معرفی سریال/ Barbarians: داستان جذاب «بربرها»

مینی سریال جدید سرویس استریم نتفلیکس با روایت جذاب یک واقعه تاریخی دقیقا به همان سریالی تبدیل می‌شود که برای تماشای تاریخ به آن نیاز دارید.

سایت بدون – سریال «بربرها» یکی از جدیدترین سریال‌های سرویس استریم نتفلیکس است که برخلاف بیشتر ساخته‌های این مجموعه صرفا یک عنوان تاریخی لقب می‌گیرد. همانطور که از نام سریال هم مشخص است، تمرکز داستان سریال «بربرها» روی این قوم تاریخی قرار گرفته و روایت‌های متعددی از تاریخچه این قوم خونخوار ارائه می‌دهد. با این حال تمرکز اصلی سریال، روی نبرد توتبورگ قرار دارد. با ایرنا زندگی برای معرفی سریال «بربرها» همراه باشید.

مورخان نبرد جنگل توتبورگ را با نام فاجعه واریان هم به یاد می‌آورند. نبردی که در سال نهم میلادی آغاز شد و قبایل ژرمنی به رهبری آرمینیوس چروسی در جریان آن سه لشگر رومی و نیروهای پشتیبانی آن به رهبری پوبلیوس کوینتیلیوس واروس را شکست دادند. در دورانی که امپراطوری روم یک قدرت بی‌مثال به نظر می‌رسید، این شکست تاریخی یک اتفاق معمولی نبود. به همین دلیل و با وجود لشگرکشی‌های بی‌پایان و یورش‌های متعدد ارتش روم در سال‌های بعد، این قدرت بی‌بدیل هرگز برای تسخیر سرزمین‌هایی که در آن‌ها توسط نیروهای ژرمنی شکست خوردند، تلاش نکردند. رومی‌ها در شرایطی تسلیم ژرمن‌ها شدند که مورخان باور دارد امپراطوری روم در آن زمان قدرتمندترین ارتش دنیا را داشت و با قلمرویی به وسعت ۵ میلیون کیلومتر مربع را فرمانروایی می‌کرد.

داستان سریال «بربرها» درباره چیست؟

داستان سریال «بربرها» در دوران نبرد جنگل توتبورگ روایت می‌شود. بنابراین با یک سریال تاریخی-حماسی روبرو هستید که البته دلیلی برای محدودکردن خودش به وقایع تاریخی ندارد و گریزهای جالبی به درام‌های عاشقانه هم می‌زند. فرارفتن سریال‌های تاریخی از محدودیت‌های ژانر جماسی-تاریخی اتفاقی است که در چند سال اخیر بیشتر از قبل دیده شده و شاید دلیل اصلی آن سرگرم‌کردن هرچه بیشتر تماشاگر باشد. این قاعده در سریال «بربرها» هم وجود دارد. با این حال این سریال در رسیدن به جذابیتی که برخی از رقبای مشابهش دارند، ناتوان به نظر می‌رسد. شاید ضعف‌های سریال «بربرها» را باید در تعداد کم اپیزودهای آن جستجو کرد. این مینی سریال تنها ۶ اپیزود دارد و تماشای آن زمان زیادی هم نمی‌خواهد. از آن‌جایی که سریال روایت‌های محدودی را برای به‌تصویرکشیدن انتخاب کرده، محدودتر بودن سریال نسبت به رقبایی مانند «وایکینگ‌ها» قابل قبول به نظر می‌رسد.

سریال تماشاگرش را با قوم‌های پراکنده‌ای ملت بربرها آشنا می‌کند. آن‌ها به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند اما نیاز دارند به یک اتحاد کامل دست پیدا کنند. چراکه به نظر می‌رسد شرایط به سرعت در حال تغییر است و احتمالا وضعیت حالت خطرناکی پیدا می‌کند. به همین دلیل رهبر این قبایل، گروهی را از میان بربرها انتخاب می‌کند تا برای مذاکره با امپراطوری روم وارد عمل شوند. اما در شرایطی که بربرها امیدوار هستند شرایط تغییر کند، نبرد بزرگی شکل می‌گیرد که هیچکس انتظارش را ندارد.

سریال «بربرها» با شروع جنگ تاریخی میان نیروهای رومی و ژرمنی به اوج خود می‌رسد. البته سریال در روایت این درگیری تاریخی خیلی هم قدرتمند ظاهر نمی‌شود و از ظرفیت‌های حماسی-اکشن این جنگ فراموش‌نشدنی به خوبی استفاده نمی‌کند. به همین دلیل عامل اصلی تنش‌ میان شخصیت‌های سریال حول محور شخصیت آرمینیوس قرار می‌گیرد. او که سال‌ها پیش توسط پدرش به رومی‌ها بخشیده شده حالا در برابر خانواده‌اش قرار می‌گیرد. این همان اتفاقی است که سریال را وارد سطح جدیدی می‌کند.

چرا باید سریال «بربرها» را تماشا کنید؟

اگرچه این سریال که در آلمان ساخته شده در رسیدن به نقطه اوج ناکام است و گاهی ناامیدکننده ظاهر می‌شود اما در نهایت قابل قبول به نظر می‌رسد. با وجود آن که «بربرها» تلاش می‌کند یک سریال تاریخی باشد، گاهی به یک اکشن حماسی تبدیل می‌شود و گاهی به سوی تبدیل‌شدن به یک درام عاشقانه احساسی تمایل پیدا می‌کند. به همین دلیل «بربرها» یک سریال کاملا تاریخی نیست. با وجود همه تلاش‌هایی که سریال برای تبدیل‌شدن به یک عنوان حماسی به کار می‌گیرد، در نهایت با یک درام تاریخی مواجه می‌شوید.

شاید این تغییر ژانر سریال که چندان هم مورد انتظار تماشاگر نیست، ناشی از ضعف در قصه‌پردازی و خلق موقعیت در چارچوب یک داستان مستند تاریخی باشد. البته که روایت‌های سریال چندان هم سیاه و سفید نیست و گاهی به خاکستری می‌زند و صحنه‌های جذابی برای تماشاگرش تدارک دیده اما در نهایت ایده اصلی سریال «بربرها» در پایان تراژدیک آن خلاصه می‌شود. به همین دلیل همه تلاش‌های سریال برای خیره‌کننده‌بودن تا اپیزود پایانی و دقایق آخر پنهان می‌مانند.

تماشاگری که می‌داند سریال «بربرها» در نهایت نمایی از نبرد جنگل توتبورگ را به او نمایش می‌دهد، از لحن و روایتی که سریال دارد اندکی ناامید می‌شود. چراکه سریال اساسا مسیر خوبی را دنبال نمی‌کند و در این مسیر افت و خیزهای بسیاری را پشت سر می‌گذارد. به همین دلیل دوست‌داشتن سریال «بربرها» به یک تصمیم کاملا سلیقه‌ای تبدیل می‌شود. این مینی سریال که توسط سرویس استریم نتفلیکس منتشر شده، نمی‌تواند انتظارات یک تاریخ‌دان حرفه‌ای را برآورده کند اما برای تماشاگری که دوست دارد اطلاعات بیشتری درباره بربرها داشته باشد، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. با این حال نباید فراموش کنید که سریال «بربرها» صحنه‌های اکشن متعدد و خیره‌کننده‌ای هم برای تماشاگرش در نظر نگرفته است. به همین دلیل نباید انتظارات بسیار بالایی از آن داشته باشید.

با این حال «بربرها» سریالی نیست که برای مدتی طولانی در ذهن تماشاگر باقی بماند. حتی برای هواداران جدی سریال‌های تاریخی که داستان‌های حماسی را با دقت دنبال می‌کنند، «بربرها» چیزی بیشتر از یک سریال یک بار مصرف نیست. بنابراین اگر انتظارات بالایی از یک سریال تاریخی حماسی دارید شاید «بربرها» گزینه مناسبی نباشد اما تماشای آن برای یک بار هم تجربه جذابی به نظر می‌رسد که قطعا خالی از لطف نیست

منبع :ایرنا

در همین رابطه می توانید بخوانید

معرفی سریال گامبی وزیر؛ سریالی که میخکوب‌تان می‌کند

درباره سریال «اوزارک»/ تراژدی‌های پولی

معرفی سریال امریکایی «بی‌شرم»/ زندگی طبقه کارگر بدون یقه

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *