معرفی فیلم/ «ونوم ۲» ؛نبرد بیرونی هیولاهای درون

سایت بدون- همه می‌گویند این روزها روزهای اکشن‌های ابرقهرمانانه کمیک‌‌استریپی است و فیلم‌های این ژانر سینمایی پرده سینماها را در انحصار خود درآورده‌اند. با نگاهی به محصولاتی که در عرض یک‌سال اکران عمومی می‌شوند، می‌توان به‌درستی این نظر پی برد. تحلیلی که تحلیلگران سینمایی در این مورد می‌دهند این است که تا زمانی که تماشاگران برای تماشای قهرمان بازی عجیب و غریب و غیرقابل باور این ابرقهرمانان پول پرداخت می‌کنند، کمپانی‌های فیلمسازی هم همچنان به تولید و ساخت این نوع فیلم ادامه می‌دهند و بازار را از اکشن‌های ابرقهرمانانه پر می‌کنند! «ونوم: بگذار کارنج بیاید» هم یکی از همین اکشن‌های ابرقهرمانانه است که در دیدار با تماشاگران سینما توانست با موفقیت خوبی عمل کرده و مخاطبانش را راضی از سالن سینماها بیرون بفرستد. البته این فیلم تفاوت‌هایی هم با بقیه اکشن‌های ابرقهرمانانه دارد و در حال‌و‌هوای متفاوتی سیر می‌کند.
ابرقهرمانانه متفاوت
تفاوت اصلی ونوم ۲ با بقیه فیلم‌های این ژانر سینمایی در این نیست که شرکت مارول آن را با شریک دائمی‌اش کمپانی والت دیزنی نساخته، که در لحن و حال‌و‌هوای کلی آن است! درست است که ونوم ۲ محصول شرکت سونی است و والت دیزنی در تولید آن نقش و سهمی نداشته است. شرکت مارول یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی والت دیزنی و مالک تعداد بسیار زیادی از شخصیت‌های ابرقهرمان داستان‌های مصور است اما مدیران این شرکت چند سال پیش و قبل از ادغام در کمپانی والت دیزنی، امتیاز تولید فیلم‌های سینمایی براساس شخصیت ونوم/ ادی براک را به شرکت سونی فروخته بودند. بعید به نظر می‌رسد اگر مارول ونوم‌ها را با همکاری کمپانی والت دیزنی می‌ساخت، حاصل کار چیز بسیار متفاوتی از کار درمی‌آمد.
اما همان‌طور که اهل فن و منتقدان می‌گویند، داستان ونوم در دنیایی متفاوت از دنیای فانتزی و ماجراجویانه بقیه اکشن‌های ابرقهرمانانه سیر می‌کند. در این مجموعه فیلم، تماشاچی با ابرقهرمانی روبه‌رو نیست که از یک‌سری نیروها و قدرت‌های خاص برخوردار است و به کمک آنها می‌تواند ماجراجویی بیافریند. ابرقهرمان داستان ادی براک روزنامه‌نگاری معمولی و بخت‌برگشته است که میزبان یک موجود بیگانه فضایی به نام ونوم در خودش می‌شود. اگر داستان قسمت اول درباره سازگاری این دو با هم و پذیرش ونوم توسط ادی در وجود خودش بود، داستان قسمت دوم اختصاص به همکاری این دو برای مقابله با موجود بیگانه فضایی خطرناک‌تری به نام کارنج است که در وجود یک قاتل زنجیره‌ای محکوم به مرگ لانه کرده‌است. این بیگانه فضایی قصد نابودی ادی و اطرافیانش را دارد.
ادی به درخواست کلتوس کاسادی (وودی هارلسون) که در آستانه اعدام قرار دارد، به دیدار او می‌رود. این دیدار به درگیری فیزیکی این دو منجر شده و کلتوس با گاز گرفتن دست ادی، مقداری از خون او را می‌خورد. همین موضوع کافی است تا این محکوم به اعدام در جریان مراسم اعدام تغییر شکل داده و پذیرای حضور بیگانه‌ای فضایی از جنس ونوم در خودش بشود. کلتوس/ کارنج با فرار از زندان به دیوانه‌خانه‌ای می‌رود که نامزدش فرانسیس/ شراک (نومی هریس) حبس است. فرانسیس توانایی خلق صداهایی مهیب دارد که باعث ناتوانی و مرگ اطرافیان می‌شود. این سه به‌دنبال شکار ادی، ونوم و آن نامزد سابق ادی (میشل ویلیامز) هستند. مبارزه و مقابله‌ای سنگین آغاز می‌شود که کسی اطلاعی از پایان آن ندارد.
اندی سرکیس، بازیگر نقش‌های خاص محصولات ژانر اکشن و فانتزی که دستی هم در فیلمسازی دارد، ونوم ۲ را براساس طرح کوتاهی از تام هاردی کارگردانی کرده است. تماشاگران سینما او را به‌واسطه حضور در جلد شخصیت‌هایی غیرواقعی همچون کینگ‌کونگ و گولوم(شخصیت غیرانسانی و تخیلی سه‌گانه «ارباب‌حلقه‌ها») می‌شناسند. نکته جالب این است که بسیاری از منتقدان به شباهت زیاد سکانس‌های آخر ونوم۲ با «کینگ‌کونگ» پیتر جکسون اشاره کرده‌اند. در این سکانس‌ها شخصیت ونوم و کارنج مثل کینگ‌کونگ از یک عمارت رفیع بالا می‌روند و در همین حال، هلی‌کوپترهایی در حال حمله و تیراندازی به آنها هستند. اهل فن می‌گوید بعد از موفقیت بالای مالی و انتقادی قسمت اول ونوم در سال ۲۰۱۸، کاملا مشخص بود که مدیران سونی و مارول دنباله داستان زندگی و ماجراجویی‌های ونوم را می‌گیرند و فیلم‌های بیشتری در دنیای کمیک‌استریپی و دلهره‌آور این موجود عجیب و غریب تولید می‌کنند.
تعلیق ساخت همزمان ۲ قسمت
کار تولید فیلم از ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شد و همان زمان اعلام شد وودی هارلسون (که حضوری کوتاه در نسخه اصلی داشت) برای بازی در نقشی بیشتر و مهم‌تر به قسمت دوم برمی‌گردد. شخصیت او در فیلم با الهام از نقشی که در «قاتلین بالفطره» (۱۹۹۴) داشت، طراحی شده‌است. سازندگان فیلم که با ونوم یک دنیای متفاوت در دل دنیای کمیک‌استریپی مارول خلق کرده بودند، عقیده داشتند باید این تفاوت را در قسمت‌های بعدی آن هم دنبال کنند تا بتوانند کاری غیرمتعارف و متفاوت ارائه دهند. نکته جالب این است که صحبت ساخت دومین قسمت در همان زمان تولید قسمت اول مطرح شد و قرار بر این بود دو فیلم همزمان با هم فیلمبرداری شود اما در عمل این اتفاق نیفتاد. روبن فلیشر، کارگردان نسخه اصلی به‌دلیل اختلاف‌هایی که با تهیه‌کنندگان پیدا کرد، پشت دوربین قسمت دوم قرار نگرفت و جایش را به سرکیس داد. تمام صحنه‌های فیلم در استودیوی لیوسدن لندن فیلمبرداری شد و گروه سازنده برای فیلمبرداری چند صحنه باقیمانده به سان‌فرانسیسکو رفتند.
ونوم ۲ بعد از چندبار تاخیر در اکران عمومی، بالاخره دو ماه قبل روی پرده سینماها رفت و با استقبال هر دو گروه تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد. فروش جهانی این اکشن ابرقهرمانانه حدود ۴۵۵ میلیون دلار بود
که ۲۰۷ میلیون آن، مربوط به جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی است. بعد از «شنگ چی و افسانه حلقه‌ها» این دومین فیلم ۲۰۰‌میلیون دلاری بعد از پاندومی به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *