میراث آبراموویچ برای چلسی چه بوده؟/هزاربازی با تاجر روس

سایت بدون – رومن آبراموویچ هزارمین بازی خود به‌عنوان مالک چلسی را تجربه کرد و اتفاق جالب اینکه تیم او در این مسابقه رودرروی حریفی قرار گرفت که هدایتش را ژوزه مورینیو برعهده دارد. چلسی و تاتنهام شب گذشته در دربی لندن به مصاف هم رفتند و این دیداری خاص و ویژه برای مالک روس این باشگاه انگلیسی بود. او ۱۷سال پیش این تیم لندنی را خرید و از آن زمان تغییرات زیادی در این باشگاه و فوتبال جزیره رخ داده که بخش عمده‌ای از آن به حضور آبراموویچ مربوط می‌شود.
او در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت هدایت تیمش را به مورینیوی جوان بسپارد. یک مربی پرتغالی که خود را آقای خاص نامید و توانست در همان فصل نخست چلسی را برای اولین‌بار از سال ۱۹۵۵ قهرمان لیگ انگلیس کند. البته آبراموویچ در ابتدا تصمیم داشت تاتنهام را بخرد اما درنهایت با پرداخت ۲۳۳میلیون دلار در سال ۲۰۰۳ صاحب چلسی شد.

نگران آینده

چلسی در آن سال وضعیت چندان مناسبی نداشت و فقط موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا شده بود. بدهی ۸۰میلیون پوندی باشگاه باعث شده بود تا کن بیتس، مالک آن زمان چلسی به فکر فروش سهام خود بیفتد. درحالی‌که آبراموویچ مشغول مذاکره با دنیل لوی، صاحب باشگاه تاتنهام بود بیتس به سراغ او رفت و درنهایت این تاجر روس وارد فوتبال انگلیس شد و تحولی اساسی در لیگ این کشور و حتی فوتبال اروپا به وجود آورد.
تا پیش از آن دوره حضور مالکانی که با ولخرجی‌های زیاد و هزینه‌های سرسام‌آور به‌دنبال موفقیت تیم‌هایشان بودند چندان مرسوم نبود و معمولا باشگاه‌ها با اتکا به درآمدهای خود به سراغ خرید بازیکنان می‌رفتند. یسپر گرونکیائر، بازیکن آن زمان چلسی که صعود این تیم به لیگ قهرمانان را در فصل ۰۴-۲۰۰۳ به ثمر رسانده بود، درباره شرایط باشگاه در آن زمان می‌گوید: «ما پول و سرمایه لازم برای رقابت با منچستریونایتد و آرسنال را نداشتیم. تا پیش از آن تجربه تغییر مالکیت باشگاه را نداشتم و انتظار نداشتم این اتفاق تاثیر زیادی در تیم داشته باشد اما ناگهان همه‌چیز تغییر کرد و پول زیادی به باشگاه تزریق شد که اوضاع را کاملا تغییر داد. هیچ‌کس تصور چنین وضعیتی را نداشت. روزنامه‌ها هر روز نام‌های جدیدی را برای پیوستن به چلسی مطرح می‌کردند و ظاهرا باشگاه در همه پست‌ها به‌دنبال خریدهای جدید بود. ما در اردوی پیش‌فصل خود در ایتالیا بودیم و تقریبا تمام بازیکنان تیم نگران آینده خود در باشگاه بودند. یک کافه در شهری که ما در آنجا تمرین می‌کردیم قرار داشت که هر روز مملو از مدیربرنامه‌ها و خبرنگاران بود. بازیکنان در گوشه و کنار آن نشسته بودند و با مدیربرنامه‌های خود درباره آینده‌شان در باشگاه با توجه به تغییراتی که رخ داده بود، صحبت می‌کردند.»
آبراموویچ می‌دانست برای چه منظوری وارد فوتبال شده است. او با استفاده از قدرت پول خود می‌خواست منچستریونایتد و آرسنال، دو غول آن زمان لیگ‌جزیره را به زیر بکشد و به یکه‌تازی آنها خاتمه دهد. چلسی تبدیل به پولدارترین باشگاه اروپا شد و این اتفاق می‌توانست تمام فوتبال قاره را تحت‌تاثیر قرار دهد. البته رومن کالدرون، رئیس باشگاه رئال‌مادرید در آن دوره می‌گوید که مشکلی با این موضوع نداشته است: «یادم هست که برای خرید آرین روبن با او وارد مذاکره شدم. او روی بازیکنش قیمتی ثابت گذاشته بود و حتی حاضر نشد یک یورو از آن کم کند. آبراموویچ یک مذاکره‌کننده خوب و البته سخت است که به خوبی از منافع خود و باشگاهش محافظت می‌کند. با این حال رابطه من با او بسیار خوب بود. او استعداد و توانایی بالایی در اداره یک باشگاه فوتبال دارد و همیشه بازیکنان خوبی را برای تیمش به خدمت می‌گیرد که باعث شده در این سال‌ها همیشه بین بهترین تیم‌های انگلیس و اروپا قرار داشته باشد.»

کم‌تحمل درمورد مربیان

البته خرید باشگاه‌ها توسط افراد متمول و تزریق پول زیاد به حساب آنها برای خرید بازیکنان بزرگ مخالفان زیادی نیز دارد. ازجمله باشگاه‌های باسابقه‌ای همچون بایرن‌مونیخ که معمولا در آن از چنین ولخرجی‌هایی خبری نیست و کارل هاینتس رومنیگه، رئیس باشگاه معتقد است این هزینه‌ها و افزایش قیمت بازیکنان در بازار نقل‌وانتقالات به سود فوتبال نیست. با این حال این روند همچنان ادامه دارد و در سال‌های اخیر باشگاه‌هایی چون منچسترسیتی، پاری‌سن‌ژرمن، موناکو و مالاگا توسط تاجران و پولدارها خریداری شده‌اند که البته سرنوشت متفاوتی نیز داشته‌اند.
آبراموویچ در این مدت با ۱۲مربی مختلف کار کرده که حاصل آن فتح ۱۸جام مختلف ازجمله یک‌بار فتح لیگ قهرمانان و ۵ قهرمانی در لیگ برتر انگلیس است. او در همان ابتدا به سراغ ژوزه مورینیو رفت. مربی جوانی که پورتو را قهرمان اروپا کرده بود و بسیار آینده‌دار به نظر می‌رسید. آقای خاص در دو مقطع همکاری خود با آبراموویچ ۳ قهرمانی لیگ به همراه تیمش کسب کرد و البته هردو بار نیز از سمتش برکنار شد اما بی‌شک نقشی مهم و تاثیرگذار در دوران ۱۷ساله حضور او در چلسی داشته است.
کارلو آنچلوتی دیگر مربی نامداری است که در چلسی حضور داشته و دو سال هدایت آبی‌ها را برعهده داشت. او در نخستین فصل حضورش موفق به کسب دوگانه شد اما فصل بعد و تنها ساعاتی پس از آخرین بازی فصل و درحالی که تیمش را نایب‌قهرمان کرده بود از سمتش برکنار شد. شاید اگر آبراموویچ کمی صبورانه‌تر با این مربی ایتالیایی رفتار می‌کرد می‌توانست موفقیت‌های بیشتری به همراه او کسب کند.
مشابه همین اتفاق برای آنتونیو کونته نیز رخ داد و این مربی ایتالیایی نیز پس از فتح دوگانه در نخستین فصلش، در پایان دومین فصل از تیم اخراج شد و همکاری‌اش با باشگاه ادامه پیدا نکرد. آبراموویچ در این سال‌ها با مربیانی چون روبرتو دی‌متئو، گاس هیدینک، کلودیو رانیری، رافا بنیتس، مائوریتسیو ساری، آورام گرنت، لوئیس فیلیپه اسکولاری و آندره ویاس بواس کار کرده اما تقریبا تمام آنها خیلی زود از سوی او برکنار شده‌اند و معمولا اعتقادی به صبر و تحمل برای کسب نتیجه ندارد.
او در ابتدای فصل گذشته هدایت تیمش را به فرانک لمپارد، هافبک سابق آبی‌ها سپرد تا در فصلی که باشگاه با پنجره‌های بسته در نقل‌وانتقالات روبه‌رو بود با کمک این مربی جوان بتواند سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند. لمپارد در نخستین فصل حضورش در این باشگاه عملکرد قابل‌قبولی داشت اما این فصل انتظارات از او بالا رفته و کوچک‌ترین لغزشی می‌تواند به قیمت از دست رفتن شغلش تمام شود. با وجود شیوع کرونا و بحران مالی باشگاه‌ها، چلسی تنها تیمی در اروپا بود که بیش از ۲۰۰ میلیون‌یورو برای خرید نفرات جدید هزینه کرد و حالا آبراموویچ انتظار دارد این هزینه‌ها به فتح جام منجر شود.

خریدهای ناموفق

او اگرچه در این سال‌ها ستاره‌های بزرگی چون میشل اسین، ادن آزارد و دیدیه دروگبا را برای تیمش خریده اما طی این سال‌ها خریدهای ناموفق کم نداشته است. در میان آنها شاید گونسالو ایگواین، الکساندر پاتو، خوان سباستین ورون و فرناندو تورس نامدارتر از سایرین باشند که با هزینه‌های هنگفتی راهی این تیم شدند اما نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. ایگواین به‌صورت قرضی از یوونتوس به استمفورد بریج رفت اما تنها ۵ گل زد تا به همراه ساری دوباره به یووه برگردانده شود. ورون هم پس از نمایشی ضعیف در منچستریونایتد به چلسی رفت اما در آنجا هم موفق نبود و پس از تنها ۱۴ بازی به اینتر میلان قرض داده شد. پاتو هم که در دوران جوانی مهاجمی بسیار مستعد بود یکی از بدترین خریدهای تاریخ چلسی لقب گرفت و تنها ۲ بار فرصت بازی برای تیمش را به دست آورد. تورس هم که در لیورپول یک ستاره گلزن بود با پیوستن به چلسی کم‌فروغ شد و درنهایت ترجیح داد این باشگاه را ترک کند. از خریدهای ناموفق تاجر روس می‌توان به مانیش، خالد بولهروز، ریکاردو کورشما و آسیر دل‌اورنو نیز اشاره کرد.
درمجموع آبراموویچ دوران نسبتا موفقی را در این باشگاه پشت‌سر گذاشته و البته در سال‌های اخیر با مشکلاتی نیز روبه‌رو بوده است. فوتبال انگلیس با حضور او تغییرات عمده‌ای را تجربه کرد و ولخرجی‌هایش در چلسی سبب شد دوران جدیدی در این رقابت‌ها آغاز شود؛ دورانی که در آن تیم‌ها تنها با خریدهای گران‌قیمت و صرف بودجه فراوان در نقل‌وانتقالات می‌توانند امیدوار به کسب موفقیت باشند. همین هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آور و خریدهای بی‌حساب و کتاب بود که باعث شد یوفا به سراغ قانون فیرپلی مالی برود تا شاید بتواند این مالکان ثروتمند را از تخریب بیشتر چهره فوتبال باز دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *