نامه یک فوتبالیست سیاه پوست به ترامپ /قول می‌دهم این تازه شروع کار است

سایت بدون – لیام روسنیر که دو سال قبل از فوتبال بازنشسته شد، یکی از بازیکنان پرسابقه فوتبال انگلستان به حساب می‌آید که سابقه بازی در تیم‌هایی نظیر فولام، ریدینگ، هال‌سیتی و برایتون و همچنین بازی در تیم‌های ملی زیر ۲۰ و ۲۱ سال انگلستان را در کارنامه دارد. لیام روز پنجشنبه در واکنش به اتفاقات اخیر در کشور امریکا نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور نوشت و در گاردین منتشر کرد. در این نامه آمده است: 
رییس‌جمهور ترامپ عزیز!
من‌ می‌دانم که شما به خاطر گلف‌ بازی کردن و حضور در توییتر روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارید اما امیدوارم که به نامه‌ای از جانب یک سیاهپوست در لحظه‌های ناخوشایند تاریخ امریکا توجه کنید.این روزها «حیوانات» در خیابان‌ها سر چیزهای خرد و بی‌اهمیت نظیر عدالت و حقوق برابر انسان‌ها در شهرهای امریکا به خاطر چیزهای مسخره دست به غارت می‌زنند. به نظر می‌رسد پلیس هم از اینکه بابت «انجام وظیفه خود» مجبور شده کمی فشار بیش از اندازه برای بازداشت یک شهروند سیاهپوست به خرج دهد، ناراحت است. شهروندی که همان موقع درگذشت و من فهمیدم که هیچ‌کس از شما بابت کارهای شگفت‌انگیزی که انجام می‌دهید تشکر نکرده است. 
این را ادامه دهید!
مطمئن هستم که یک مرد عقل کل نظیر شما فکر کند من به شکلی واضح طعنه‌آمیز حرف می‌زنم اما می‌توانم اطمینان بدهم که قدردانی‌ام واقعی است، زیرا شما ناخواسته به تاثیرگذارترین رییس‌جمهور ایالات‌متحده تبدیل شده‌اید؛ البته با دلایلی اشتباه! ممنونم از اینکه شما در رفتار شیطانی خود و در عدم مراقبت از جمعیت سیاهان در کشوری که ریاست‌جمهوری آن را برعهده دارید، بسیار صریح و روشن هستید. از شما متشکرم که این کارها را «سیاستی صحیح» عنوان می‌کنید و با کسانی که نظرات منسوخ و ننگین‌شان را در جامعه رواج می‌دهند همدلی دارید.  ممنون از اینکه به ما نشان دهید هر کسی می‌تواند رییس‌جمهور شود. حتی شما! و ناخواسته راه ما را به ما نشان دادید. شما به ما یاد دادید تلاش‌ها برای تغییر وضعیت نمی‌تواند از طریق اعتراض مسالمت‌آمیز که پشت کلیک‌ها و لایک‌ها در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، به نتیجه برسد. این تازه شروع کار است. این را به شما قول می‌دهم. از شما سپاسگزارم که باعث شدید یک نورافکن بزرگ روی کشور شما تابانده شود تا سراسر دنیا بفهمند در امریکا چه خبر است. بفهمند حکومت شما صدها سال نه تنها تلاشی برای بیرون راندن افراد نژادپرست، نفرت‌انگیز و بی‌دین و خشن از بدنه قدرت انجام نداده است، بلکه آنها همچنان سرجای خود هستند. شما به ما فهماندید ایالات‌متحده براساس سیستمی ناعادلانه، فاسد و اساسا مغرضانه بنا شده است؛ سیستمی که روی نسل‌کشی امریکایی‌های بومی و برده‌داری و زندانی کردن میلیون‌ها سیاهپوست ساخته شده است. از شما متشکرم که به ما یک دشمن ملموس و نمادین اهدا کردید؛ با وجود خودتان و ماموریت بزرگ‌تان یعنی بزرگ‌ کردن دوباره امریکا. مردم برای سازماندهی، تعیین استراتژی و بسیج شدن برای یک جنبش پایدار در جهت تغییرات بنیادین در کره‌زمین به شخصی شبیه شما مقابل خودشان نیاز داشتند.  مشکلاتی از این دست در تمام طول زندگی من و نسل‌های قبل وجود داشته است.
 من به عنوان یک سیاهپوست بزرگ‌ترین دردها و رنج‌ها و ناراحتی‌ها را وقتی شاهد قساوت علیه مردم بودم، درک کردم. البته هیچ کدام از اینها در مقایسه با این حقیقت که در طول سال‌ها از مفهوم نژادپرستی حساسیت‌زدایی شده و ما را به این اعتقاد رسانده که «هیچ چیز تغییر نخواهد کرد» شوک‌آور و ناراحت‌کننده نبوده است.  قبل از شما رییس‌جمهورهایی داشتیم که چشم‌شان را روی این مسائل بسته بودند. آنها کار می‌کردند ولی تلاش‌شان در جهت تحقق خواسته شرکت‌های فاسد با لابی کردن بود. تفاوت آنها با شما این بود که آنها باهوش و با ذکاوت عمل می‌کردند و با استفاده از رسانه مردم را قانع می‌کردند که به اندازه کافی نسبت به این جور مسائل همدلی نشان می‌دهند. این کار باعث می‌شد تعداد روزافزون کسانی که ذاتا باور داشتند باید تغییری بنیادی ایجاد شود کاهش پیدا کند. اما از طریق نفرت، بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی شما نسبت به مردمی که بیش از ۴۰۰ سال در معرض سوءاستفاده‌های جسمی، اقتصادی، روحی و عاطفی قرار گرفته‌اند، جنبشی شکل گرفته و تعداد اعضای این جنبش روز به روز بیشتر می‌شود و در تمام دنیا مردم در مورد رنگ‌ها بحث و گفت‌وگو می‌کنند. این سازنده‌ترین راه برای مقابله است. اکنون فهمیدم که باید با بی‌عدالتی در سطح سیستمی مبارزه کنیم. اعتراض به تنهایی کافی نیست.  شما گرگ در لباس گرگ هستید. این چیزی است که سال‌ها بود به آن احتیاج داشتیم. حضور شما باعث شده دختران من که شهروند امریکایی هستند از من سوال کنند: «چرا رییس‌جمهور از سیاهپوست‌ها متنفر است؟» شما کاتالیزور نسل‌های آینده هستید که باید تغییرات پایدار را نه تنها در کشور فاسد شده شما که در تمام کشورهای سراسر جهان از جمله در انگلستان، به وجود آورند. شما واقعا آینه نظرات و ایدئولوژی گروهی از مردم هستید که باید بر آنها غلبه کنیم. برای همه اینها از شما متشکرم آقای رییس‌جمهور.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *