نگاهی به جاذبه‌های گردشگری همدان /به شهر تاریخ و تمدن ایران

سایت بدون – همدان به عنوان کهن ترین شهر ایران و یکی از شهرهای تاریخی جهان، قدمتی متعلق به دوران حکومت مادها دارد که به همین سبب به شهر تاریخ و تمدن ایران شهرت دارد. این شهر تاریخی در گذشته نام های مختلفی از جمله هگمتانه، اَمدانه، اکباتان، آنادانا داشته و به دلیل موقعیت ویژه اش پایتخت حکومت سلسله های مختلفی بوده است که بر ایران حکومت می کرده اند. شهر زیبای همدان علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری دارد که این شهر را به یکی از گردشگرپذیر ترین شهر های ایران بدل کرده است.

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20415/0/Page7/Block13269/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20415_13269_637294228094170974.jpg

آرامگاه ابوعلی سینا
آرامگاه شیخ الرئیس، ابوعلی حسین بن عبدا… ملقب به ابوعلی سینا، فیلسوف، پزشک و دانشمند ایرانی که به دلیل خلق آثار گران بهایی همچون کتب قانون و شفا شهره  جهانیان است، در شهر همدان قرار دارد. معماری بنای آرامگاه ابوعلی سینا تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری اسلامی است. برج آرامگاه به سبک گنبد قابوس و باغچه های آن متاثر از باغ های ایرانی و سبک حوضچه های آن برگرفته از حوضخانه های سنتی ایران است. اگر قصد سفر به همدان و بازدید از این آرامگاه با شکوه را دارید از بخش های دیگر آرامگاه همچون کتابخانه، موزه و تالار آن نیز دیدن کنید.


آرامگاه بابا طاهر

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/JPvCDOPhMCc2WloQRUDF5UqiCYJfl86ChhAYnr9O7EOoyFRBFuxaZ4Ro5Qt9lcjknHCh5nyWbQXhaZp8-bREbP56XJU2k3wIg2DnqcsP_jbiT-rt-FGloQ934bzh6BVX_9hwQDUkpqik-YU0wQWyXmK9NUv065fkPLQoWwQjwwGgC6cnFXWKRWoXv7J4RR4bTe43A048S8CqeuRcFC1ODgndtr5kAlcp4AFjFzgbop0U1F5DZ4s


این شاعر و عارف بزرگ قرن ۴ و ۵ هجری یکی از دوبیتی سرایان مشهور ایرانی است که پس از گذشت چندین قرن هنوز هم آثار او مورد توجه بسیاری از ادبا و شعرا عصر حاضر است. باباطاهر علاوه بر دوبیتی، در زمینه سرودن قطعه و غزل نیز متبحر بوده و مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام سرانجام را نیز از خود بر جای گذاشته است. در محوطه داخلی آرامگاه این شاعر بزرگ ۲۴ دوبیتی از سروده هایش بر روی ۲۴ قطعه سنگ حک شده و در قسمت داخلی مزار وی نصب گردیده است. نما و فرش بنای آرامگاه وی از سنگ‌بوده و کتبیه هایی از کاشی را در خود جای داده است.
غار علیصدر
یکی از غارهای تالابی جهان و از معدود غارهای آبی جهان که طولانی ترین مسیر قایق رانی درون غار را داراست. این غار زیبا که بیش از ۱۹۰ سال قدمت دارد ۱۱ کیلومتر طول دارد که به دلیل صعب العبور بودن مسیر، تنها ۳ کیلومتر از آن کشف شده است. این غار از زمان کشف تا مدت ها دهانه بسیار کوچکی داشت که تنها کوهنوردان حرفه ای می توانستد از آن عبور کنند و وارد غار شوند، تا این که در سال ۱۳۵۳ عبدا… حاجیلو رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان به کمک بومیان منطقه دهانه غار را به عرض ۵ متر و طول ۳ متر گسترش دادند تا بعد از آن این غار به محل رفت و آمد گردشگران تبدیل شود. دمای این غار در اکثر روزهای سال پایین بوده که آن را به مقصد خوبی برای گردشگران در سفرهای تابستانی تبدیل کرده است.
تپه هگمتانه

تپه هگمتانه | آشنایی با تاریخچه و قدمت تپه هگمتانه و عکس هایی از ...


هگمتانه به معنی ((محل گردهمایی)) نام تپه ای است در مرکز شهر همدان که طبق گفته برخی باستان شناسان وسیع ترین تپه باستانی ایران با مساحتی در حدود ۳۰ هکتار به شمار می رود.کاوش های تاریخی بیانگر این است که این منطقه، اولین پایتخت پادشاهان و امپراتوران ایرانی بوده و قدمت آن به ۱۷ قرن پیش از میلاد بازمی گردد. نام این شهر کهن بیانگر این است که این منطقه محلی برای گردهمایی مردم پیش از تشکیل سلسله ماد است. هرودوت نیز در نوشته های خود به محل گردهمایی مردم برای تعیین دیااکو به عنوان پادشاه اشاره می کند که برخی هگمتانه را همان محل می دانند. روایات مختلف تاریخی این محل را پایتخت حکومت ماد دانسته و بعد از آن نیز از این شهر به عنوان یکی از پایتخت های هخامنشیان نام می برند.
گنجنامه

گنجنامه همدان با کتیبه های قدمتی | جاذبه های گردشگری همدان | مجله ...


مجموعه تاریخی، طبیعی و تفریحی گنجنامه متشکل از کتیبه های تاریخی، آبشار طبیعی، غار آکواریوم و مجموعه تفریحی گنجنامه است که به اختصار به معرفی هرکدام می پردازیم. سنگ نوشته های تاریخی گنجنامه که اثری به جا مانده از دوران پادشاهان هخامنشی است روی یکی از صخره های کوه الوند حکاکی شده است. این کتیبه های ارزشمند در سه ستون ۲۰ سطری و به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نگاشته شده اند. ترجمه کتیبه داریوش کبیر به این صورت است:  آبشار گنجنامه نیز که ارتفاعی در حدود ۱۲ متر دارد، دارای آب های دایمی ست. این آبشار زیبا که در فصل زمستان یخ می بندد و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از یخ نوردان است، بیست و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. غار آکواریوم گنجنامه نیز که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شهر همدان است، به دست مجسمه سازان داخلی و خارجی در طول مدت ۵ سال ساخته شده است. ارتفاع این آکواریوم ۱۵ متر بوده و از ۳۵۰۰ پوسته طبیعی و سنگفرش تشکیل شده است. این غار شگفت آور در سه بخش و دو طبقه بنا شده که در طبقه اول آبزیان و در طبقه دوم خزندگان نگهداری و به نمایش گذاشته می شوند. مسئولین مجموعه گنجنامه در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه امکانات تفریحی متنوعی از جمله تله کابین، سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی و پیست سورتمه‌سواری را نیز برای گردشگران فراهم کرده اند تا این مجموعه را به یکی از کامل ترین مجموعه های گردشگری ایران تبدیل کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *