معمای بزرگ فوتبال در برزیل/ دعوا برای شروع لیگ

Players of Gremio enter the field wearing protective face masks to prevent the spread of the new Coronavirus, before the match against Sao Luiz, at the closed-doors Arena do Gremio stadium, in Porto Alegre, Brazil, on March 15, 2020. (Photo by Richard DUCKER / AFP)

نویسنده: تیم ویکری

سایت بدون -آمار کشته‌شدگان بر اثر ویروس کرونا در برزیل رو به افزایش است. سه‌شنبه هفته پیش بود که برای اولین بار، تعداد کل کشته‌شدگان در یک روز به بیش از هزار نفر رسید. با وجود این آمار، برخی دوست دارند که فوتبال در این کشور از سر گرفته شود. ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل هم گفته که دوست دارد در سریع‌ترین زمان ممکن، بازی‌های فوتبال برگزار شوند. او یک ماه پیش گفته بود: «اگر همه چیز به رأی من بستگی داشت، نظر من این بود که فوتبال ادامه پیدا کند.»
بسیاری از فرمانداران ایالت‌های برزیل مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را برقرار کرده‌اند، ولی بولسونارو با این تصمیم آنها مخالف است. در این مدت یک وزیر بهداشت برزیل اخراج شده و یک وزیر بهداشت دیگر هم استعفا داده است. هر دو وزیر طرفدار فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی مشاغل غیرضروری بوده‌اند.
اخیراً رؤسا و مدیران فلامنگو و واسکو داگاما، دو باشگاه رقیب برزیلی، با بولسونارو ناهار صرف کرده‌اند. آنها بر سر این صحبت کرده‌اند که فوتبال چه زمانی و به چه شکلی از سر گرفته شود. البته ساختار قدرت در برزیل فدرال است، و به این ترتیب فرمانداران می‌توانند تصمیم بگیرند که بازی‌ها، یا حتی تمرینات انجام شوند یا نه.
همچنین، تقویم فوتبالی برزیل پیچیدگی‌های خود را دارد. در چند ماه اول سال، لیگ‌های ایالتی برگزار می‌شود، و پس از آن مسابقات در سطح سراسری در چهار دسته انجام می‌گردد. در حالت عادی، برگزاری این لیگ‌ها کار سختی بود، و حالا که ویروس کرونا شایع شده، اوضاع بدتر هم شده است.
زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، مسابقات ایالتی داشتند به مراحل پایانی می‌رسیدند. مشخص نیست که آیا بازی‌های باقیمانده آنها برگزار می‌شود یا نه. قرار بود لیگ ملی برگزار شود، اما حالا با فاصله‌ای که افتاده، بسیار بعید است که بتوان هر دو سری مسابقات را برگزار کرد. بولسونارو در این میان نمی‌تواند تصمیم نهایی را بگیرد.
باشگاه‌ها از بولسونارو خواسته‌اند که اجازه تمرین در پایتخت را بدهد. فدراسیون فوتبال ریو چند هفته پیش اعلام کرد که تمرین کردن باشگاه‌ها بلامانع است، اما فرمانداری ریو بلافاصله این تصمیم را لغو کرد.
در این میان، برازیلیا اعلام آمادگی کرده است. ورزشگاه مانه گارینشا که برای جام جهانی ۲۰۱۴ ساخته شده بود و گران‌ترین ورزشگاه برزیل برای جام جهانی بود، پس از این بازی‌ها بلااستفاده مانده است. فلامنگو و واسکو در اندیشه این هستند که بازیکنان، مربیان، و خانواده‌هایشان را به پایتخت برزیل ببرند.
بولسونارو پس از جلسه با رؤسای این دو باشگاه گفت: «آنها می‌خواهند به فوتبال برگردند. من با وزیر بهداشت صحبت کردم تا پروتکلی برای بازگشایی مسابقات تهیه شود. بازی‌ها را بدون حضور تماشاگران از سر بگیرید.» مارسیو تانوره، مدیر کادر پزشکی فلامنگو هم در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «امروز ما قدم کوچکی برداشتیم، اما این می‌تواند منجر به قدمی بزرگ برای بازگشت شود! ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم… .»
بالگردها تصاویری از تمرینات بازیکنان فلامنگو را منتشر کرده‌اند، و در این میان دو باشگاه اصلی ریو، یعنی فلومیننزه و بوتافوگو با بازگشت سریع فوتبال بسیار مخالف هستند. کارلوس آگوستو مونته‌نگرو، رئیس سابق و عضو هیأت مدیره بوتافوگو گفته است: «این کار نوعی بزدلی است. باشگاه‌ها باید داخل و خارج میدان بزرگ باشند. این کارها ذهنیت یک تیم کوچک را نشان می‌دهد. مردم به تمرینات می‌آیند و ممکن است آلوده شوند. اگر اوضاع به این شکل از سر گرفته شود، این به معنای اقدام به قتل است. اگر یک ورزشکار یا یک کارمند باشگاه، ویروس را به خانواده‌اش یا افراد دیگر منتقل کند، چه کسی مسئول خواهد بود؟ موضع باشگاه بوتافوگو این است که ما بازی نخواهیم کرد.»

منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *