معرفی فیلم /«اخطار قرمز» ؛۳ ایندیاناجونز در یک فیلم

سایت بدون – دواین جانسن ازجمله بازیگران بسیار پرکار این روزهای هالیوود و ژانر اکشن است. رایان رینولدز هم در یک سال اخیر بسیار فعال بوده و طی ماه‌های گذشته چند فیلمش روی پرده سینماها رفته است. حالا این دو که هرکدامشان فیلم‌هایش با موفقیت خوب مالی در جدول گیشه نمایش همراه است در کنار گال گادوت واندروومن ژانر ابرقهرمانانه قرارگرفته‌اند تا یک کمدی اکشن فانتزی را در معرض دید تماشاگران قرار دهند. داستان زیبا و پرداخت خوبی که به کمک آن آمده به این سه بازیگر کمک می‌کند تا اثری مقبول و جذاب به نام «اخطار قرمز» خلق کنند. فیلمی شاد و تماشاچی پسند که اوقات خوبی برای بینندگانش فراهم می‌کند و می‌تواند منتقدان را هم جذب خودکرده و نقدهای مثبتی از آنان دریافت کند. با آن‌که این روزها اکشن‌های زیادی تولید و در سینماها و پلتفرم‌های دیجیتالی در معرض دید و قضاوت عموم قرار می‌گیرند، پیدا کردن اکشنی سرزنده و تماشایی چون اخطار قرمز کمی سخت است. اخطار قرمز که فیلم با این نام راهی پلتفرم‌های اینترنتی شده، یکی از بالاترین هشدارهای اخطار در دنیای پلیسی و سازمان اینترپل است. معمولا این اخطار خطر برای مجرمانی صادر می‌شود که در زمره تحت تعقیب‌ترین افراد روی کره زمین هستند. داستان فیلم به چگونگی قرار گرفتن نام سه شخصیت اصلی خود (با بازی سه بازیگر یاد شده) در این فهرست می‌پردازد. زمانی ماجرا جالب‌تر می‌شود که این سه نفر نه‌تنها نسبت و سنخیتی با هم ندارند، بلکه در طول داستان فیلم در حال یک موش و گربه بازی خطرناک و بامزه برای نارو زدن به یکدیگر و رودست زدن به اداره پلیس هستند.
سفر هیجان‌انگیز بین‌المللی
داستان اخطار قرمز در شهر رم و با معرفی جان هارتلی، مأمور پلیس (راک) آغاز می‌شود که باور دارد نولان بوث (رینولدز) بزرگ‌ترین سارق آثار هنری جهان قصد ربودن تخم‌مرغی طلایی و عتیقه را دارد که متعلق به کلئوپاترا بوده است. شک هارتلی درست بوده و پس از یک سکانس هیجان‌انگیز تعقیب و گریز موفق به دستگیری بوث می‌شود اما ناگهان سروکله بیشاپ (گادوت) پیدا می‌شود که در رقابت با بوث قرار دارد و عتیقه را از چنگ این دو درمی‌آورد. هارتلی متهم به همکاری با سارقان می‌شود و برای پاک کردن نام خود، با روث همراه و همکار می‌شود تا بیشاپ و تخم‌مرغ را پیدا کنند. این موضوع سه شخصیت داستان را به آمریکای جنوبی می‌کشاند، جایی که گره‌گشایی داستان با چرخشی غیرمنتظره و هیجان انگیز همراه است.
راوسون مارشال تاربر، کارگردان فیلم بعد از همکاری در فیلم‌های «هوش مرکزی» و «آسمانخراش» با راک (که البته موفقیت چندانی در جدول گیشه نمایش سینماها نداشتند) اصرار داشت بازیگر موردعلاقه‌اش نقش افسر وظیفه‌شناس اداره اف‌بی‌آی را بازی کند. راک هم که تجربه خوبی از همکاری با رینولدز در «هابز و شاو» داشت، درخواست کرد نقش نولان روث به او داده شود. کمپانی یونیورسال که به هر یک از سه ستاره فیلم ۲۰میلیون دلار دستمزد داد (این اولین بار بود که هر سه آنها چنین رقم کلانی را برای بازی در فیلمی می‌گرفتند) در فکر اکران عمومی پرسروصدای آن در سالن‌های سینماها بود اما کرونا، برنامه مدیران کمپانی را تغییر داد و آنها هم اکشن سطح بالای خود را به نتفلیکس فروختند. البته تعداد اندکی سینما چند روز قبل از پخش استریم فیلم، آن را به‌صورت محدود به نمایش گذاشتند اما نتفلیکسی‌ها گفته بودند هدفشان اکران عمومی فیلم و کسب سود از طریق فروش بلیت در گیشه سینماها نیست.
جنگ پرسر و صدای پشت پرده
مدیران یونیورسال از وضعیت پدیدآمده خشنود نبودند. آنها در سال ۲۰۱۸ و بعد از یک جنگ پرسروصدا در رابطه با خرید فیلمنامه اخطار قرمز و کنار زدن رقبایی چون برادران وارنر، سونی و پارامونت، اطمینان داشتند نمایش عمومی آن هم جنجالی و بسیار پولساز خواهد بود. تهیه‌کنندگان فیلم هزینه‌ای ۱۶۰میلیون دلاری برای تولید فیلم در نظر گرفته بودند که در طول کار و فیلمبرداری تا ۲۰۰میلیون دلار افزایش یافت. با این رقم هزینه‌های تولید، اخطار قرمز لقب اولین محصول نمایش داده شده نتفلیکس را گرفت که رقم هزینه ۲۰۰میلیون دلار تولید را با خود یدک می‌کشد. مدیران نتفلیکس اعلام کرده‌اند برای تأمین این رقم و سودآور شدن فیلم در ۲۸روز اول پخش اینترنتی آن باید بیش از هفت‌میلیون تماشاچی خانگی به تماشای آن بنشینند. اما تحلیلگر نیویورک آبزرور عقیده دارد اخطار قرمز نیازمند ۲۰۰میلیون ساعت تماشا شدن است که بتواند رقم هزینه‌های کلان خود را تأمین کند. این مقدار ساعت، یعنی این‌که ۸۳ میلیون بیننده خانگی باید تماشاچی فیلم باشند و نه کمتر. نکته جالب این‌که نتفلیکس رقم فروش فیلم در اکران عمومی محدودش را در ۷۵۰ سالن سینما هم اعلام نکرده اما تحلیلگران اقتصادی سینما گفته‌اند این رقم چیزی حدود ۵/۱میلیون دلار بوده است.
برخورد منتقدان هم با فیلم گرم و صمیمی بوده و بیشترشان آن‌ را یک اکشن درجه‌یک معرفی کرده‌اند. برخی منتقدان هم آن‌ را در حال و هوای مجموعه اکشن ماجراجویانه و فانتزی ایندیاناجونز ارزیابی کرده و می‌گویند این کمدی اکشن به‌جای یکی، سه تا ایندیاناجونز دارد.  نویسنده هالیوود ریپورتر هم از آن به‌عنوان اسپین آفی بر «گنجینه ملی» نیکلاس کیج یاد می‌کند و به شباهت‌های این دو می‌پردازد.
 در کل سکانس‌های اکشن، بخش‌های کمدی و تلاش فیلمساز برای خلق یک سرگرمی کامل، چیزهای هستند که منتقدان در نقدهایشان به آنها اشاره‌کرده‌اند. نزدیکان به کمپانی یونیورسال بعد از پخش فیلم فاش کردند قبل از انتخاب دو بازیگر اصلی مرد فیلم، کسانی چون تام کروز، کیانو ریوز و نیکلاس کیج نامزد حضور در این نقش‌ها بودند. با آن‌که تهیه‌کنندگان اخطار قرمز هنوزخبری درباره تولید قسمت‌های بعدی فیلم منتشر نکرده‌اند اما رسانه‌های گروهی براین باورند که به‌زودی ساخت قسمت دوم آن آغاز خواهد شد. در حقیقت، پایان باز فیلم، راه را برای تولید قسمت‌های بعدی و تبدیل‌شدنش به یک مجموعه دنباله‌دار سینمایی نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *