معرفی کتاب /مثل دود در باد؛ رمانی که مارگارت آتوود تحسین می کند

نویسنده: تامی اورنج
ترجمه: فرناز کامیار
انتشارات: خزه
سایت بدون – برنده جایزه پن-همینگوی، برنده جایزه انیسفلد ولف بوک، جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی جان لئونارد، جایزه پولیتزر ٢٠١٩ و… اینها تنها بخشی از افتخارات تامی اورنج برای رمان «مثل دود در باد» است. ضمن اینکه نیویورک‌ تایمز هم در‌سال ٢٠١٨ این کتاب را جزو ١٠ کتاب برتر‌ سال معرفی کرد.

ذر معرفی  ناشر از «مثل دود در باد» آمده است: تامی اورنج در این رمان از  شادی‌ها و مصائب سرخپوستان شهرنشینی سخن می‌گوید که  انبوهی از زیبایی و معنویت عمیق و همین‌طور اعتیاد و خودکشی را به ارث برده‌اند.

«مثل دود در باد» با نام اصلی «آن‌جا آن‌جا» (There There) داستان بی‌رحمانه‌ای از چند نسل است که زخم خوردن و بهبود، خاطره و فراموشی، و زیبایی و ناامیدی تنیده‌شده با تاریخ سرخپوستان را به نمایش می‌گذارد.

مثل دود در باد  نخستین رمان تامی اورنج، تصویری شگرف و تکان‌دهنده از آمریکا و زندگی سرخپوستان ارایه می‌کند؛ نگاهی که کمتر به آن پرداخته شده. به همین جهت عمرال اکد، نویسنده کتاب «نبرد آمریکا» درباره آن می‌گوید: «مثل دود در باد، اثری اعجاب‌برانگیز است؛ کتابی که با صداقت و اصالتی عمیق، داستانی را روایت می‌کند از مفهوم زندگی و سرزمینی که متعلق به سرخپوستان است و از آنها ربوده شده.» این رمان درواقع ماجرای برخورد بی‌رحمانه‌ای است که در خاطرات زخم‌خورده ساکنان اولیه آمریکا باید آن را جست؛ خاطراتی که نسل‌های بعدی بومیان هم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اورنج در این رمان از بومیان شهرنشینی سخن می‌گوید که از اجداد خود زیبایی و طبیعت‌گرایی و معنا را به ارث برده‌اند، اما شهر و مصائبش آنها را به اعتیاد و خودکشی رسانده است.

«مثل دود در باد» همچنین با واکنش‌های تحسین‌آمیز از سوی نویسندگان و منتقدان مواجه شده است؛ چنان‌که  مارگارت اتوود درباره آن گفته: «جست‌وجویی مهیج در عمق جامعه‌ بومی کالیفرنیا. یک زایش ادبی حیرت‌انگیز.»

همچنین  لوئیس اردریچ، نویسنده‌ سرشناس سرخپوست، درباره تامی اورنج و رمان او گفته است: «با این هنرمند عالی و بزرگ آشنا شوید که می‌توان گفت دورنمای داستان آمریکایی را بسط داده است. «مثل دود در باد» تصویری کمیک از غمی جانکاه است. تامی اورنج نویسنده‌ای است تازه‌کار با روحی بزرگ.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *