معرفی کتاب آگاهی ؛دانستن با سلول های مغز ما چه می کند؟

سایت بدون -کتاب «آگاهی» نوشته سوزان بلکمور به ترجمه رضا رضایی از سوی انتشارات فرهنگ معاصر روانه بازار نشر شده است.

«آگاهی» نوشته سوزان بلکمور(۱۹۵۱)، پژوهشگر فراروان‌شناسی انگلیسی است و از مجموعه کتاب‌های «دانش معاصر» منتشر شده است. این کتاب درباره مفهوم آگاهی از منظر زیست‌شناسی، عصب‌شناسی و روانشناسی، تحلیل فراگیری ارائه می‌دهد.

آگاهی چیست و دقیقن چه می‌کند ـ و آیا اصلا کاری می‌کند؟ چطور تحریک الکتریکی میلیون‌ها سلول کوچک مغز می‌تواند موجب تجربه‌ ما از جهان شود؟ آگاهی که «آخرین راز بزرگ علم» نامیده می‌شود، اکنون موضوع بحث‌های داغ است، و تحولات جدید هیجان‌انگیزی که در حوزه‌ پژوهش مغز صورت گرفته است میدان را به روی زیست‌شناسان، عصب‌پژوهان، روان‌شناسان و فیلسوفان گشوده است.

در این کتاب خواندنی بحث می‌شود که آیا ما واقعن اختیار (اراده‌ی آگاهانه) داریم یا نه، و چه چیزی سبب تصور ما از «خود» می‌شود؛ از بعضی نظریه‌های مهم نیز بحث شده است. از جمله آزمایش‌های جدید در مورد عمل و آگاهی، بینایی و توجه، حالت‌های تغییر یافته‌ آگاهی، و آثار و عوارض آسیب‌های مغزی و داروها.

​سوزان بلکمور، نویسنده کتاب که روان‌شناس است، تا سال ۲۰۰۰ در دانشگاه وست آوا اینگلند، بریستول، روان‌شناسی درس می‌داده، اما از آن پس اوقات خود را صرف پژوهش درباب آگاهی کرده و کتاب‌ها و مقاله‌های متعددی نوشته و در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی بسیاری شرکت کرده است. برنامه مستندی نیز درباره هوش میمون‌ها ساخته است. کتاب‌هایش عبارتند از خود زندگی‌نامه به نام جست‌وجوی نور(۱۱۹۶)، ماشین مم(۱۹۹۹)، آگاهی: مقدمه(۲۰۰۳) و مکالمه‌هایی درباره آگاهی(۲۰۰۵).

سوزان بلکمور می‌پرسد که آیا آگاهی نوعی توهم نیست، و نشان می‌دهد که دانشمندان و فیلسوفان وقتی می‌کوشند فاصله‌ عمیق میان جهان مادی و تجربه‌های شخصی ما را پر کنند با چه دشواری‌های عظیمی مواجه می‌شوند. چرا راز، مغز انسان، زمان و مکان، توهم بزرگ، خود، اراده آگاهانه(اختیار)، حالت های تغییر یافته آگاهی و تکامل آگاهی عناوین فصول هشت گانه کتابند.

کتاب «آگاهی» نوشته سوزان بلکمور به ترجمه رضا رضایی با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۱۹۲ صفحه به بهای ۶ هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *