مهاجم ایرانی زنیت، نخستین گلزن فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا / سردارآزمون رکورد دایی را شکست

بعد از ۶ هفته گل نزدن، پیشکش لقب «مسی ایران» به سردار آزمون شاید اغراق‌آمیز به نظر می‌رسید اما او یک بار دیگر نشان داد که هیچ‌کدام از این تحسین‌ها و تمجیدها بی‌دلیل نیست. در فاصله تنها چند ساعت مانده به بازی لیون و زنیت به میزبانی فرانسه، سایت «فوتو مرکاتو» تمجید از سردار آزمون را با این تیتر آغاز کرد: «المپیک لیون باید مواظب سردار آزمون ملقب به مسی ایران باشد.»
نویسنده این گزارش سپس به روند رو به رشد سردار در روبین‌کازان روسیه و انتقالش به روستوف زیر نظر قربان بردیف پرداخت. سپس بازی‌های درخشان او در لیگ قهرمانان اروپا به همراه روستوف را یادآوری کرد و از گلزنی‌اش مقابل تیم‌های بزرگی مثل اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ گفت تا هموطنانش را از آمادگی ستاره ایرانی زنیت آگاه کرده باشد.
به انداز‌ه نگرانی فرانسوی‌ها، حامیان زنیت امیدوار بودند و حتی آلکسی ایگونین کاپیتان پیشین این تیم از امیدهایش برای گلزنی سردار آزمون گفته بود: «خط حمله زنیت کیفیت بسیار بالایی دارد. امیدوارم سردار مرز بدشانسی‌های اخیرش را در بازی برابر لیون فرانسه رد کند و گل بزند.»
اتفاقاً همینطور هم شد و سردار آزمون که به خاطر ۶ هفته گل نزدن در لیگ برتر روسیه مورد انتقاد قرار گرفته بود، دوباره پایش به گل باز شد. آن هم چه گلی. این ستاره ایرانی نخستین گل فصل لیگ قهرمانان اروپا را به نام خودش ثبت کرد و گلزنی‌اش وقتی مهم‌تر جلوه داده شد که متوجه شدند پیش از آن آسیب دیده بود.
گل سردار در دقیقه ۴۱ بازی ثبت شد و این در حالی است که تنها چند دقیقه پیش از به ثمر رسیدنش، این بازیکن از سرمربی تیمش خواسته بود به دلیل آسیب‌دیدگی و دردی که در پایش داشت، او را تعویض کند. در همان فاصله که بازیکن تعویضی زنیت خودش را برای ورود به زمین آماده می‌کرد، سردار بعد از یک و دوی عالی با جیوبا، با ضربه‌ای هوشمندانه دروازه لیون را باز کرد.
جالب، واکنش آرتور پتروسیان گزارشگر یوفا به این گل بود وقتی یک و دوی جیوبا و سردار را به همکاری صلاح و فرمینو در بازی روز شنبه لیورپول مقابل نیوکاسل تشبیه کرد. سردار این گل را زد و تا پایان نیمه نخست هم در زمین ماند اما در دقایق ابتدایی نیمه دوم سرگئی سیماک او را که لنگ‌لنگان در زمین راه می‌رفت، تعویض کرد. به جای او، اوزدوئف از دقیقه ۴۶ وارد زمین شد و تنها چند دقیقه بعد از حضورش یک پنالتی به لیون تقدیم کرد تا ممفیس دپای بازی را به تساوی بکشاند. البته سردار آزمون هم پیش از گلزنی‌اش یک کارت زرد گرفته بود که آن هم مثل گلی که زد، در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا اولین بود. در بازی سه‌شنبه‌شب اما اتفاق مهم‌تری رخ داد و آن، رسیدن سردار آزمون به رکوردی بود که علی دایی از سال‌های حضورش در بوندس‌لیگا در اختیار داشت. آقای گل ایرانی فوتبال ملی جهان در ۱۵ بازی‌اش برای هرتابرلین در لیگ قهرمانان اروپا ۳ گل زده و رکورددار بود اما حالا سردار آزمون با ۷ بازی رکورد او را در اختیار گرفته است.
این سومین گل سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا بود و باعث شد او در کنار علی دایی، گلزن‌ترین بازیکن ایرانی در معتبرترین تورنمنت باشگاهی جهان لقب بگیرد. البته آزمون در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان به تیم‌های اندرلخت بلژیک و آژاکس هلند هم گل زده بود اما از بدشانسی‌اش این آمار جزو گل‌های اروپایی به حساب می‌آید و شامل لیگ قهرمانان نمی‌شود. تنها گل‌هایی را می‌توانیم به حساب لیگ قهرمانان اروپا بنویسیم که در مرحله گروهی و یا بعد از آن به ثمر رسیده باشند و اگر چنین نبود، الان سردار با دو گل بیشتر، بالاتر از علی دایی ایستاده بود.
مهاجم ایرانی زنیت که پیش از این با پیراهن روستوف به بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید گل زده بود، با گلی که برابر لیون به ثمر رساند، در لیگ قهرمانان سه‌گله شد و به طور مشترک با علی دایی در صدر گلزن‌ترین بازیکنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت. با این تفاوت که علی دایی آن ۳ گل را در ۱۵ بازی لیگ قهرمانان به ثمر رساند و آزمون در ۷ بازی به رکورد گل‌های او رسیده است. ضمن اینکه سردار آزمون با زدن سه گل در لیگ اروپا، برترین گلزن ایرانی در این تورنمنت هم به حساب می‌آید. فوتبال ایران در چند دهه اخیر بازیکنان بسیاری را به اروپا فرستاده اما تا امروز تنها چهار تا از این بازیکنان موفق به گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند که بد نیست به بهانه گلزنی سردار و رسیدنش به رکورد علی دایی، داستانِ بازی‌ها و گل‌های اروپایی این بازیکنان را از نو بخوانیم.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *