معرفی کتاب/مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی؛داستان مبارزات زنان ایرانی


سایت بدون -با گذشت نزدیک به ١١۵ سال از آغاز مشروطه، این جنبش و زوایای آن هنوز و همچنان مورد علاقه پژوهشگران و اندیشه‌ورزان عرصه علوم اجتماعی است. جنبش مشروطه به عنوان یکی از مهمترین ادوار تجددگرایی در جامعه ایران را نمی‌توان بدون بررسی وضعیت نیمی از جامعه (زنان) در آن دوران پرتلاطم به درستی شناخت. در واقع توجه به مسأله زن و پس از آن مطالبات زنان در این دوره یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که به دلیل وجود ساختارهای سنتی و مردسالار در جامعه ایران، ابتدا توسط مردان مدافع حقوق زنان و پس از آن توسط زنان مورد طرح و تحلیل قرار گرفت. نتیجه ابتدایی این تغییرات اجتماعی برای زنان آن بود که به عنوان نیمه دیگر جامعه شناخته شدند، اجازه تحصیل و تاسیس مدارس دخترانه را پیدا کردند و در کل توانستند به طرح گسترده مطالبات حقوقی خود بپردازند.

کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» نوشته‌ی «علی باغدار دلگشا» که توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است

موضوع کتاب «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی» مبارزات زنان برای تحقق حقوق اجتماعی‌شان از خلال طرح مطالبات اجتماعی در دوره قاجار است. این کتاب از دو بخش تشکیل شده است.

بخش نخست مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی نام دارد و بخش دوم به انضمام نامه‌های انتقادی زنان علیه نابرابری‌های اجتماعی می‌پردازد. بخش اول شامل ۷ فصل است و بخش دوم شامل ۲۵ مکتوب زن نگار مندرج در سه روزنامه زن نگار دانش، شکوفه و زبان زنان است.

نویسنده در این کتاب  ۲۲۷ صفحه‌ای، سیر تدریجی تغییرات اجتماعی و مبارزات زنان را ترسیم کرده است، به بررسی مطالبات اجتماعی و موضوع حقوق زنان پرداخته و بر تلاش زنان برای نقد کلیشه‌های جنسیتی و جایگزینی الفاظی چون زن به جای ضعیفه، نسوان و مخدرات تآکید کرده است. همچنین نشان می‌دهد که تحقق برخی مطالبات اجتماعی زنان مانند موضوع حق تحصیل نه هدیه‌ای از طرف جامعه مردسالار دوره قاجار، بلکه حاصل مبارزات ساختارمند خود زنان بوده است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *