مغالطه هفت تیرکش تگزاس چیست و راه مقابله با آن کدام است؟

سایت بدون – ریشه این مغالطه به یک جوک در زمان غرب وحشی برمی گردد،آن زمان تیراندازها و هفت تیرکش های حرفه ای برای هم کری می خواندند ، می گویند یک هفت تیرکش ادعا می کند که من هر کجا که را بخواهم و هدفم باشد را با چشمان کاملا بسته می زنم ، چشمان او را می بستند و او به سمت یک دیوار شلیک می کرد و بعد می رفت دور آن تیرهایی که نزدیک هم بودند خط می کشید و می گفت من از اول می خواستم همین جا را بزنم و ببینید که می توانم هدفم را بزنم …هفت تیر کش تگزاس کل تیرهایی که از آن جایی که دور از دایره بودند را نادیده می گرفت.

مغالطه هفت تیر کش تگزاس از یک خاصیت ذهنی ما نشات می گیرد که دوست دارد از میان داده های موجود الگوسازی کند و آن ها خوشه بندی کند ، برای همین شباهت ها را در نظر می گیرد و تفاوت ها را نادیده می گیرد و یا حتی انکار می کند.

این موضوع را با یک مثال توضیح می دهیم ، شما مربیان فوتبالی را می شناسید که فکر می کنند که یک پیراهن خاص برایشان شانس می آورد برای همین برای پیروزی همواره آن پیراهن را می پوشند، آن ها برای رسیدن به این باور فقط بردهایی را به یاد می آورند که با این پیراهن داشته اند و باخت ها را فراموش می کنند تا یک الگوی موفقیت برای خودشان بسازند.

مغالطه هفت تیر کش تگزاسی زمانی رخ می دهد که شما مقدار زیادی از داده در اختیار داشته باشید اما فقط روی دایره مشخصی از داده ها تمرکز می کنیم و نتیجه ای از پیش در ذهنمان وجود داشته را تایید می کنیم

مثلا شما پیش گویی های نوستر آدموس را اگر به شکل یک کل در نظر بگیرید ، مشتی حرف های بی ربط ، پراکنده و هذیان گونه است اما با کنار قسمت هایی از آن در کنار هم تمام تاریخ جهان را پس از وقوع از آن استخراج می کنند.

یعنی ما می توانیم حتی جمع آوری داده ها هم به جای جمع آوری کل داده ها فقط به داده هایی توجه داشته باشیم که نظر ابتدایی ما را تایید می کند .

راه مقابله با این مغالطه هم مشخص است ، فقط به شباهت ها توجه نکنید، تفاوت ها را ببینید و این نکته را مدنظر داشته باشید و از قبل جواب یک سئوال را مشخص نکنید و برای سئوال های خود دنبال جواب واقعی بگردید.

در این باره بیشتر بخوانید

مغالطه چیست و چه انواعی دارد؟/ورود ممنوع های استدلال

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *