مهدی طارمی اسلحه پنهان پورتو شده است/ مزد صبر

سایت بدون – مهدی طارمی تا کمی بیش از یک‌سال پیش بازیکنی ناشناخته در لیگ پرتغال بود. مهاجمی که برای رسیدن به آرزوهای بزرگش راهی این لیگ خوب اروپایی شد تا شاید بتواند حضور در باشگاه‌های مطرح قاره‌سبز را تجربه کند. اتفاقی که به بهترین نحو برای او درحال رخ دادن است و او پس از سپری کردن فصلی درخشان در تیم نه‌چندان نامدار ریوآوه حالا پیراهن پورتو، پرافتخارترین تیم پرتغالی را به تن می‌کند. برای طارمی که خیلی زودتر از این در تلاش بود تا از راه ترکیه و حضور در تیم ریزه اسپور به فوتبال اروپا برسد، پوشیدن پیراهن شماره ۹ پورتو تنها یک‌سال پیش از حضور در لیگ این کشور همانند تحقق یک رویای دور از دسترس است. او همچنان در مسیر پیشرفت است و در تیم جدیدش نیز به‌تدریج به مهره‌ای تاثیرگذار و قابل‌اتکا بدل شده است. در چنین شرایطی شاید حتی به‌زودی شاهد حضورش در باشگاهی معتبرتر و نامدارتر در لیگ‌های معتبر اروپایی باشیم.

 از جام‌جهانی تا پورتو

مهاجم ملی‌پوش ایرانی در لیگ خلیج‌فارس خیلی زود خودش را به‌عنوان بازیکنی که تخصص خوبی در گرفتن پنالتی دارد و البته در برخی موقعیت‌های مناسب فرصت گلزنی را از دست می‌دهد مطرح کرد. با این حال طارمی فصل به فصل بهتر شد و حتی مورد توجه کارلوس کی‌روش در تیم ملی نیز قرار گرفت. او درنهایت موفق شد در فهرست ملی‌پوشان اعزامی به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه قرار گیرد و اگرچه موفق به گلزنی نشد اما نمایش قابل‌قبولی در آن تورنمنت داشت. روزنامه آبولا پرتغال با مقایسه طارمی ۲۰۱۸ با وضعیت کنونی او در پورتو می‌نویسد: «در دقیقه ۳+۹۰ دیدار ایران برابر پرتغال در جام‌جهانی ۲۰۱۸ اتفاقات جالبی درحال رخ دادن بود. آن مسابقه آخرین دیدار مرحله گروهی بود و هر دو تیم شانس صعود به مرحله بعد را داشتند. کریم انصاری‌فرد در آن دقیقه امیدها را برای ایران زنده و پنالتی خود را به گل تبدیل کرد. حالا شاگردان کارلوس کی‌روش این امید اندک را داشتند که در ثانیه‌های باقی‌مانده یک گل دیگر بزنند و راهی مرحله بعد شود. آخرین فرصت بازی را مهدی طارمی دراختیار داشت. او در موقعیتی مناسب می‌توانست دروازه حریف را باز کند اما ضربه پای چپ او از کنار دروازه به بیرون رفت و آه و حسرت در دل هواداران ماند. طارمی نتوانست روی پاتریسیو، گلر پرتغال را مغلوب کند و با اشک و ناراحتی با این تورنمنت خداحافظی کرد. این روزها اما اوضاع برای طارمی کاملا متفاوت است و او در ترکیب پروتو مشغول شادی گل و جشن گرفتن موفقیت‌های خود با لباس این تیم است.»
البته این موفقیت برای او چندان راحت حاصل نشد. طارمی برخلاف ریوآوه که خیلی زود توانست در ترکیب اصلی قرار گیرد و گلزنی‌هایش را آغاز کند، در پورتو به سختی موفق به انجام این کار شد. سرجیو کونسیسائو، سرمربی این تیم در هفته‌های ابتدایی خیلی کم از ملی‌پوش ایرانی خود استفاده می‌کرد، اتفاقی که در ریوآوه کاملا برعکس بود و طارمی از همان ابتدا هم به ترکیب اصلی رسید و همین که در دومین بازی خود برای تیمش موفق به هت‌تریک شد. این شروع عالی باعث شد تا به‌عنوان بازیکن اصلی و تاثیرگذار تیمش مطرح شود و درطول فصل تنها سه بازی را به‌دلیل مصدومیت و یک بازی را به علت محرومیت از دست داد. درخشش او در ریوآوه تا حدی پیش رفت که توانست درکنار پیتزی و کارلوس وینیسیوس، دو مهاجم بنفیکا با ۱۸ گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ قرار گیرد که البته درنهایت عنوان آقای گلی به‌دلیل اینکه وینیسیوس، مهاجم کنونی تاتنهام در دقایق کمتری موفق به زدن این تعداد گل شده بود، به او رسید. از همان نیم‌فصل نخست نیز طارمی مشتریان بزرگی داشت اما تصمیم گرفت برای پیشرفت و حضور در باشگاهی بهتر تا پایان فصل صبر کند. تصمیمی که با قرارگرفتن در صدر جدول گلزنان مشخص شد که کاملا منطقی و درست بوده است.

 اعتراض هواداران به کونسیسائو

پورتو با پیراهن شماره ۹ خود به سراغ طارمی رفت و ستاره فصل پیش لیگ را به خدمت گرفت تا به کمک او بتواند از عنوان قهرمانی خود در لیگ دفاع کند. طارمی اگرچه سابقه یک فصل حضور در این لیگ را داشت و به‌خوبی با فضای آنجا آشنا بود اما در ابتدا کمتر شانس بازی برای تیمش را به دست آورد. سرجیو کونسیسائو در هفته نخست لیگ او را تنها در ۳ دقیقه پایانی به زمین فرستاد و البته همین فرصت کوتاه کافی بود تا یک پنالتی برای تیمش بگیرد. پورتو در این مسابقه ۳ بر یک پیروز شد و به نظر می‌رسید این درخشش باعث شود تا طارمی بیشتر در ترکیب تیمش قرار گیرد. با این حال کونسیسائو ترجیح می‌داد با یک مهاجم تیمش را روانه میدان کند و تا پایان هفته ششم از مهاجم ایرانی خود مجموعا کمتر از ۹۰ دقیقه استفاده کرد.
این روند اعتراض رسانه‌ها و البته هواداران را به‌دنبال داشت. شکست برابر ماریتیمو و پاکوس فریرا و تساوی مقابل اسپورتینگ لیسبون سبب شد تا طرفداران پورتو در فضای مجازی به‌شدت از نیمکت‌نشینی طارمی انتقاد کنند. آنها معتقد بودند بازیکنی که فصل پیش توانسته یکی از سه گلزن برتر لیگ باشد مطمئنا می‌تواند در خط حمله پورتو از مهاجمان اصلی تیم عملکرد بهتری داشته باشد و تیم را از شرایط بد آن زمان خارج کند. اما هرچه اعتراض‌ها بیشتر می‌شد، کونسیسائو کمتر به او اعتماد می‌کرد.
روزنامه رکورد در آن زمان با انتقاد از تصمیمات سرمربی پورتو نوشت: «استفاده از سیستم ۳-۳-۴ و اتکا به تک‌مهاجم سبب می‌شود تا بازیکنی مثل مهدی طارمی در خط حمله این تیم قربانی شود و نتواند توانایی‌هایش را نشان دهد. تغییر این سیستم هم در روند نتیجه‌گیری به پورتو کمک می‌کند و هم باعث می‌شد تا زوج خط حمله این تیم عملکرد بهتری در بازی‌ها داشته باشند.»
این اتفاق درنهایت رخ داد و کونسیسائو پس از اینکه طارمی در چند مسابقه لیگ و جام حذفی نمایش خوبی داشت، دیگر بهانه‌ای برای نیمکت‌نشین کردن دوباره او نداشت و مجبور شد شماره ۹ تیمش را در ترکیب اصلی قرار دهد. حاصل این تغییرات ۲ گل، یک پاس گل و گرفتن یک پنالتی در چهار بازی آخر او در لیگ بوده است. طارمی چهارشنبه‌شب گذشته و پیش از کریسمس نیز در دیدار نهایی سوپرجام پرتغال در ترکیب اصلی تیمش مقابل بنفیکا به میدان رفت و در این مسابقه هم تاثیرگذار بود. او که فصل پیش در سه دیداری که با پیراهن ریوآوه برابر این حریف قدرتمند انجام داده بود، ۲ گل به ثمر رسانده بود این‌بار هم مدافعان حریف را آزار داد و گل نخست تیمش حاصل خطای پنالتی بود که گلر بنفیکا روی او انجام داد. پورتو درنهایت این بازی را با دو گل برد و طارمی نخستین جام خود در فوتبال اروپا را به همراه این تیم بالای سر برد.

 متخصص پنالتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب پورتو از سوی طارمی حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا بود. با این حال این ستاره ایرانی تنها در سه مسابقه مرحله گروهی و مجموعا ۲۷ دقیقه فرصت بازی در این تورنمنت بزرگ را به دست آورد. با این حال در شرایط کنونی که او توانسته در ترکیب اصلی تیمش قرار گیرد و به بازیکن فیکس کونسیسائو تبدیل شده است شاید در دیدار مرحله حذفی مقابل یوونتوس که کمتر از دو ماه دیگر برگزار خواهد شد شانس بهتری برای بازی داشته باشد. روزنامه «اوجوگو» پرتغال درباره عملکرد او در هفته‌های اخیر نوشته است: «طارمی برای دومین بازی پیاپی توانست نقشی مهم در موفقیت تیمش داشته باشد. او هفته گذشته ابتدا در لیگ با گرفتن یک پنالتی و دادن یک پاس گل نقشی مهم در پیروزی تیمش برابر ناسیونال مادیرا داشت و در سوپرجام نیز مقابل بنفیکا بازهم درخشید. البته او در جام حذفی هم عملکرد خوبی برای تیمش داشت و این روزها به یکی از اثرگذارترین بازیکنان تیمش تبدیل شده است. پورتو در تابستان گذشته این مهاجم ۲۸ساله را از ریوآوه خرید و حالا در ۱۶ بازی تیمش ۴ گل به ثمر رسانده است.»
طارمی اگرچه در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مهاجم پنالتی‌گیر مطرح شده و در پرتغال نیز این توانایی خود را به رخ کشیده است اما هنوز هم تیم‌های رقیب نتوانسته‌اند از این حربه او جلوگیری کنند. بسیاری از پنالتی‌های او توسط VAR مورد بازبینی قرار گرفته و همه آنها تایید شده است تا مشخص شود که تمارضی در بازی او وجود ندارد و طارمی با شگرد منحصربه‌فردی که دارد می‌تواند بازیکنان حریف را وادار به خطا کند.
پورتو هم‌اکنون با ۲۲ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار گرفته است و جدال نزدیکی با اسپورتینگ لیسبون(۲۶) و بنفیکا(۲۴) برای کسب عنوان قهرمانی این فصل دارد. براگای ۲۱ امتیازی نیز در کورس قهرمانی قرار دارد و در این شرایط به نظر می‌رسد رقابت برای کسب عنوان قهرمانی در این فصل تا هفته‌های پایانی و بسیار نزدیک ادامه خواهد داشت. یاران طارمی سه‌شنبه‌شب در آخرین مسابقه خود در سال ۲۰۲۰ در زمین گیمارش رده پنجمی به میدان خواهند رفت که دیدار سختی برای آنها خواهد بود.

 طارمی، کابوس مدافعان پرتغالی

سایت «سیکنوتیسیاس» پرتغال در مقاله‌ای با اشاره به دیدار فینال سوپرجام پرتغال می‌نویسد: «کریسمس برای بنفیکا اصلا خوب نبود و آنها دیدار برابر پورتو را با شکست پشت‌سر گذاشتند. در جدال اندیشه‌های دو مربی این کونسیسائو بود که به برتری رسید. آشنایی او و خورخه خسوس به حدود ۲۵سال پیش برمی‌گردد. زمانی که مربی پورتو شاگرد خسوس بود و البته در این مدت هردوی آنها تجربیات زیادی آموخته‌اند. حالا شاگرد در نقش یک استاد موفق شد مربی سابقش را مغلوب کرده و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پورتو در این مسابقه تصمیم گرفت با شیوه ۲-۴-۴ به مصاف حریف برود و این تغییر و اضافه شدن مهدی طارمی به خط حمله این تیم سبب شد تا تفکرات خسوس به‌هم بریزد. این مهاجم ایرانی اسلحه پنهان پورتو بود و توانست در همان نیمه نخست یک پنالتی به سود تیمش بگیرد. از سوی دیگر غیبت پیتزی در ترکیب بنفیکا سبب شد این تیم زور لازم را در خط حمله نداشته باشد و پورتو درنهایت بتواند این بازی را با نتیجه ۲ بر صفر به سود خود به پایان برساند. کونسیسائو با این برد پنجمین جام خود در سه سال و نیم حضورش روی نیمکت این تیم را به دست آورد و بار دیگر توانایی‌هایش را نشان داد. آنها ژانویه شلوغی را پیش‌رو دارند و باید در لیگ، جام حذفی و جام اتحادیه به مصاف رقبا بروند و این جام می‌تواند به افزایش روحیه آنها کمک زیادی کند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *