معرفی ۴ فیلم از استاد برناردو برتولوچی /ماندگارهای آخرین امپراتور

سایت بدون -جهان سینما در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، یکی از بزرگترین فیلمسازان خود را از دست داد؛ برناردو برتولوچی کارگردان ایتالیایی در سن ۷۷سالگی بر اثر سرطان درگذشت. او در شهر پارما در منطقه امیلیا رومانیا در ایتالیا متولد شد. پدرش شاعر، مورخ هنر و منتقد فیلم بود. برتولوچی در ١۵سالگی شروع به نوشتن کرد و پس از مدتی برای نوشتن نخستین کتابش چند جایزه دریافت کرد. برتولوچی  در ‌سال ۱۹۸۸ برنده جایزه اسکار «بهترین کارگردانی» برای فیلم «آخرین امپراطور» شد. «پیش از انقلاب» (۱۹۶۴) «جاده نفت» (۱۹۶۵) «عشق و خشم» (۱۹۶۹) «دنباله‌رو» (۱۹۷۰)  «آخرین تانگو در پاریس» (۱۹۷۲) «۱۹۰۰» (۱۹۷۶) «ماه» (۱۹۷۹) «آخرین امپراطور» (۱۹۸۷) «آسمان سرپناه» (۱۹۹۰) «بودای کوچک» (۱۹۹۳) «زیبایی ربوده شده» (۱۹۹۶) «محصور» (۱۹۹۸) «یک اپیزود از فیلم «دقایق مرده:   ویولون‌سل» (۲۰۰۲) «رویابین‌ها» (۲۰۰۳) «من و تو» (۲۰۱۲) ازجمله فیلم‌های شاخص برناردو برتولوچی کارگردان بزرگ ایتالیایی است. در ادامه ۴ فیلم به‌یادماندنیِ این کارگردان را معرفی کرده‌ایم:  


استراتژی عنکبوت

Image result for The Spider's Stratagem
«استراتژی عنکبوت» نخستین فیلم برتولوچی در سال‌های دهه‌ ۱۹۷۰ است. برتولوچی در این فیلم تلاش می‌کند با بازنگری در فاشیسم ایتالیا، در یک لایه انسانی، بی‌پناهی انسان‌ها در برابر سیاست‌های روز را آشکار کند. آتوس مانیانی (جولیو بروگی) وارد شهر کوچکی می‌شود که پدرش آن‌جا حین اجرای اپرای «ریگولتو» اثر جوزپه وردی به دست فاشیست‌ها کشته شده. محبوبه پدرش در ایفا (آلیدا والی) به او می‌گوید، قاتل پدرش زنده است و آتوس را به پیداکردن او و گرفتن انتقام ترغیب می‌کند. آتوس در ابتدا تمایلی به این کار ندارد، اما جاماندن او از قطار و اقامتی اجباری در آن شهر کوچک فرصتی برای او فراهم می‌کند تا در جست‌وجوی قاتل پدرش برآید. تلاش او برای پیداکردن قاتل پدرش راه به جایی نمی‌برد. درست زمانی که او تصور می‌کند دارد شهر را با دست خالی ترک می‌کند، متوجه راز مرگ پدرش می‌شود.


دنباله‌رو

Image result for The Conformist
«دنباله‌رو» براساس داستانی از آلبرتو موراویا ساخته شده. این فیلم درباره مارچلو کلریچی (ژان لویی ترنتینیان) جوان فاشیستی است که مأموریت کشتن استاد سابقش (از فعالان اصلی ضدفاشیست) را به عهده می‌گیرد. فیلم در پاریس و جایی که مارچلو کلریچی عملیات ترور پروفسور سابق خود لوکا کوادری را به پایان می‌رساند، شروع می‌شود و بازگشت‌هایی به ماشینی که توسط مانجنیلو رانده می‌شود، دارد. طی این فلاش‌بک‌ها مارچلو درحال بحث با یک دوست نابینا به نام ایتالو، نقشه‌اش برای ازدواج، کوشش عجیبش برای پیوستن به پلیس مخفی فاشیست و ملاقات با مادر معتادش دیده می‌شود.


آخرین امپراطور

Image result for The Last Emperor
این فیلم، برنده ۹ جایزه اسکار شد. داستان فیلم درباره زندگی پرفرازونشیب آخرین امپراطور چین و اوضاع حاکم بر این کشور بین سال‌های ۱۹۰۸ تا بعد از جنگ جهانی دوم است . این فیلم برگرفته از کتاب گرگ میش در شهر ممنوعه به نویسندگی رجینالد جانستون است. علاوه بر این کتاب، کتابی دیگر با نام «از امپراطور تا شهروند» از دیگر منابع مهم فیلم به حساب می‌آید. برتولوچی این فیلم را سفری از درون تاریکی به درون نور و استحاله‌ یک اژدها به یک انسان عادی دانسته است.


آسمان سرپناه

Image result for The Sheltering Sky
یک فیلم درام  است که در‌ سال ۱۹۹۰ منتشر شد. برناردو برتولوچی، آسمان سرپناه را براساس رمانی پل بولز ساخته است. موفقیت و فروش فوق‌العاده فیلم آخرین امپراطور به برتولوچی این امکان را داد که رمان غیرمتعارف و چالش‌برانگیز پل بولز را جلوی دوربین ببرد. «آسمان سرپناه» ماجرای یک زوج جوان آمریکایی به نام کیت و پورت مورس بای است که بعد از جنگ جهانی دوم به شمال آفریقا می‌روند تا زندگی تازه‌ای را تجربه کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *