نتیجه یک تحقیق در هلند /آدم ها به غیبت کردن نیاز دارند!

سایت بدون – همه ما کم و بیش پشت سر دیگران حرف می‌زنیم اما کمتر کسی حاضر است اعتراف کند اهل غیبت‌کردن است. حالا پژوهشگران می‌گویند حرف زدن پشت سر دیگران یک نیاز طبیعی است که حتی گاهی می‌تواند مفید باشد. .
پژوهشگران می‌گویند ۶۵ تا ۹۰ درصد از کل گفتگوهای روزمره آدم‌ها درباره کسانی است که در جمع آنها حضور ندارند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که علاقه آدم‌ها به غیبت کردن با علاقه آن‌ها به سکس و غذا رقابت می‌کند اما در نهایت شمار کسانی که حاضرند اعتراف کنند، غیبت می‌کنند بسیار اندک است. در اغلب فرهنگ‌ها غیبت کردن کاری غیراخلاقی است که هدف آن تغییردادن نظر دیگران علیه فردی است که در مورد او غیبت می‌شود.
.
پژوهشگران هلندی تحقیقی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه تحقیق خود را با عنوان “چرا آدم‌ها غیبت می‌کند” منتشر کرده‌اند. آنها می‌گویند: «غیبت‌کردن و بدگویی از دیگران رفتاری خودخواهانه تعبیر می‌‌شود اما از قرار، غیبت کردن خیلی هم کار بدی نیست.»
.
یان انگلمان، روانشناسی که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در این‌باره تحقیق می کند به دویچه‌وله می‌گوید :«با غیبت کردن ما متوجه می‌شویم که چه کسی پتاسیل آن را دارد که شریک و همکار خوبی برای ما باشد و از چه کسی باید دور بمانیم.» در حقیقت، آنچه ما عملی غیراخلاقی می‌دانیم به ما کمک می‌کند تا درباره پذیرش افراد در جمع خود تصمیم بگیریم. .
بدگویی از دیگران نه تنها کمک می‌کند تا بد و خوب را از هم تشخیص دهیم و اعضای مناسب را به گروهمان راه دهیم، بلکه اعضای یک گروه را هم به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند اما فکر می‌کنید در نهایت باید گفت که غیبت‌کردن به نفع انسان‌هاست و دلایل منطقی دارد؟ نه. ماجرا به این سادگی هم نیست. پژوهشگران معتقدند دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌‌شود انسان‌ها به غیبت کردن روی بیاورند.
.
ما از این راه نه تنها اطلاعاتی به دست می‌آوریم که می‌توانند به دردمان بخورند بلکه می‌توانیم بر دیگران اعمال نفوذ کنیم. در نتیجه بسیاری از پیش‌داوری‌ها، شایعات یا آزار روحی یک فرد می‌تواند پیامد این بدگویی‌ها باشد. پس تعجبی ندارد که غیبت‌کردن از نظر ما کاری غیرخلاقی است.
.
یان انگلمان پژوهشگری که در این زمینه تحقیق کرده می‌گوید ما دوست نداریم دیگران غیبت کنند، چون فکر می‌کنیم، آن‌ها‌ ممکن است درباره ما هم حرف بزنند در این صورت کنترل از دست‌مان خارج می‌شود و نمی‌دانیم چه بر سر اسم و رسم‌مان می‌آید

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *