معرفی کتاب / وقتی علم شیمی راز طعم های مادر بزرگ را برملا می کند

سایت بدون -تا خاطرم هست همیشه در خانه مادربزرگ من ماست درست می کردند، فوت کوزه گری هم این بود که یک قاشق ماست قدیمی توش زده بشه و بذاری جای گرم بمونه یه مدت… همیشه سرکه خونگی از انگور عمل می آوردن، نان رو باید با یه قلق خاص، تو تنور درست می کردند که نه خمیر بشه و نه ترش…

با یه قرص، مادرم از شیر، پنیر درست می کرد، بی نمک هم بود همیشه! شکر قهوه ای درست می کرد و به سیب های پوست کنده ما آبلیمو میزد که سیاه نشه…تخم مرغ رو حرارت میداد و املت درست می کرد، همون رو با همزن هم میزد و یه کف بزرگ درست می کرد تا واسه کیک آماده بشه!

بی شک که در بچگی فکر می کردم مادربزرگ و مادرم جادوگرهای خوبی هستن که با چوب جادوگریشون این همه کارِ خوشمزه می کنن که حتی تصورشون هم برای من ممکن نبود…

اگرچه هنوز هم به قدرت ماورایی همه مادرها باور دارم! اما جواب خیلی از سوال های کودکیم رو با همکاری برای ترجمه این کتاب به دست آوردم.

برای من اما صفحه صفحه این کتاب طعم و عطر داشت و پر بود از واکنش های خوشمزه و چرایی هایی که شاید قرن هاست ذهن انسان های زیادی رو به خودش مشغول کرده… فوت و فن هایی که بسیاری از اجداد ما بی آنکه چیزی از علم بدانند از دیرباز به کار بستند…

اگر حس و حالی برای رفتن به نمایشگاه کتاب داشتید، کتاب ما رو ببینید و بو کنید! شاید که شیمی پنهان شده در وِردهای جادوگری مادربزرگ هامون رو کشف کنید!

اصلا می دونستید به جز شوری، شیرینی، تلخی و ترشی مزه پنجمی به نام “اومامی” وجود داره که مسبب طعم لذیذ و بی نظیر استیک، سس گوجه فرنگی و تقریبا همه غذاهای فست فودی ایه که می خوریم؟ مسبب اون هم یه مولکول ساده شیمیایه که منجر به میلیاردها دلار سود در صنایع غذایی شده؟ من نمیدونستم!

طرح و نشر مسائل علمی و دانستنی‌های روز در حوزه عمومی در راستای ارتقاء سطح آگاهی عموم جامعه بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو تألیف و ترجمه کتاب‌هایی درباره چرایی پدیده ها و اتفاقات روزمره زندگی و پاسخ به آن‌ها ازنظر علمی با بیانی ساده بسیار ارزشمند است. درحالیکه امروزه علم شیمی به عنوان یک علم تخصصی در دانشگاه¬ها و مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی در کنار سایر علوم در حال بررسی و رشد و ترقی می¬باشد، وجه دیگری از آن نیز به¬طور آشکار و پنهان در جای¬ جای زندگی ما در جریان است. بدن ما، غذای ما و محیط پیرامون ما در هر لحظه تحت تاثیر فعل و انفعالات شیمیایی قرار دارند که گاهی آشکار می¬باشند و گاهی نیز مستتر و پنهان در حال روی دادن هستند. آنچه که مقصود و منظور مترجمان از تهیه کتاب شیمی فرآیندهای ماکروسکوپی بوده است، برداشتن این استتار از روی بخشی از موارد قابل رویت علم شیمی و ورود به یکی از وجوه کاربردی آن در حوزه فرآیندهای آشپزی توأم با بررسی چرایی و چگونگی آن به زبانی عامه¬پسند برای افرادی بوده است که شاید به ظاهر هیچ علاقه¬ای به علم نداشته¬ باشند و ضرورت دانستن آن را احساس نکرده¬اند، درحالیکه هر روزه بارها و بارها از علم شیمی و فوت و فن¬های آن برای ساده¬ترین کارهایشان نیز سود ¬برده¬اند. در این کتاب به پرسش¬های متداولی که همه روزه در ذهن انسان¬های بی‌شماری نقش می بندد پاسخ داده شده است، پرسش هایی از قبیل:
• چه تفاوتی بین روغن های جامد و مایع وجود دارد؟
• ظروف مسی چه نقشی در فرآیند آشپزی ایفا می کنند؟
• چگونه و با چه مکانیسمی شیر به پنیر و ماست تبدیل می شود؟
• چرا یک تکه سیب به مرور قهوه ای می شود؟ چگونه از این فرآیند جلوگیری کنیم؟
• مایکروویو چگونه غذا را می پزد؟
• ویتامین E موجود در غذاها چه نقشی در بدن ما ایفا می کنند؟
کتاب پیش رو می‌تواند برای طیف وسیعی از خوانندگان شامل دانشجویان رشته های شیمی، زیست شناسی، بیوشیمی و صنایع غذایی جالب توجه باشد. همچنین این کتاب برای دانشجویان رشته آشپزی، سرآشپزان و علاقه¬مندان به آشپزی بسیار خواندنی و سودمند خواهد بود. این کتاب توسط سید عماد هوشمند دانشجوی دکتری شیمی آلی دانشگاه شهید بهشتی، خانم دکتر روناک افشاری فارغ التحصیل رشته شیمی آلی از دانشگاه شهید بهشتی و آقای عرفان خماند دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد شیمی معدنی از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی گردآوری و ترجمه شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

یک دیدگاه

  1. حسن رضادوست

    سلام چطور این کتاب را می شود تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *