معرفی کتاب/ماجرای فیلسوفی که تعمیرکار است!

کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» نوشته متیو بی. کرافورد، فیلسوف و مکانیکی است که به تازگی به فارسی ترجمه شده

سایت بدون – متیو بی. کرافورد فیلسوف و مکانیک است؛ او در شیکاگو فلسفه سیاسی خوانده و حالا در دانشگاه ویرجینیا مشغول تدریس و پژوهش است. کرافورد برای نشریه‌ نیوآتلانتیس مطلب می‌نویسد، تعمیرگاهی هم برای موتورهای فرسوده در واشنگتن راه انداخته و به عنوان تعمیرکار فعالیت می‌کند. او تنها دو کتاب منتشر کرده است و با این حال از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان آمریکاست. او در کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه: جستاری درباره ارزش کار» ما را به سفری برای کشف کار معنادار و لذت‌بخش می‌برد. او که فلسفه‌اش را نه لابه‌لای کتاب‌ها، که در میانه چکش و انبردست تعمیرگاهش پیدا کرده است، می‌گوید بدون اصطکاک و لمس جهان حتی با خودتان هم بیگانه می‌شوید و باید با تفکر اصیل وداع کنید. اثر دیگر او با عنوان «جهان فراسوی ذهن شما: درباره فرد شدن در عصر حواس‌پرتی» نیز که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، یکی از تأمل‌برانگیزترین آثار در همین حوزه به شمار می‌رود.
کرافورد در کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» با نگاهی تیزبین و انتقادی، پدیده‌های ساده و روزمره‌ای مثل ترکیب‌بندی یک پوستر تبلیغاتی، تیتر روزنامه، فروشگاه یا حتی یک اسباب‌بازی‌فروشی را از نظر می‌گذراند و با محوریت موضوع کار، درباره آنها به فلسفه‌ورزی می‌پردازد. آنچه برای من بیش از موضوع خود کتاب، یعنی معنا و ارزش کار در زندگی انسان مدرن، جذاب بود نحوه مواجهه کرافورد به عنوان یک متفکر دانشگاهی با چنین موضوعی است. یکی از مفاهیمی که کرافورد در این کتابی روی آن تأکید می‌کند، رابطه میان کار معنادار و ارزش اخلاقی توجه به دیگران است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در این کتاب می‌خواهم درباره لزوم مهارت در کارهای دستی صحبت کنم. همه ما به شدت نیازمند چنین مهارت‌هایی هستیم. صرفِ توصیه به پرورشِ چنین مهارت‌هایی کافی است تا در معرض سرکوفت کسانی باشیم که به قول خودشان واقع‌بین‌اند: اقتصاددان واقع‌بین اشاره خواهد کرد به «هزینه فرصت» زمانی که صرف ساختن یک وسیله به جای خریدن آن می‌شود؛ مربی واقع‌بین هم خواهد گفت آموزش مشاغل مهارتی به جوانان، مشاغلی که دیگر دوره‌شان گذشته، نوعی بی‌مسئولیتی است. اما بر ماست که لحظه‌ای درنگ کرده و از خود بپرسیم اصلاً چرا این پیش‌‌فرض‌ها را باید واقع‌بینی بدانیم.»
کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» با ترجمه کمیل سوهانی به‌تازگی از سوی انتشارات «ترجمان» چاپ و منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *