نقش انتخاب‌های درست در موفقیت علیرضا جهانبخش/درخشش دوباره در سرزمین لاله ها


سایت بدون – علیرضا جهانبخش با درخشش در ترکیب تیم فاینورد در مسابقات پیش‌فصل بار دیگر نشان داد بازیکنان ایرانی با تصمیم درست و انتخاب صحیح می‌توانند در لیگ‌های اروپایی خوش بدرخشند. در ادامه لیگ کنفرانس اروپا، علیرضا جهانبخش بار دیگر در ترکیب تیم فاینورد درخشید تا با عملکرد خوبش بار دیگر این سوال به ذهن‌ خیلی‌ها برسد که چرا با وجود استعداد‌های درخشان، فوتبالیست‌های کشورمان در لیگ‌های معتبر اروپایی به میدان نمی‌روند؟ با اینکه پادگان فوتبال ایران پر است از بازیکنانی که می‌توانند در سطوح بالای اروپا بازی کنند اما در سال‌های اخیر فقط چند بازیکن معدود همچون جهانبخش، طارمی، آزمون، قدوس و… توانسته‌اند موفقیت‌هایی به دست آورند. در سطوح پایین‌تر اروپا هم بازیکنانی داریم که در لیگ‌های بلژیک، یونان و… عملکرد خوبی داشته‌اند اما کاملا مشخص است که بازیکنان ایرانی اگر کمی حرفه‌ای عمل کنند، در انتخاب‌های‌شان دقت و وسواس بیشتری به خرج بدهند و غیر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به کشورهای دیگر هم فکر کنند، قطعا می‌توانند دوران طلایی لژیونرهای کشورمان را که با نفراتی چون علی دایی و علی کریمی در اروپا می‌درخشیدند تکرار کنند و در تیم‌های سطح اول دنیا به میدان بروند؛ راهی که طارمی و جهانبخش در مسیرش افتاده‌اند و باید آن را ادامه بدهند تا به مقصد نهایی برسند.

  • جهانبخش و انتخاب درست هلندی
    پسر گیلانی فوتبال ایران که این روزها با پیوستن به فاینورد هلند در لیگ کنفرانس اروپا درخشش خوبی داشته، با بازگشت به این لیگ قصد دارد روزهای درخشانش را تکرار کند. جهانبخش سال ۲۰۱۳ از داماش گیلان به نایمخن هلند رفت و موفق شد در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به عنوان دومین استعداد برتر لیگ دسته اول هلند برگزیده شود. بعد از آن علیرضا سیر صعودی‌اش را ادامه داد و توانست در آلکمار با کیفیتی بیشتر به میدان برود که در فصل آخر حضورش در این تیم موفق به کسب عنوان آقای گلی لیگ هلند شد؛ عنوانی که باعث شد در سال ۲۰۱۸ تیم‌هایی همچون لسترسیتی و برایتون در انگلیس به دنبال جذب او باشند و جهانبخش در نهایت راهی باشگاه برایتون شد. در آنجا اما اوضاع برای علیرضا خوب پیش نرفت، جهانبخش در مدت ۳ فصل حضور در لیگ جزیره، به‌رغم تلاش بسیار زیاد و کار حرفه‌ای نتوانست درخشش قابل توجهی داشته باشد. هرچند او هر زمان که به میدان رفت توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و قاب‌های ماندگاری همچون گل قیچی برگردان به چلسی را ثبت کند اما به دلایل متعدد نتوانست به حقش برسد و در نهایت با انتخابی معقول به سرزمین لاله‌ها برگشت تا دوباره روزهای خوبش را تکرار کند. علیرضا در همین ابتدای کار توانسته ۳ گل در دیدارهای پیش‌فصل تیمش به ثمر برساند تا نشان دهد با یک انتخاب درست و به‌موقع می‌توان به ریل موفقیت برگشت. هرچند جهانبخش می‌توانست زودتر از جزیره خارج شود اما برای شروع دوباره موفقیت و تجربه چالش‌های جدید هیچ وقت دیر نیست.
  • مهدی طارمی؛ دنباله رو جهانبخش
    اگرچه تا همین چند سال قبل خیلی‌ها طارمی را به عنوان یکی از استعدادهای ناب فوتبال ایران می‌شناختند که ممکن است در هیزم حاشیه‌های بی‌مورد خود بسوزد اما او هم در نهایت با در پیش گرفتن یک راه درست و معقول، ابتدا به قطر رفت، سپس به ریو آوه پرتغال پیوست و حالا در پورتویی توپ می‌زند که یکی از قدرت‌های این کشور است و روزگاری هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است. مهم‌ترین عنصر در موفقیت طارمی بی‌شک خطر ریسک حضور در اروپا و تجربه چالش سختی بود که با حضور در تیم‌های قاره سبز برایش درست می‌شد. طارمی اما از حباب راحتی خودش بیرون آمد و در ریو آوه ابتدا الفبای حضور در باشگاه‌های حرفه‌ای را آموخت و آقای گل شد تا با انتقال به پورتو بتواند به یکی از ستاره‌های این تیم تبدیل شود. درخشش او با پورتو و فاصله کمش با تکرار آقای گلی و نمایش درخشان مقابل تیم‌های بزرگی همچون چلسی و یوونتوس باعث شد طارمی یکی از ستاره‌هایی باشد که می‌شود به دیدن او در تیم‌های بزرگ‌تر و لیگ‌های باکیفیت‌تر امیدوار بود. کما اینکه با گل قیچی برگردانش به چلسی که خیلی‌ها معتقدند نامزد جایزه پوشکاش است، کیفیت بالای خودش را به رخ فوتبال دنیا کشید.
  • سردار آزمون و لیگ روسیه؛ همان همیشگی
    یکی دیگر از استعداد‌های بکر فوتبال ایران سردار آزمون است. پسر گنبدی فوتبال ایران که خیلی زودتر از سایر همتایان خود به روسیه رفت تا طعم بازی در اروپا را بچشد، در سال‌های اخیر باید به تیم‌های بزرگ‌تر می‌رفت اما در این سال‌ها هیچ تمایلی به این کار نداشته و حالا خیلی‌ها معتقدند او از قافله دیگر لژیونرها جا مانده است. کارشناسان زیادی معتقدند برای بازیکنی همچون آزمون، تُنگ روسیه کوچک است و او باید به تیم‌های بزرگ اروپایی می‌رفت و چه‌بسا تا الان دیر هم شده باشد اما هر ساله در فصل نقل و انتقالات سیاهه‌ای از تیم‌های بزرگ خواهان آزمون ردیف می‌شوند و او در نهایت در همان لیگ روسیه می‌ماند و از جایش تکان نمی‌خورد؛ لیگی که با توجه به استعداد و توانایی سردار در این سال‌ها برایش تکراری شده و او باید رویاهایش را در تیم‌های بزرگ‌تر دنبال کند.
  • فوتبال ایران در انتظار مسافران اروپایی جدید
    فوتبال ایران استعداد‌های بی‌نظیری دارد که با کمی توجه، مدیریت و مشاوره درست می‌توانند راهی را بروند که بزرگان فوتبال ایران رفته‌اند و در لیگ‌های اروپایی بدرخشند. در سال‌های اخیر اما پیشنهاد‌های سنگین تیم‌های حوزه خلیج‌فارس، شرایط سخت اقتصادی کشور و تلاش بازیکنان برای دستیابی به پشتوانه مالی مناسب، باعث شده خیلی از بازیکنان کشورمان عزم سفر به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را داشته باشند. نکته‌ای که اما در این میان مغفول مانده اینکه ممکن است حضور در تیم‌های اروپایی در ابتدا آورده مالی کمتری برای آنها داشته باشد اما بازیکنان ایرانی همچون مهدی قائدی، مهدی ترابی و… قابلیت آن را دارند که با درخشش خود به تیم‌های بزرگ‌تر هم منتقل شوند و پول خوبی هم به حساب‌شان واریز شود؛ امری که لازمه آن یک انتخاب درست و زندگی حرفه‌ای در باشگاه‌هایی است که با نظم خاصی پیش می‌روند و بازیکنان ایرانی در صورت حضور در چنین تیم‌هایی می‌توانند ابتدا راه و روش حضور در فوتبال اروپا را بیاموزند و سپس راهی تیم‌های بزرگ‌تر شوند. چالشی سخت که می‌تواند ریل را بدرستی تغییر بدهد یا مسیر را به سمتی ببرد که انتهایش بشود بازگشت دوباره به فوتبال ایران و پس از آن خداحافظی از این دنیای پرهیاهو؛ اتفاقی که برای خیلی از فوتبالی‌ها افتاده است و ستاره و غیرستاره هم ندارد.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

یک دیدگاه

  1. مهدی دانشمند

    بنظرم جهانبخش حتی زودتر از اینها میتوانست به لیگ هلند برگردد چون یه بازیکن خوب باید بازی کند.
    طارمی هم خدارو شکر روند خوبی در پیش دارد.
    بنظر بنده بازیکنان ما باید از بزرگان حال حاضر فوتبال دنیا دنباله روی کنند.و فکرشان این باشد که حداقل تا چهل سالگی با قدرت بازی کنند که لااقل تا ۳۲ یا ۳۵ سال بتونن براحتی و با قدرت بازی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *