معرفی کتاب/ ترامپ در خانه سفید؛گزارش یک خبرنگار باهوش و شجاعی


«ترامپ در خانه سفید» نام کتابی به قلم «باب وودوارد» نویسنده و روزنامه نگار امریکایی است که با برگردان سحر محتشمی‌پور از سوی نشر روزنه منتشر شد.باب وود وارد روزنامه‌نگار تیزهوش و شجاعی است که با کشف و گزارش ماجرای واترگیت زمینه برکناری ریچارد نیکسون را از ریاست‌جمهوری امریکا فراهم کرد. وی از زمان ریاست‌جمهوری نیکسون تا اوباما گزارش‌های مستند و معتبری از رؤسای جمهوری امریکا به‌جامعه جهانی ارائه داده است. باب    وود وارد در کتاب تازه خود «ترامپ در خانه سفید» با جزئیات دقیق و بی‌سابقه‌ای از دنیای درون کاخ‌سفید، رئیس جمهوری و چگونگی تصمیم‌گیری‌ها در مورد سیاست خارجی و مسائل داخلی امریکا گزارش می‌دهد.این روزنامه نگار با استفاده از ساعت‌ها مصاحبه با منابع معتبر و چهره‌های سیاسی و دست‌اندرکار و خاطرات شخصی افراد در کنار مستندات دیگر، دست به تألیف و تدوین این اثر زده است.

باب وود وارد در بخشی از کتاب می‌نویسد: واقعیت این بود که در سال ۲۰۱۷ امریکا توسط کلات و اقدامات یک رهبر عصبی، دمدمی‌ مزاج و غیرقابل پیش‌بینی اداره می‌شد. کارکنانش در کنار هم جمع شده بودند تا جلوی چیزی را که از آن با‌عنوان خطرناک‌ترین تصمیمات ناگهانی رئیس جمهوری یاد می‌کردند، بگیرند. این روزنامه نگار واقعیت‌های تکان دهنده‌ای از دنیای درون کاخ سفید در سال اول ریاست جمهوری ترامپ روایت می‌کند.

این نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی همچنین در این کتاب آورده است که ترامپ از کلماتی نظیر «او را می‌کشیم. بگذارید تعدادی از رهبران سوریه را بکشیم» استفاده کرده است. «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به دستور ترامپ گفته بود، «به سرعت موضوع را مشخص خواهد کرد»، اما بعد از اتمام تماس تلفنی با ترامپ به معاونان ارشدش گفته بود: «ما هرگز این کار را نخواهیم کرد بلکه حساب شده عمل خواهیم کرد.»


در بخش دیگری از افشاگری‌های این کتاب جنجالی آمده است که «گری کوهن»، مشاور اقتصادی ارشد سابق ترامپ نامه‌ای را از روی میز ترامپ که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد داشت آن را امضا کند دزدیده است. با امضای آن، آمریکا از توافق تجاری با کره‌جنوبی خارج می‌شد. کوهن همچنین قصد داشت تا سند مشابهی را که آمریکا را از توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی با مکزیک و کانادا خارج می‌کند، بردارد. 
ترامپ همچنان در این دو توافق باقی مانده است. براساس این کتاب کوهن به یک دستیار دیگر کاخ سفید گفته بود: «من آن برگه را از روی میز او برداشتم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *