معرفی کتاب/کلارا و خورشید؛دغدغه‌های زندگی‌یک ربات


سایت بدون – «کلارا و خورشید» از نوشته‌های «کازوئو ایشی گورو» نویسنده مشهور انگلیسی ژاپنی‌تبار است که سال گذشته منتشر شد؛ این رمان طی ماه‌های اخیر از سوی مترجمان مختلفی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به کار «سهیل سُمی» با همکاری نشر ثالث اشاره کرد.
راوی کتاب «ایشی گورو» در این رمان رباتی است که به‌دنبال برقراری رابطه‌ای دوستانه با انسان است؛ بنابراین عجیب نیست که همه چیز و همه ماجراها را از دریچه او ببینید و بخوانید. ایشی‌ گورو در این نوشته‌اش که زمان کمی بعد از انتشار به فهرست آثار پرفروش نشریاتی همچون نیویورک تایمز راه یافت نگاهی به تغییرات جهان امروز و از سویی ماهیت بشری دارد و در نهایت خواننده را با چالش‌هایی همچون عشق، تنهایی و آینده روبه‌رو می‌کند. کلارا، رباتی که روایتگر این رمان است تنها از خود نمی‌گوید بلکه درباره روابط انسان‌های عصر ما هم می‌گوید.
یکی از دلایلی که این کتاب را به اثر فراموش نشدنی در ذهن خواننده تبدیل می‌کند این است او را در برابر دنیای در حال تغییر و سؤالاتی همچون «عشق ورزیدن به چه معناست؟» قرار می‌‌دهد.
شخصیت اصلی این کتاب بسیار باهوش و نکته سنج است، هر چند که اطلاعات چندانی درباره جهان ندارد و مانند آنچه از ربات‌ها انتظار می‌رود تنها برای همراهی با انسان‌ها طراحی شده. از همین بابت هم مفاهیمی همچون عشق و تنهایی را بیش از انسان‌ها درک می‌کند.
خورشید در این داستان ایشی‌ گورو اهمیت بسیاری دارد؛ کلارا همواره آن را می‌ستاید و هر روز زمان زیادی صرف تماشای آفتاب می‌کند که تأثیر آن در نوع نگاهش به هستی و زندگی هم دیده می‌شود. کلارا یک ربات فداکار و بسیار مهربان است که در برابر درک تازه‌ای از زندگی، مرگ و تنهایی انسان قرار می‌‌گیرد. «کلارا و خورشید» نوشته «کازوئو ایشی گورو» به ترجمه «سهیل سُمی» از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *