معرفی کتاب /«داستان اضطراب من»؛مواجهه زنانه با شیمی‌درمانی

سایت بدون – اثر داریا بینیاردی با حق چاپ فارسی از سوی ققنوس منتشر شده است. این کتاب با همان روبان قرمز معروف است که با بیماری سرطان می‌شناسیم.
این نویسنده ایتالیایی که به‌عنوان روزنامه‌نگار، مجری تلویزیون و نویسنده شناخته می‌شود در این کتاب درباره سه سال رویارویی «لئو» با بیماری‌اش نوشته است. زنی که خوشحال می‌شود درباره بیماری بداند، همان جزئیاتی که انکولوژیست ها، آن‌را پنهان می‌کنند. این کتاب مواجهه زنانه است با یک موقعیت. همان زنی که از دور با سه فرزند، شغلی شگفت‌انگیز و یک همسر، شاد به نظر می‌رسید، درونش با اضطراب‌های متعدد پر شده بود و این کتاب ما را در این مواجهه قرار می‌دهد که بدن چطور می‌تواند این لحظات را تحمل کند. اما کتاب یک روایت با جزئیاتی است که شاید بارها از آن فرار کرده‌ایم، از بدن سوراخ سوراخ شده برای پیدا کردن رگ و تزریق، از کیسه سرم پر از مایع قرمز با طعم فلز، از زنی که در سرمای زیرزمین رها شده تا سونوگرافی شود، از موهایی که دیگر مهم نیستند و زن با تجربه کچلی‌اش مواجه شده و معده‌ای که دیگر تحمل عطر قهوه را ندارد.
از نظر او قبل و بعد سرطان از روزی شروع نمی‌شود که آن را تشخیص دادند، بلکه از اولین روز شیمی‌درمانی‌ شروع می‌شود.اما مواجهه همسر و نزدیک‌ترین افرادش با او چطور است؟ مردی که به هومیوتراپیست‌ها و آنتروپوتیست‌ها می‌گوید جادوگر، چندان علاقه‌ای ندارد تمام جزئیات تغذیه و نحوه زندگی با تومور را بداند و اعلام می‌کند از قلدری‌های همسرش خسته شده است چون از بس او درباره خودش حرف می‌زند و به او می‌گوید بزرگ شو زار نزن! مردان این رمان مستند چندان همراه نیستند. یکی از آنها سرد و سردتر می‌شود و دیگری در کمال ادب خانه را ترک می‌کند. این چنین زنان با حس دیگری آشنا می‌شوند، حس ترس از بد بدتر شدن، حس رها شدن و تنها ماندن.
اما زنان یک چیز جدید را در این داستان تجربه می‌کنند، سرعت در تصمیم‌گیری. بیماری سخت‌شان سبب می‌شود تا مشکلات را فوری، بی‌هیچ چک و چانه‌ای حل کنند! آنها خود را فریب می‌دهند که با تغییر بستر می‌توانند جلوی برگشت بیماری را بگیرند.
این کتاب که ترجمه‌ای است مبتنی بر جزئیات نحوه رویارویی با بیماری به تازگی با ترجمه بهاره جهانبخش منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *