتر کار کنید زیرا این کار باعث می‌شود برای کنار آمدن با مسائل منفی در روابط‌تان تحمل بیشتری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *