معرفی فیلم/ «شکارچیان ارواح ۲»؛ناکامی در تکرار موفقیت

سایت بدون – در چند سال اخیر صنعت سینما نتوانسته خود را از وسوسه تولید فیلم‌های تازه یا قسمت‌های تازه‌ای از محصولات موفق دهه هشتادی خود رها کند و هر چند وقت یک‌بار، تماشاگران با نسخه تازه و امروزی شده فیلم‌های موفقی روبه‌رو می‌شوند که در سال‌های ۸۰ میلادی تأثیر زیادی روی عموم تماشاگران سینما گذاشته بودند. در حالی که طی چند سال اخیر بارها بحث تولید نسخه جدیدی از «بازگشت به آینده» مطرح شده بود، ناگهان قسمت تازه‌ای از «شکارچیان ارواح» خودش را به رخ تماشاگران کشید. هر دو فیلم جزو کارهای جنجالی دهه ۸۰ هستند که به دلیل سوژه‌های خاص و منحصر به‌فرد خود توانستند میلیون‌ها بیننده را در سراسر جهان جذب ماجراها و ماجراجویی‌های شخصیت‌های اصلی‌شان کنند. در این بین، شکارچیان ارواح وضعیت خاصی پیدا کرد و نسخه احیا شده آن در سال ۲۰۱۶ که تعدادی خانم را در رأس ماجراهایش قرار داد و لحنی زن محور به خود گرفت، نتوانست مورد تایید و رضایت مردم قرار گیرد. همین نکته خالقان اصلی نسخه اصلی را به فکر بازگشت به داستان قدیمی شان انداخت تا با فیلمی تازه به نوعی هم دست به احیای آن بزنند و هم دنباله‌ای قبال قبول بر این مجموعه موفق و بلاک باستر سینمایی تهیه کنند. «شکارچیان ارواح: زندگی پس از مرگ» دقیقا دنباله‌ای بر دو فیلم ایوان ریتمن است که در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۹ تولید و اکران عمومی شد. کمدی اکشن علمی ـــ تخیلی شکارچیان ارواح: زندگی پس از مرگ را جیسن ریتمن، پسر ایوان ریتمن کارگردان نسخه اصلی، کارگردانی کرده و پدر فیلمسازش به عنوان مشاور کارگردان در ساخت آن نقش داشته است. فیلمنامه‌ای که جیسن با همراهی گیل کنان نوشت بعد از تایید پدرش امکان ساخت پیدا کرد. تعدادی بازیگر جدید نقش‌های اصلی فیلم را بازی کرده‌اند که در بین‌شان پل رود (مرد مورچه‌ای ژانر ابرقهرمانانه) معروف‌ترین آنهاست. البته او خودش از طرفداران نسخه اصلی شکارچیان ارواح است و به همین دلیل هم پذیرفت در یکی از نقش‌های مکمل قسمت تازه ظاهر شود. چهار بازیگر محوری نسخه دهه‌هشتادی یعنی بیل مورای، دان آرکاد، ارنی هادسن و سیگورنی ویور هم به‌عنوان بازیگر مهمان نقش افتخاری کوتاهی در کار تازه داشته‌اند. حضور آنها در داستان فیلم کاملا حساب شده، دقیق و قابل قبول است و از منطق درستی برخوردار است.
تاخیر ۳۲ ساله
داستان فیلم، ۳۲سال بعد از ماجراهای داستان نسخه سال ۱۹۸۹ اتفاق می‌افتد. اگرن اسپینگلر، یکی از شکارچیان ارواح که دوستانش را ترک کرده و به نقطه‌ای دوردست در اوکلاهاما نقل مکان کرده از دنیا رفته و ملک متروکه قدیمی‌اش به دخترش کالی (کری کان) رسیده است. کری که با مشکلات مالی روبه‌روست همراه دو فرزند کوچکش ترور و فوبه (فین وولفارد و مکنا گریس) به خانه موروثی نقل مکان می‌کند. کلبه اگرن، عجیب و غریب است و ابزار و ادوات عجیب و غریب تری هم در آنجاست. آشنایی فوبه با گرویرسن، معلم محلی (پل رود) و لاگن کیم (پادکست) او را متوجه شرایط عجیب و غریب مکان تازه زندگی‌شان می‌کند. به‌زودی فوبه متوجه می‌شود پدربزرگش یک شکارچی ارواح موفق بوده و برای شکار یک روح خبیث به این مکان کوچ کرده است. او با کمک گرویرسن، پادکست، ترور و مادرش تلاش می‌کند این روح خطرناک و مرگبار را دستگیر و شکار کند اما انجام این کار چندان ساده نیست و شخصیت‌های ماجراجوی داستان با مشکلات پیش بینی نشده زیادی روبه‌رو خواهند شد.
فیلم چند قسمته؟
اگر شکارچیان ارواح سال ۲۰۱۶ هم در این جمع حساب شود، این مجموعه کمدی اکشن تا حالا تولید چهار قسمت خود را به چشم دیده و البته قرار است در آینده قسمت‌های دیگری هم از آن ساخته شود اما ایوان ریتمن عقیده دارد مجموعه فیلم او تا به امروز فقط سه قسمت داشته و نسخه زنانه را به عنوان فیلمی شکارچیان ارواح گونه قبول ندارد. شرکت سونی که مالک قانونی این مجموعه فیلم است به دنبال درگذشت هارولد رامیس، یکی از بازیگران اصلی این مجموعه در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که تولید فیلمی با ترکیب بازیگران قبلی، کاری بیهوده است و به همین دلیل سراغ زنانه کردن داستان فیلم در نسخه‌ای احیا شده رفت. پل فیگ (که حالا از مدیران اصلی شرکت مارول است) این نسخه را کارگردانی کرد و ایوان ریتمن در چند مصاحبه با صدای بلند اعلام کرد در تولید آن کوچک‌ترین نقش و دخالتی نداشته است! نسخه پل فیگ هم بحث برانگیز شد و هم شکستی سخت در جدول گیشه نمایش سینماها خورد. این نکته مدیران سونی را به این نتیجه رساند که دیگر سراغ ساخت قسمت‌های بعدی فیلم نرود اما با پیشنهاد ایوان ریتمن قبول کرد قسمت تازه‌ای را بسازد که مستقیما دنباله‌ای بر دو فیلم اول و دوم این مجموعه پر فروش باشد.
معلوم نیست جیسن ریتمن پیشنهاد پدرش ایوان به مدیران سونی بود یا این‌که خود آنها تشخیص دادند او بهترین گزینه برای کارگردانی فیلمی است که با نظر و هدایت پدرش ساخته شده و لقب یکی از کالت‌های کلاسیک سینمایی را گرفته است. سازندگان فیلم آن‌ را به روح و روان هارولد رامیس اهدا کردند و گفتند با پخش آن در پلتفرم‌های اینترنتی مخالفند. این در حالی بود که پاندمی اکران عمومی فیلم را چند بار به عقب انداخت. نمایش عمومی شکارچیان ارواح جدید در اواخر ماه نوامبر، فروش جهانی ۱۷۸میلیون دلاری (مقایسه شود با رقم فروش ۲۹۵ و ۲۱۵میلیون دلاری جهانی دو قسمت اول و دوم) را برایش به همراه داشت. ۱۲۲میلیون دلار از این رقم به جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی اختصاص دارد. منتقدان، فیلم را کاری متوسط ارزیابی کردند و گفتند کارگردان نتوانسته جادوی نسخه اصلی را تکرار کند. با آن‌که مدیران شرکت سونی هنوز به صورت رسمی خبر ساخت قسمت بعدی کمدی اکشن خود را اعلام نکرده‌اند، دان آرکاد در مصاحبه‌ای از علاقه‌اش برای ادامه حیات سه شکارچی ارواح داستان (خودش، مورای و هادسن) در فیلمی دیگر صحبت کرده و به تهیه کنندگان فیلم پیشنهاد ساخت یک سه گانه دیگر را داده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *