نوشیدنی وغذای گرم نخورید تا سرطان مری نگیرید

برای پیشگیری از سرطان مری باید  نوشیدنی‌های گرم تا دمای زیر ۶۰ درجه سانتی گراد خنک شود

سایت بدون – یکی از لذت بخش‌ترین کارها در روزهای سرد سال  نوشیدن یک فنجان چای گرم یا یک کاسه آش داغ و خلاصه نوشیدن و خوردن خوراکی های داغ است. در زندگی ما ایرانی‌ها، چای جایگاه ویژه‌ ای دارد. اما چای یا هر نوشیدنی داغ در کنار این لذت‌ها ، معایبی هم دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. به همین دلیل توصیه می‌شود کمی صبر کنید تا نوشیدنی‌های داغ ، تا دمای زیر ۶۰ درجه سانتی گراد خنک شود.

   نوشیدنی‌ داغ آسیب رسان
نتایج مطالعه‌ای که در ایران انجام شده است،  نشان می‌دهد در افرادی که روزانه بیش از سه فنجان (۷۰۰ میلی لیتر) چای داغ با دمای ۶۰ درجه‌ سانتی گراد یا بالاتر می‌نوشند، خطر ابتلا به سرطان مری ۹۰ درصد افزایش یافته است.
 عوامل دیگر
 البته تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که نوشیدن چای داغ به تنهایی باعث ایجاد سرطان نمی‌شود بلکه عوامل خطر دیگری مانند استعمال سیگار یا قلیان، مصرف تنباکو، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا هم می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش دهد.
 کمربند سرطان مری در ایران
میزان سرطان مری در استان‌های مناطق شمالی و شمال شرقی کشور ایران، بالاتر از حد معمول است. براساس آمار موسسه‌ ملی سرطان در سال ۲۰۱۵، این مناطق دارای ۱۴ تا ۱۷ مورد سرطان مری به ازای ۱۰۰هزار نفر بوده‌اند.
به همین دلیل به این مناطق، کمربند سرطان مری گفته می‌شود که احتمالا با عادت‌های غذایی و مصرف نوشیدنی‌های گرم در این مناطق بی ربط نیست.
  چرا نوشیدن چای داغ می تواند منجر به سرطان شود؟
تحقیقات بیشتری در باره این‌که چرا نوشیدن چای داغ و سایر نوشیدنی ها منجر به خطر بالاتر سرطان مری می شود ، لازم است اما یک تئوری این است که چای داغ ممکن است به مخاط مری آسیب برساند و ورود مواد سرطان‌زا مانند دود سیگار را آسان تر کند.
  تاثیر غذاهای داغ و تنباکوهای جویدنی در ابتلا به سرطان مری
مصرف غذاهای داغ مانند چای داغ یا هر نوع غذای داغ دیگری کاملا مضر است. غذا باید به صورت خنک مصرف شود و این موضوع در روایات اسلامی ما هم توصیه شده است.‌ غذا باید از میوه و سبزی‌های فیبردار غنی باشد زیرا مصرف نکردن سبزیجات عوارض مختلفی ایجاد و زمینه را برای ابتلا به سرطان مری فراهم می‌کند.همچنین مصرف روغن‌های مانده و روغن‌هایی که اسیدهای چرب اشباع شده یا اسیدهای چرب ترانس بالا دارند، در بروز سرطان مری موثر است.
ترش کردن و بازگشت غذا از معده به مری از عوامل مؤثر در ایجاد سرطان مری است.بهداشت دهان و دندان از عوامل مؤثر پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی از جمله سرطان مری و معده است

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *