معرفی بازی/گاد آف وار؛میراث خدای جنگ

مجموعه بازی‌های God of War یا خدای جنگ، بخشی از مهم‌ترین میراث خانواده پلی‌استیشن هستند که سال‌هاست با آنها خاطره داریم؛ از سه‌گانه اول که ماجرای پدرکشتگی کریتوس با خدایان یونانی را تعریف می‌کرد تا نسخه‌های فرعی روی PSP و بازی‌های دیگری که بر اساس یکی از بی‌اعصاب‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌ها نوشته شده است. عرضه بازی‌های استودیوهای پلی‌استیشن برای پی‌سی چند سالی است شروع شده اما اگر همین یک سال پیش هم کسی می‌گفت «خدای جنگ» قرار است روی پی‌سی عرضه شود، احتمالا خیلی از ما آن را باور نمی‌کردیم. امروز اما می‌توان به جرأت گفت خدای جنگ روی پی‌سی، تجربه نهایی آن است.  پسر کو ندارد نشان از پدر
اگر God of War را روی PS۴ بازی نکرده‌اید یا حتی با مجموعه خدای جنگ آشنایی کافی ندارید، این بازی روی پی‌سی یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ محسوب می‌شود. با این‌که انحصاری‌های پلی‌استیشن از ابتدا با هدف اجرای بهینه روی کنسول‌های هدف ساخته می‌شوند اما محدودیت‌های سخت‌افزاری این کنسول‌ها نمی‌تواند بعد از چندی جوابگوی بهترین تجربه ممکن، به‌خصوص برای پی‌سی گیمرها باشد؛ مثلا God of War که حالا روی پی‌سی با فریم‌ریت بالای ۹۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌شود، روی PS۴ معمولی و PS۵ به ترتیب ۱۰۸۰p و ۴K با فریم‌ریت ۳۰ فریم اجرا می‌شد.
قدرت بیشتر یک پی‌سی نسبتا بالارده با کارت گرافیک RTX ۳۰۶۰ و البته بهینه بودن بازی باعث شده خدای جنگ روی پی‌سی بهترین تجربه ممکن از یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیر باشد.
اما از نظر قصه چطور؟ آیا خدای جنگ را می‌توان از نسخه جدید شروع کرد؟ جواب یک «بله» قاطعانه است. خدای جنگ در این نسخه به نوعی یک‌سافت ریبوت یا بازنگری مجدد به قصه کریتوس است. همه چیز از جایی شروع می‌شود که کریتوس یا خدای جنگ که در انتهای God of War ۳ به‌ظاهر کشته شده بود، حالا بعد از سلاخی خدایان یونان و خودکشی، زنده مانده و یک زندگی آرام را در نورس آغاز کرده.
کریتوس حالا یک پسربچه هم دارد و بازی از جایی شروع می‌شود که کریتوس و پسرش اترئوس باید خاکسترهای مادر خانواده که به‌تازگی فوت شده را طبق وصیتش به بالاترین نقطه منطقه برسانند.
در این بین، رویارویی کریتوس با شخصیت‌های مهمی از دنیای اساطیر نورس مثل بالدور، فرزندان ثور و میمیر به تنهایی شروعی تازه برای خدای جنگ محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن این که نسخه دوم بازی یعنی
God of War: Ragnarok در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود، آنقدرها هم برای ادامه قصه انتظار
نخواهید کشید.
 سرآغازی جدید
بازی تفاوت‌هایی با نسخه‌های قبلی خدای جنگ و شباهت‌هایی با آنها دارد؛ جایی که خدای جنگ جدید حالا بیشتر به ساخته‌های مدرن ناتی داگ مثل The Last of Us و Uncharted ۴ نزدیک می‌شود؛ مثلا قسمت‌های حل پازل حالا به واسطه تغییر دوربین بازی بیشتر شبیه این بازی‌ها شده یا حتی وان‌شات بودن بازی (کات نداشتن آن) بخشی از دلیل سینمایی شدن بازی است که مخاطب را در خیلی از لحظات کاملا میخکوب می‌کند.
اضافه شدن یک شخصیت جانبی مثل اترئوس به بازی، نه صرفا دلیل داستانی بلکه علت سیستماتیک دارد. گیم‌پلی بازی حالا به واسطه اضافه شدن المان‌های اکشن ادونچر و نقش‌آفرینی مدرن‌تر شده و در قسمت‌های زیادی، اترئوس به کمک پدرش در مبارزات می‌آید و حتی می‌توانید از قابلیت‌های تیراندازی با کمان او برای از بین بردن دشمن‌ها یا حل پازل‌ها کمک بگیرید.
رابطه پدر و پسر ابتدا بهترین رابطه پدرانه ممکن نیست اما به مرور انسانی‌تر می‌شود و جذاب‌ترین بخش بازی جایی است که کریتوس در مورد چیزهایی صحبت می‌کند که فقط و ما خودش می‌دانیم و اترئوس از آنها بی‌اطلاع است.
نسخه پی‌سی God of War بعد از بازی‌هایی مثل Horizon: Zero Dawn و Days Gone روی این پلتفرم، نوید جدیدی برای آینده بازی‌های پلی‌استیشن روی پلتفرم‌هایی مثل استیم است.
بازی به‌خوبی از قابلیت‌های انویدیا مثل DLSS استفاده می‌کند و از طرفی با فعال کردن آنها به‌خوبی اجرا می‌شود و روی کارت‌های جدیدتر مثل RTX ۳۰۶۰ عملکرد فوق‌العاده خوبی را از خودش به جا می‌گذارد.
عرضه God of War روی پی‌سی نویدبخش انتشار بازی‌های مهم دیگری مثل Bloodbone، Marvel’s Spider-Man و Demon’s Souls
در آینده‌ای نزدیک است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *