معرفی فیلم /«چاقوها بیرون» ؛ادای دین به آگاتا کریستی

سایت بدون – تازه‌ترین ساخته سینمایی رین جانسون، تماشاگرانش را به دوره دونالد ترامپ می‌برد. جانسون که قبل از این یکی از قسمت‌های مجموعه اکشن و علمی ـ‌ تخیلی «جنگ ستارگان» (آخرین جدای) را کارگردانی کرده، این‌بار جنگ و درگیری را در زمین ادامه می‌دهد! «چاقوها بیرون» داستان‌های پررمزوراز جنایتکارانه قدیمی را به زمان حال منتقل می‌کند و داستانی تودرتو را در ارتباط با شکار یک قاتل به نمایش می‌گذارد. این داستان در شرایطی رخ می‌دهد که کاخ سفید میزبان ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور است و سایه‌اش در سراسر فیلم دیده می‌شود. شخصیت‌های اصلی و فرعی این درام مرموز جنایتکارانه، تمام مشخصه‌های مربوط به این گونه سینمایی را در خود دارد. تعدادی شخصیت ناهمگون و متفاوت در کنار هم، نمایشی از ترس و دلهره و رمزوراز را به تصویر می‌کشند. جانسون می‌گوید داستان فیلمش فقط در زمان حاضر و با شرایط فعلی جامعه آمریکا می‌توانست ساخته شود. او تلاش کرده تا حال و هوای داستان‌ها و رمان‌های پلیسی کتاب‌های جیبی را (که پرسش اصلی‌شان این است که این قتل را چه کسی انجام داده است) به زبانی امروزی به تصویر بکشد. به نوشته نشریه‌هالیوود ریپورتر، چاقوها بیرون با هزینه تولید متوسط ۴۰ میلیون دلاری خود توانسته طی سه هفته اکران عمومی در آمریکای شمالی، حدود ۸۰ میلیون دلار فروش کند. تحلیلگران اقتصادی سینما از این رقم فروش به عنوان رقمی بسیار خوب اسم می‌برند و به فیلم لقب یک سوپر هیت (بسیار پرفروش) را داده‌اند. کمتر کسی انتظار چنین موفقیت بالای مالی را برای فیلم در جدول گیشه نمایش می‌کرد. در حقیقت و به گفته اهل فن، چاقوها بیرون توانسته خیلی بی‌سروصدا به یک موفقیت بالای مالی دست پیدا کند.
زبان دلهره و رمز و راز
داستان این کمدی درام جنایتکارانه که به زبانی دلهره‌آور و پررمزوراز تعریف می‌شود، درباره جنایتی است که در دل یک خانواده بانفوذ و ثروتمند اتفاق افتاده و یک مامور تحقیق باید سر از این ماجرای عجیب و غریب درآورده و معمای قتل را حل کند. داستان آگاتا کریستی گونه فیلم، نیازمند شخصیت کارآگاهی چون پوآرو است. ماجراها با پیدا شدن جسد‌هارلان ترامبای (کریستوفر پلامر) یک داستان‌نویس مشهور شروع می‌شود. جسد او بعد از پایان جشن تولد ۸۵ سالگی او در عمارت بزرگ و باشکوهش پیدا می‌شود. بنویت بلانش (دانیل کریگ، جیمز باند چند سال اخیر سینما) کارآگاه سمج و باهوشی است که مامور پیگیری پرونده قتل می‌شود. او با خانواده پرجمعیت و مجموعه خدمه عمارت روبه‌رو می‌شود، که هر یک روایتی متفاوت از قتل نویسنده را تعریف می‌کنند. بلانش باید از دل دروغ‌ها، حرف و حدیث‌ها و روایت‌های متفاوت، اصل ماجرا را بیرون بکشد و حقیقت پنهانی را که در پشت ماجرای قتل نویسنده وجود دارد، برملا کند.
جمع باشکوه بازیگران سرشناس
چاقوها بیرون مثل دیگر فیلم‌های کارآگاهی کلاسیک سینما، جمع باشکوهی از بازیگران سرشناس و معتبر را دور هم جمع کرده است. به‌جز پلامر و کریگ، هنرمندانی چون کریس ایوانز، جیمی لی کرتیس، آنا د آرموس، دان جانسون، تونی کولت و کاترین لانگفورد در نقش اعضای خانواده نویسنده ایفای نقش کرده‌اند. فیلمنامه فیلم را خود رین جانسون نوشته و شرکت مستقل فیلمسازی لاینزگیت تهیه‌کننده‌اش است. اولین بار، این کمدی درام جنایتکارانه در جشنواره بین‌المللی تورنتو به نمایش درآمد که با استقبال بالای منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد. فیلم در دور جدید مراسم گلدن گلوب، در رشته کمدی و موزیکال نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای کریگ و بهترین بازیگر زن برای د آرموس شده است. چاقوها بیرون از سوی سه مرکز مهم و معتبر (انستیتو فیلم آمریکا، منتقدان نشنال بورد آو ریویو و مجله تایم) به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ شناخته و معرفی شده است.
طرحی از سال ۲۰۰۶
رین جانسون از سال ۲۰۰۶ به دنبال ساخت چاقوها بیرون بوده و طرح داستانی آن را همان زمان نوشت، اما درگیری‌های کاری مانع از تولید فیلم تا سال قبل شد. جالب این که، کمتر شرکت فیلمسازی حاضر به سرمایه‌گذاری روی فیلم بود و تنها بعد از آن‌که دانیل کریگ و کریس ایوانز آمادگی‌شان برای بازی در فیلم را اعلام می‌کنند، پول تولید و ساخت آن جور می‌شود! فیلمساز در مصاحبه‌ای گفت الهام‌بخش او در ساخت فیلم، آثاری چون قتل در قطار سریع‌السیر‌ شرق، مرگ روی رود نیل و پارک گوسفورد بوده است.
الهام از نویسنده کلاسیک
او از همان ابتدای کار رسما اعلام کرد فیلمش را با الهام از داستان‌های پلیسی آگاتا کریستی می‌سازد. به گفته جانسون: «این روزها اخبار جعلی فراوان است و به سختی می‌توان خبرهای واقعی را از بین آنها پیدا کرد. دولتمردان امروزی به نوعی مروج این اخبار فیک هستند. در داستان فیلم هم، با این موضوع بازی می‌شود. در بین اخبار و اطلاعات متناقض و دروغینی که در ارتباط با مرگ نویسنده داستان فیلم وجود دارد، کارآگاه باهوش ما باید واقعیت را پیدا کند.
این راستی‌آزمایی جانمایه داستان چاقوها بیرون است.» به دنبال موفقیت بالای مالی و انتقادی فیلم، جانسون ابراز علاقه کرده که ماجراجویی‌های کارآگاه بلانش را در یک مجموعه فیلم سینمایی دنبال کند. او هم‌اکنون ایده تازه‌ای برای قسمت دوم فیلم دارد. به این ترتیب، می‌توان پیش‌بینی کرد که به‌زودی تولید قسمت‌های بعدی این کمدی درام پررمزوراز آغاز شود

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *