ناسا پروژه بازگشت انسان به ماه را جدی تر دنبال می کند

سایت بدون –  به‌نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌رویم، بحث بازگشت انسان به ماه در سازمان فضایی ناسا جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. به‌تازگی مقامات این سازمان از برنامه‌های جدید خود برای عملی‌کردن این پروژه پرده برداشتند. از آخرین حضور انسان در ماه نزدیک به نیم‌قرن می‌گذرد و اکنون ناسا درصدد است تا اواسط دهه ۱۴۰۰/ ۲۰۲۰ نخستین گروه از فضانوردان آمریکایی را در ناحیه‌ای نزدیک به قطب جنوب ماه فرود بیاورد. این پروژه زمینه‌ساز اقامت طولانی‌مدت فضانوردان در ماه خواهد بود.
پروژه بازگشت انسان به ماه نسبت به سفرهای قبلی با چالش‌های فنی و مالی متعددی روبه‌روست؛ از طراحی واحد ماه‌نشین گرفته تا ساخت پرتابگر آن. 
در برنامه جدید ناسا لازم است تا پیش از سفر سرنشین‌دار به ماه، تعدادی ماموریت سرنشین‌دار با هدف آزمایش سامانه‌های فضایی به ماه و مدار آن ارسال شود. سپس ناسا باید یک فضاپیمای رابط را در مداری ویژه و در نزدیکی ماه قرار دهد. این فضاپیما گِیت‌وِی (Gateway به معنی دروازه ورود) نام دارد و حامل برخی تجهیزات و امکانات فرود روی ماه است که در سفرهای متعدد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
برنامه بازگشت انسان به ماه در سطوح حاکمیتی ایالات متحده حامیان ویژه‌ای دارد. از این رو به‌تازگی رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرده می‌خواهد ۶/۱ میلیارد دلار بودجه اضافه‌تر به ناسا برای تسریع روند اجرای این پروژه اختصاص دهد. البته اختصاص این بودجه لازم است در کنگره تصویب شود.
در حال حاضر فضاپیمای اوریون که با هدف اعزام فضانوردان به ماه طراحی شده، در حال گذراندن آخرین مراحل آزمایش‌های خود است و احتمالا سال آینده می‌تواند پروازی آزمایشی و البته بدون سرنشین را به مدار ماه انجام دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود ناسا به زودی فراخوانی برای جلب مشارکت شرکت‌های بزرگ خصوصی فضایی در این پروژه اعلام کند.
نکته جالب‌توجه در پروژه بازگشت انسان به ماه این است که نخستین فضانوردی که در قالب این پروژه روی ماه گام می‌گذارد یک خانم خواهد بود. از این رو نام این پروژه را آرتمیس، الهه یونانی و خواهر دوقلوی آپولو گذاشتند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *