نگاهی به ستاره‌های تبعیدی ترکیه /شورش علیه اردوغان


گزارش
«قهرمان ملی، دشمن دولت، راننده اوبر»؛ این تیتری است که نشریه «دی‌ولت» آلمان برای مصاحبه با هاکان شوکور، ملی‌پوش سابق تیم ترکیه در نظر گرفت. شوکور یکی از بهترین بازیکنان تاریخ ترکیه است و همچنان رکورد بیشترین گل ملی را برای این کشور در اختیار دارد اما او حالا در آمریکا زندگی می‌کند و راننده اوبر (تاکسی اینترنتی) است.
دستور دستگیری او در ترکیه صادر شده و او تحت حفاظت پلیس آمریکا است. شوکور متهم است که در سال ۲۰۱۶ در کودتای شکست‌خورده علیه رجب طیب اردوغان دست داشته است. او می‌گوید: «اردوغان همه چیزم را از من گرفت؛ حق آزادی‌ام را، حق توضیح دادن را و حق کار را.»
او دو سال در حزب عدالت و توسعه اردوغان حضور داشت سپس به‌دلیل رسوایی بر سر یک پرونده فساد از این حزب کنار رفت. شوکور ۴۸ساله می‌گوید او دشمن دولت است، نه دشمن حاکمیت یا ملت ترکیه.
اما او تنها ورزشکاری نیست که رودرروی اردوغان قرار گرفته است. دنیز ناکی، فوتبالیست کرد، انس کانتر، بسکتبالیست NBA و اونسال آریک، مشتزن ترک-آلمانی هم شرایطی مشابه دارند.
 
دنیز ناکی؛ شلیک به خودرو
دنیز ناکی ملیت ترک-آلمانی و اصالتی کُرد دارد. او در آلمان برای سن‌پائولی و پادربورن بازی کرد و در تیم‌های زیر ۱۹ سال و زیر ۲۰ سال آلمان هم حضور داشت. او به باشگاهی در ترکیه رفت و در سال ۲۰۱۷ به ۱۸ ماه زندان تعلیقی محکوم شد.
 اتهام او ترویج تبلیغات تروریستی بود. او از حزب کارگران کردستان حمایت کرده بود.
او به انتقاد از مسعود اوزیل، بازیکن ترک-آلمانی پرداخت که به‌دلیل نژادپرستی از تیم ملی آلمان کنار رفته بود. ناکی گفت: «آیا نژادپرستی در آلمان وجود دارد؟ البته که هست اما این تنها مسأله آلمان نیست، بلکه مشکلی جهانی است. اوزیل باید به اتفاقاتی که در ترکیه روی می‌دهد واکنش نشان دهد.»
در سال ۲۰۱۸ بود که به خودروی این بازیکن در بزرگراه A4 آلمان شلیک شد. او ادعا کرد که این کار دلایل سیاسی داشته است. او از بازی در ترکیه محروم است و گفته اگر به این کشور برود دستگیر خواهد شد.
 
انس کانتر؛نگران سفر
انس کانتر، بازیکن NBA در سال ۲۰۱۷ در اردویی در اندونزی به‌سر می‌برد که مجبور شد از آن فرار کند، چراکه پلیس به سراغش رفته بود. او که ضد اردوغان است در رومانی بود که دریافت گذرنامه‌اش لغو شده است به همین دلیل خودش را بدون تابعیت معرفی می‌کند. او به کمک وکلای NBA و فشار دیپلماتیک توانست به آمریکا برگردد اما از آن هنگام نگران شرایطش است.
او حاضر نشد با تیمش به لندن برود و بازی کند، چراکه گزارش‌ها حاکی از آن بود که ترکیه از اینترپل خواسته او را در لیست هشدار قرمز قرار دهد؛ به این ترتیب اینترپل می‌تواند او را دستگیر کند.
این اتفاقات پس از آن روی داد که او در سال ۲۰۱۷ در توییتی نوشت پدرش در ترکیه دستگیر شده است. او اردوغان را با هیتلر مقایسه کرد. کانتر ممکن است به‌دلیل توهین به اردوغان در شبکه‌های اجتماعی به چهار سال زندان محکوم شود.
 
اونسال آریک؛ ترس از پیاده‌روی
اونسال آریک پس از کودتای شکست‌خورده در ترکیه، به شکلی علنی از اردوغان انتقاد کرد. او یک‌بار در حالی پا به رینگ بوکس گذاشت که تی‌شرتی به تن کرده بود که روی آن نوشته شده بود: «این کشور متعلق به آتاترک است، نه طیب».
او که قهرمان AWBU در سال ۲۰۱۶ است به‌دلیل ترسش هرگز در کرویتسبورگ برلین تنها قدم نمی‌زند. طرفداران اردوغان مرتباً به‌صورت آنلاین به او می‌تازند و او را خائن می‌دانند.
این مشتزن ۳۹ساله متولد نورنبرگ نمی‌تواند به ترکیه سفر کند، چراکه با خطر محکومیت به زندان مواجه است. او به‌دلیل انتشار یک آهنگ رپ در انتقاد از اردوغان ممکن است به ۱۵ سال زندان محکوم شود. او می‌گوید خانواده‌اش در ترکیه تحت فشار مداوم هستند. او اخیراً برای رفتن به آمریکا درخواست ویزا داده و می‌گوید فرآیند دریافت ویزا برایش دارد به کندی پیش می‌رود.
منبع: یورو نیوز
 

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *